Gå til innhold

Jogging..bra/dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forholdsvis ny i joggegamet, men har fått skikkelig smaken på den treningsformen.

Starta egentlig for en tid tilbake, da hadde jeg aldri før løpt i mitt liv og starta med å jogge litt på gåturer. Da var det snakk om å jogge kanskje 500 meter. Prøvde litt på tredemølle, med en hastighet på litt over 7, var så dødsliten etter ti minutter at jeg nesten svimte av ogkasta opp:P Har holdt på sporadisk en stund, blitt satt litt ut over en periode pga sykdom, men nå er jeg tilbake og kjempemotivert.

Nå løper jeg med en fart 8km/t og har begynt å følge et løpeprogram for å gjøre det litt mer målretta og systematisk.

Det programmet jeg følger nå er for nybegynnere og jeg har hoppa rett inn på det som i programmet heter uke 6. Det innebærer at man jogger 3x 8 minutter. Og går et par min fort mellom.

Dette gjør jeg uten alt for store problemer. Merker at jeg er litt sliten det siste minuttet, men blir ikke veldig anpusten. Bare veldig svett ;) Deilig!

Ligger på ca 175 i puls (min makspuls er ca 190).

Det jeg lurer på er, hvor dårlig form er man egentlig når man er på dette nivået?

Jeg syns det er innmari gøy å merke at progresjonen går kjempefort. Men hvor bra/dårlig er det å klare dette (kunne nok fint pressa meg til litt mer), når utgangspunktet var spy etter å ha jogga i 5 min?

Målet mitt er å klare å løpe en litt lengre distanse sammenhengende, bli i bedre form og bli slankere. Veier ca 10kg for mye pr.dags dato.

Anonym poster: 9e397b5ecf94e7a1242dc8e85e85fa22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor fort og langt man kan løpe er ikke alltid et godt mål på hvor god form man er i. Løping handler mye om teknikk og vane.

Det viktigste er at du liker treningsformen, og at du blir bedre i ditt tempo. Ikke heng deg opp i hvor ofte du har pauser, eller hvor fort andre løper. Og som du selv skriver - progresjonen er fantastisk i begynnelsen.

Løping er en super treningsform, både mentalt og fysisk. Jeg gir løpingen æren for at jeg alltid er i godt humør og optimist, og at jeg kan spise hva jeg vil uten å tenke på vekta.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...