AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #1 Skrevet 2. november 2012 Sønnen min går i 8 klasse på ungdomsskolen, og det ble på foreldremøte bestemt at alle betaler inn 200 kr til klassekassen. Jeg har de siste 2 mnd hatt en ganske stram økonomi, og det hjelper ikke at det snart er jul. Jeg har altså planer om å betale til klassekassen, men har egentlig ikke stresset noe særlig med tanken, fordi jeg alltid har tenkt at det tross alt er frivillig, og tenkte egentlig det var greit å vente til etter jul. Greia er den at jeg har fått 4 mail om betalingspåminnelse, med ganske inkassolignende sjargong, samt at for to dager siden fikk sønnen min med en lapp hjem fra skolen der det står: "Vi kan ikke se å ha mottatt følgende innbetaling: Innskudd klassekasse kr 200" og "vi ber om at dette beløpet innbetales til vår klassekonto omgående" !! Dette blir jeg faktisk litt paff av.. For det første trodde jeg dette var frivillig, for det andre: haster det så voldsomt, og for det tredje: sende med sønnen min betalingspåminnelse? det syns jeg virkelig ikke er greit.. Er jeg helt på jordet som reagerer?.. Anonym poster: df8f694f8b905c40d41b79b978b9d428 3
L'amie Skrevet 2. november 2012 #2 Skrevet 2. november 2012 De har ikke lov til å kreve inn penger slik. Skolen skal være gratis! 16
Frøken Smilla Skrevet 2. november 2012 #3 Skrevet 2. november 2012 De har ikke lov til å kreve inn penger slik. Skolen skal være gratis! Rettelse: SKOLEN har ikke lov til å kreve inn pengene. Men dette er et foreldreinitiativ, og det har tydeligvis blitt bestemt enstemmig på et foreldremøte at alle MÅ betale inn ... det synes jeg for så vidt er ugreit i seg selv, det må være rom for at ikke alle har anledning. Å sende med sønnen din en påminnelse er også ugreit. Men kanskje du kunne svart på en av disse e-postene og skrevet at du skal betale, men har ikke anledning før senere? 3
Gjest Yellow Taxi Skrevet 2. november 2012 #4 Skrevet 2. november 2012 Her har du 2 valg slik jeg ser det. Du kan "stå på krava", du har faktisk retten på din side, de har ikke lov til å kreve inn penger av deg og har i tillegg oppført seg ugreit på måten de har mast og sendt ut varsler. Men vær forberedt på å bli for alltid stemplet som den gjerrige merra som skal ødelegge for at klassen får dra på tur. - Eller du kan bite i det sure eplet og bare betale de 200 kronene. Altså jeg har vært blakk selv på grunn av arbeidsløshet, men jeg kunne fortsatt ha betalt 200 kroner. Om du så må bruke et kredittkort for å handle mat, så har uansett ikke 200 kroner fra eller til så veldig mye og si. Jeg hadde ikke giddet å gjøre meg til fiende av foreldre-mafian. 5
L'amie Skrevet 2. november 2012 #5 Skrevet 2. november 2012 Rettelse: SKOLEN har ikke lov til å kreve inn pengene. Men dette er et foreldreinitiativ, og det har tydeligvis blitt bestemt enstemmig på et foreldremøte at alle MÅ betale inn ... det synes jeg for så vidt er ugreit i seg selv, det må være rom for at ikke alle har anledning. Å sende med sønnen din en påminnelse er også ugreit. Men kanskje du kunne svart på en av disse e-postene og skrevet at du skal betale, men har ikke anledning før senere? Nå har jeg aldri vært på foreldremøte, men jeg har alltid forstått det som om foreldremøter arrangeres av skolen, slik at alle foreldrene kan møtes? Altså syns jeg det er merkelig å overse dette med gratis skole. Antageligvis er det vanskelig å si imot på slike møter, fordi man ikke vil fremstå som fattig. Når sønnen fikk med lapp om utestående regning hjem fra skolen, syns jeg det er litt for tett koblet til skolen. Sånt er ikke greit. Hvis det er slik at klassen trenger penger, hvorfor ikke la barna lære en viktig lekse om at penger ikke bare faller fra himmelen? Hva skjedde med å selge kakebokser og doruller? 2
