Gjest Lilleloppa Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Håper noen av dere kanskje vet noe om dette, siden jeg sitter igjen med spørsmål jeg følte legen ikke ville svare skikkelig på. Jeg har hatt to vanlige undersøkelser for celleprøvetaking, men var igår til boipsi og tok flere vevsprøver. Jeg sitter igjen med spørsmål som: Gjør det vondt jo lenger utviklingen i cellene har kommet? Eller er det normalt å hyle og banne som en hissig tenåring? Jeg har en ganske høy smerteterskel, men det var utrolig smertefullt. Min søster hadde kun litt ubehag da hun gjorde det samme for noen år siden. Så da er jeg redd det er et tegn på at det har kommet lenger enn bare en vanlig celleforandring. Får jo svar på prøvene iløpet av et par uker, men i mellomtida så blir man jo sittende å lure. Er det kanskje noen her inne som har erfaring eller peil på disse tingene? Som f.eks om smerter tilsier stadet på celleforandringen/kreften? Blir veeeeeldig glad for svar
frøkengrapefrukt Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 (endret) Vevsprøver gjør vondt - desverre. Ikke uvanlig - og helt greit- å hyle. Når man fjerner hele stykker av vev(rett og slett deler av kroppen), gjør det mer vondt enn en celleprøve. Det som du opplevde trenger ikke å bety at celleforandringene har kommet lengre. Et slikt svar kan man kun gi etter å ha sett på prøven i mikroskop. Ønsker deg alt godt, forstår at ventetiden føles(og er) lang. Endret 2. november 2012 av Kosemose 1
Gjest ts Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 (endret) Vevsprøver gjør vondt - desverre. Ikke uvanlig - og helt greit- å hyle. Når man fjerner hele stykker av vev(rett og slett deler av kroppen), gjør det mer vondt enn en celleprøve. Det som du opplevde trenger ikke å bety at celleforandringene har kommet lengre. Et slikt svar kan man kun gi etter å ha sett på prøven i mikroskop. Ønsker deg alt godt, forstår at ventetiden føles(og er) lang. Tusen takk for svar Fikk inntrykk da jeg var på sykehuset at de fleste ikke syns inngrepet var smertefullt. Men godt å høre at jeg ikke er alene om å syns det da Endret 2. november 2012 av Kosemose
Noteknekk Skrevet 2. november 2012 #4 Skrevet 2. november 2012 Det er nok forskjellig fra person til person og også hvordan de kløyper. Hos meg var det ikke veldig vondt, men de traff blodkar så det blødde mye. Men husk på det at celleforandringer er ikke kreft, men det KAN være forstadier til livmorhalskreft - altså at det finnes en viss mulighet til at det kan utvikle seg om flere år. Denne utviklingen går i så tilfelle sakte så det er snakk om mange år. Har man store nok for forandringer så fjernes en liten del av tuppen hvor celleforandringer sitter, for sikkerhetsskyld siden de ikke vet hvem som utvikler livmorhalskreft og hvem som ikke gjør det. Jeg skal inn å ta denne operasjonen om ikke så lenge, så jeg skjønner hvor forvirrende og ekkelt det kan være med slike prøver og prøvesvar, men prøv ikke bekymre deg for det er mest sannsynlig ikke noe å bekymre seg for .
Kosemose Skrevet 2. november 2012 #5 Skrevet 2. november 2012 Minner om at det ikke er lov til å signere med yrkes/studietittel i tråder på Kropp&Helse. Kosemsoe, mod
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #6 Skrevet 2. november 2012 Første gang jeg tok en celleprøve så gjorde det veldig vondt og jeg blødde mye, alle de andre gangene så har jeg knapt kjent det og blødd bare noen få dråper. Det har vært forskjellige leger hver gang, så jeg tipper at det kommer an på hvor og hvor mye de klyper av. Anonym poster: 1427b659df8196b88d5e1205c50f2fc6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Første gang jeg tok en celleprøve så gjorde det veldig vondt og jeg blødde mye, alle de andre gangene så har jeg knapt kjent det og blødd bare noen få dråper. Det har vært forskjellige leger hver gang, så jeg tipper at det kommer an på hvor og hvor mye de klyper av. Anonym poster: 1427b659df8196b88d5e1205c50f2fc6 Ved vanlige celleprøver klyper de ikke av små stykker, de bare "børster" av overfladiske celler fra livmorhalsen. Mange blør og noen synes det er litt vondt/ubehagelig, men det er altså ikke snakk om biopsi eller å klype av små stykker hver gang man tar celleprøve. Anonym poster: d6a7a9d2017076b4ef8a56d5a6d29271
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå