Gå til innhold

Blind jente, komplimentere utseende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på ett par dates med ei jente som er blind. Jeg var først litt skeptisk på tanken til å date ei som er blind, ettersom det blir jo veldig annerledes, men jeg ga det en sjanse og hun er virkelig ålreit. Men når vi har møtes så sier jeg fortsatt ting som inneholder ordet "ser", "Vi sees", "Her var det fint" etc. Bruker jo ordet en del til daglig så tenker ikke alltid over hvem jeg snakker til. Hun tar det heldigvis med godt hjerte virker det som og bare ler av det, eller kommer med noe vittig tilbake.

Dette er vel bare en vane sak regner jeg med, men det jeg lurer på er om det er greit å komplimentere utseende hennes. Hun har vært blind siden tidlig barndom så hun har aldri sett seg selv. Jeg synes hun er søt og pen, er dette greit å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg virker helt fint å si. Ettersom hun har vært blind mesteparten av livet så er hun nok godt vandt med at de rundt henne ser.

Anonym poster: a526f68fc93f28c0fabdb7353b45fcb6

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har absolutt ingen erfaring med dette, men jeg synes at du kan si det hvis du mener det :)

Endret av Gud
  • Liker 2
Skrevet

Det er jo bare hyggelig for henne å høre at hun er pen. Hun kan ikke se det selv, men hun føler jo like mye for komplimenter som alle andre :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror at når noen har noe som virkelig skiller seg ut,så er det beste å oppføre seg normalt rundt dette.

Når ho er på date med en fyr ho liker,så vil ho nok ikke at hennes blindhet skal være en tema eller en sak,ho er nok som andre kvinner og bekymrer seg over normale ting.

Jeg tror at de uttrykkene er helt normale og at ho sikkert syns det er koselig når du sier at noe er fint, for da føler ho nok at det er koseligere for deg å være der.

Men dette tar i utgangspunktet fra hvordan jeg selv antar at jeg hadde følt det,jeg kan ikke svare for henne..

høres likevel ut som om ho koser seg:)

Bra gjort av deg å gi det en sjanse!

• Liker 2
Skrevet

Spurte kjæresten min om dette, han var tidligere så godt som blind. Han ser ikke at det skulle være noe problem, og mener at du selvfølgelig kan gi henne komplimenter om du synes hun er søt og pen:)

Og selv om du ikke spurte, du virker litt usikker på hvorvidt det er greit å bruke utrykk som "vi sees", så vil si noe angående det også. Min kjære sier at det er vanlig at blinde også bruker slike utrykksformer. Det kan sikkert være noen som er mer vare på dette, men med mindre hun har sagt noe, ville jeg ikke bekymret meg over det ihvertfall

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil bare legge til at denne jenta er klar over at hun skiller seg ut. Hvis det er noe som gjør deg usikker i forbindelse med å date henne, f.eks. om det er greit å si "jeg ser" og sånn, så bare spør henne. Hun er helt sikkert villig til å svare på noen spørsmål for at du ikke skal være usikker :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en venninne for en del år siden som var blind.

1. IKKE kommenter eller bit deg i tungen når du sier ting som "vi sees". Det er bare sårende hvis du minner henne på hennes blindhet. Ikke fordi hun er blind men fordi hun er "annerledes". (døve liker ikke å bli minnet på det samme, eller enda enklere, en person med ører som er litt store liker ikke å bli minnet på det heller - det sårer bare)

2. Kommenter gjerne utseende. At hun ikke ser selv hvordan hun ser ut betyr ikke at hun ikke bryr seg om utseendet sitt. Får hun høre at hun er stygg så er jo det like sårende som for en som ser. Får hun høre hun er pen og vakker så blir hun veldig glad, blind eller ei.

Anonym poster: 725908052d1c142a94c78f604392ac77

• Liker 4
Gjest Lurifix
Skrevet (endret)

Jeg klarte en gang å si "ikke alle er perfekt". Fikk et stygt blikk.(personen var ikke blind, men lam)

Endret av Lurifix
  • Liker 1
Skrevet

Vær naturlig. Du skal jo ikke skamme deg over at du er seende. Språket vårt avspeiler måten vi opplever verden på. Du skal ikke bry deg om ordvalg etc - det viktigste er at jenta føler seg vel sammen med deg.

• Liker 1
Skrevet

Som en over skrev, så er det vanlig at blinde også uttrykker seg på denne måten, ja :) Så å komplimentere utseende hennes synes jeg absolutt du bør gjøre. Når man er blind så er det ekstra hensyn å ta, /men/ det er jo ikke hele personen, og det er kjempegodt å finne noen som er inkluderende og 'behandler deg normalt', for å si det sånn. Mange blir usikre, rett og slett fordi det er ikke så veldig vanlig, men helt ærlig, det er kjempekoselig.

Som ei venninne sa en gang: "det høres rart ut å si at jeg hørte en film i går, kontra å si jeg så en film i går". Synes den er veldig illustrerende.

Skrevet

Jeg har ei venninne som er blind, og hun har gjerne mye humor i "vi ses" og lignende, f.eks når hun skal "se på film". Du kan jo alltid snakke med henne etterhvert som dere blir bedre kjent, hvordan hun føler det er, men mest sannsynlig er hun nok veldig vant til at sånt blir sagt.

Skrevet

Om hun ler det bort eller kommer med noe morsomt tilbake, kan det hende det er et litt sårt punkt? Er jo like vanlig å si "Vi snakkes". Utseende blir hun sikkert glad for. Hun har sikkert et bilde av hvordan hun ser ut selv. Det går jo ann å føle seg fram til det.

Skrevet (endret)

Mange blinde bruker "se-uttrykk" til vanlig. Det ER jo et vanlig utrykk i vårt språk. Du merker om hun reagerer på det, men det virker ikke slik. Du legger sikkert merke til etterhvert at hun bruker det selv.

Litt rart for henne å si "vi høres"

Endret av myr
Skrevet

Litt rart for henne å si "vi høres"

Ikke hvis hun er svensk... :rolleyes:

Anonym poster: 725908052d1c142a94c78f604392ac77

Skrevet

En som er blind ser jo alt mulig rart.

Gjest Katten.
Skrevet

Jeg har hatt litt erfaring med mennesker som har diverse handikapp (både som venner, jobbmessig og innen dating) og samtlige har foretrukket å blir behandlet akkurat som alle andre.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...