Rosalie Skrevet 2. november 2012 #6 Skrevet 2. november 2012 (endret) FAU kan ha en klassekasse, hvor dere foreldre betaler inn til på vegne av ungene. Der skal det være frivillig hvor mye man ønsker eller har råd til å legge av penger. Men klart - en viss frivillig tvang vil det jo være dersom man på foreldremøte bestemmer at klassen skal gjøre et eller annet som koster en del penger. Dersom det er snakk om store summer, så bør det også være mulighet for å betale seg ut av det med ekstra dugnadsinnsats. Skolen har ikke lov til å kreve inn et rødt øre fra foreldrene. Det er heller ikke lovlig med klassekonto i skolens/en lærers eller liknedes regi. Når de opptrer så nekete som de gjør i dette tilfellet, ville jeg skrevet ut følgende side: http://www.regjering....html?id=502230 Dette ville jeg lagt ved som vedlegg til følgende brev: "Til XXX. Vedr. purring på manglende innbetaling til klassekasse Jeg viser til purring vedrørende manglende innbetaling til klassekasse, som ble sendt med min sønn <dag>. Jeg minner på at gratisprinsippet i grunnskolen fortsatt er gjeldende, jfr. Opplæringslova § 2-15, og at all innbetaling til klassekasse eller liknende skal være frivillig og anonym, se ellers vedlagt tidsskriftsartikkel fra Kunnskapsdepartementet. Med vennlig hilsen Kari Trefot Kopi: Rektor ved Trefot skole, Skolesjef i Trefot kommune" Jeg ville sendt kopi av brevet til rektor ved skolen og skolesjef i kommunen. For dette er faktisk en svært viktig prinsipiell sak. (§ 2-15. Rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa.) -http://www.lovdata.n...1-002.html#2-15 Endret 2. november 2012 av Rosalie 15
Mafalda Skrevet 2. november 2012 #7 Skrevet 2. november 2012 (endret) Nå har jeg aldri vært på foreldremøte, men jeg har alltid forstått det som om foreldremøter arrangeres av skolen, slik at alle foreldrene kan møtes? Ja, det stemmer jo på et vis, men alt som smaker av klassekontakter og FAU er strengt adskilt fra skolen selv om skolen gjerne arrangerer første møte. Som regel går jo lærerne ut når klassekontaktene skal velges, så dette er alvorlige saker De barnehagene og klassene jeg har hatt barn i, har alle hatt en klassekasse/barnehagekasse, men både barnehagen og lærerne har vært helt hysterisk opptatt av at det IKKE er skolen/bhg som krever inn pengene, men at det er et foreldreinitiativ. Nettopp fordi skolen/bhg ikke kan kreve inn et rødt øre. Jeg synes det er en selvfølge at alle som kan skal spytte i litt, men dette var håndtert på en hårreisende dårlig måte av klassekontaktene. Betalingspåminnelse og inkasso-aktig sjargong? De gangene jeg har vært klassekontakt, har jeg sendt ut en eller to generelle påminnelser (til alle) og hvis noen fremdeles ikke betalte har jeg tenkt at de ikke har mulighet og lar det bli med det. Ferdig snakka Å være klassekontakt betyr ikke at du kan presse og grave og forlange svar på noe som helst. Hvis du har ork og mot, ville jeg sendt et brev a la det Rosalie beskriver. For dette går over alle grenser. Å sende med barna betalingspåminnelser er ganske grovt, synes jeg. Endret 2. november 2012 av Mafalda
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Ja, du kan med loven i hånden nekte å betale inn. Men, så sant du ikke er helt blakk så hadde jeg gjort det. 200,- Utover det synes jeg du bør begynne å stille på foreldremøterne. At du har kommet deg helt til 8.kl uten å stille en eneste gang synes jeg er litt spesielt. Hadde du stilt opp der hadde du både hatt mulighet til å uttale deg før slike ting blir bestemt, samt fått bedre informasjon om hva pengene er tiltenkt til. Anonym poster: 67f54e8341d70d952fb13afe261016c5
Gjest Chin Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Jeg ville følgt Rosialie sin framgangsmåte. Måten de har gjort det på har er jo helt idiotisk. Jeg hadde blitt forbanna. For noen er 200 kr veldig mye penger, og det er ikke "bare" å betale. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Ja, det stemmer jo på et vis, men alt som smaker av klassekontakter og FAU er strengt adskilt fra skolen selv om skolen gjerne arrangerer første møte. Som regel går jo lærerne ut når klassekontaktene skal velges, så dette er alvorlige saker De barnehagene og klassene jeg har hatt barn i, har alle hatt en klassekasse/barnehagekasse, men både barnehagen og lærerne har vært helt hysterisk opptatt av at det IKKE er skolen/bhg som krever inn pengene, men at det er et foreldreinitiativ. Nettopp fordi skolen/bhg ikke kan kreve inn et rødt øre. Jeg synes det er en selvfølge at alle som kan skal spytte i litt, men dette var håndtert på en hårreisende dårlig måte av klassekontaktene. Betalingspåminnelse og inkasso-aktig sjargong? De gangene jeg har vært klassekontakt, har jeg sendt ut en eller to generelle påminnelser (til alle) og hvis noen fremdeles ikke betalte har jeg tenkt at de ikke har mulighet og lar det bli med det. Ferdig snakka Å være klassekontakt betyr ikke at du kan presse og grave og forlange svar på noe som helst. Hvis du har ork og mot, ville jeg sendt et brev a la det Rosalie beskriver. For dette går over alle grenser. Å sende med barna betalingspåminnelser er ganske grovt, synes jeg. Hvor ble det av fri vilje? Anonym poster: cec614cab17e7b34f7140fa6ab59f0f3 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #11 Skrevet 4. november 2012 200 kroner klarer du. Anonym poster: fb4d3d4e9acbe1dff0f223bcff65a5d0
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #12 Skrevet 4. november 2012 200 kroner klarer du. Anonym poster: fb4d3d4e9acbe1dff0f223bcff65a5d0 Det veit ikke du en dritt om. ( ikke ts) Anonym poster: cec614cab17e7b34f7140fa6ab59f0f3 10
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #13 Skrevet 4. november 2012 Det er 200 kr, og det er egentlig ikke frivillig... Da må du isåfall nekte gutten din å være med på det disse pengene går til. da ville jeg heller kuttet på noe annet. Og kanskje en ide og begynne å delta på foreldremøter (som egentlig eller ikke er frivillig, hvis du vil ha din mening igjennom), slik at du har noe å komme med, og ikke bare klager på diverse fora. Anonym poster: fb4d3d4e9acbe1dff0f223bcff65a5d0 2
Gjest Chin Skrevet 4. november 2012 #14 Skrevet 4. november 2012 200 kroner klarer du. Anonym poster: fb4d3d4e9acbe1dff0f223bcff65a5d0 Kan du umulig vite. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #15 Skrevet 4. november 2012 Husker vi hadde sånn klassekasse vi også da jeg gikk på ungdsomsskolen. Gikk meg på nervene at jeg ble så presset til å legge penger i den forpulte kassa. "Alle har råd til 200 kroner!" Tohundre kroner meg i rassen! Jeg begynte å jobbe fra jeg var 14 så ikke foreldrene mine skulle gå personlig konkurs, da er 200 kroner jævelig mye spenn! Og hva gikk pengene til? En klassetur der jeg ble vekket med en bøtte isvann i senga, der medisinen jeg MÅTTE ha ble rappet fra meg, der jeg ble sperret inne på dassen på ei veikro og forlatt. Ja, det var bra verdt pengene hva? Avskaff hele klassekassa! Anonym poster: 40e26520f3a95986300582492051282a 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #16 Skrevet 4. november 2012 AB over: det hørtes fryktelig ut, men jeg tror ikke du kan generalisere ut fra din klassetur at klassekassepenger er grusomme saker. Hos oss har klassekasser vært brukt til museumsbilletter, bussturer, ballonger og annen pynt til avslutning, og andre relativt "snille" ting som klassen behøver- ikke tortur-aktige skoleturer. At pengene ikke bør kreves inn med forskjellige typer makt/press, ser det ut til å være enighet om i tråden. Hvor ble det av fri vilje? Interessant spørsmål, men jeg tror kanskje jeg ville ridd det prinsippet et annet sted enn på foreldremøtet i klasse 3B. Spesielt med tanke på at disse pengene dekker småutgifter som går til alle barna i klassen. Men for all del, kjør debatt, lag en kjempesak ut av de to hundre kronene... Anonym poster: 6b8499f1e5c1148bbba95b7dc6f9f78e 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #17 Skrevet 4. november 2012 AB over: det hørtes fryktelig ut, men jeg tror ikke du kan generalisere ut fra din klassetur at klassekassepenger er grusomme saker. Hos oss har klassekasser vært brukt til museumsbilletter, bussturer, ballonger og annen pynt til avslutning, og andre relativt "snille" ting som klassen behøver- ikke tortur-aktige skoleturer. At pengene ikke bør kreves inn med forskjellige typer makt/press, ser det ut til å være enighet om i tråden. Interessant spørsmål, men jeg tror kanskje jeg ville ridd det prinsippet et annet sted enn på foreldremøtet i klasse 3B. Spesielt med tanke på at disse pengene dekker småutgifter som går til alle barna i klassen. Men for all del, kjør debatt, lag en kjempesak ut av de to hundre kronene... Anonym poster: 6b8499f1e5c1148bbba95b7dc6f9f78e Det er en kjempesak hvis TS har en veldig stram økonomi. At du forventer at man skal gi penger til noe man ikke vil/har råd til..jaja.. Anonym poster: cec614cab17e7b34f7140fa6ab59f0f3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #18 Skrevet 4. november 2012 Men det er jo bare å si i fra om at du ikke har økonomi til å betale de 200 kr. Hvorfor sier du ikke noe? Det verste med å være blant de som arrangerer ting, gjerne for andres barn, er ikke de som ikke er enig eller ikke vil betale. Det er de som f... meg aldri gir lyd fra seg uansett hva og ikke møter på møter der ting blir bestemt, osv. Anonym poster: c75c636e38e5f9d64ee4d336cc3d77d9 2
Gjest meh Skrevet 4. november 2012 #19 Skrevet 4. november 2012 (endret) Selvsagt kan du nekte å betale inn men da risikerer også sønnen din å ikke få være med på hva enn de sparer opp til. Eventuelt kan du bare si i fra til de som styrer det hele at du kan betale senere. Endret 4. november 2012 av meh
Rosalie Skrevet 4. november 2012 #20 Skrevet 4. november 2012 Det er 200 kr, og det er egentlig ikke frivillig... Da må du isåfall nekte gutten din å være med på det disse pengene går til. da ville jeg heller kuttet på noe annet. Og kanskje en ide og begynne å delta på foreldremøter (som egentlig eller ikke er frivillig, hvis du vil ha din mening igjennom), slik at du har noe å komme med, og ikke bare klager på diverse fora. Anonym poster: fb4d3d4e9acbe1dff0f223bcff65a5d0 Feil. Pengene i klassekassen betales inn frivillig og (i teorien) anonymt, og alle ungene i klassen skal kunne delta på aktiviteter betalt av klassekassen, uavhengig av om foreldrene har vært med på å legge penger i kassa. For øvrig kan jeg ikke se at TS har sagt at hun aldri har deltatt på foreldremøter? Man skal være sterk for å stå opp mot foreldre-/FAU-mafiaen. Å være den som reiser seg å sier at "nei, 200 kr til klassekassa er faktisk ikke lite penger for alle, dessuten så skal tilskudd til denne være frivillig". De som har minst i utgangspunktet, ønsker ihvertfall ikke å stikke seg frem på den måten. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå