Gå til innhold

Internasjonale studier vs. statsvitenskap bachlor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg håper det er noen her som går ett av disse studiene eller på andre måter har erfaringer å dele.

Jeg har siden starten av vgs visst at det er statsviter jeg vil bli, det eneste er at jeg er usikker på hvilken vei jeg skal ta for å komme meg dit, så jeg trenger litt innputt.

I utgangspunktet har jeg hele tiden tatt sikte på å ta en bachlor i statsvitenskap forså å bygge på med en master i det samme. Nå har jeg immidlertidig funnet ut at jeg kan ta en bachlor i internasjonale studier forså å bygge på med en master i statsvitenskap.

Er det noen som har noen meninger om hva som er "best"? Jeg skjønner jo at det er veldig individuellt etc. men kjenner ingen som faktisk har gått på noen av studiene og vil helst høre litt fra noen som har det, da studierådgiveren min ikke er helt optimal i mine øyne.

Som så veldig mange andre er drømmen min å komme meg inn i UD. Men også veldedighetsorganissasjoner og annet i den gata er av stor interesse. Karaktermessig har jeg også godt nok snitt til å komme inn på begge studier i f.eks oslo.

Anonym poster: 9dc308820e0705e167d935e0cd89a4e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å si at internasjonale studier er et "prestisjestudie", du har kanskje sett at det er bare UiO som tilbyr det? Altså kun de beste fra landet som kommer inn, så jeg vil tro dette er et bedre studie enn statsvitenskap.

Har en venninne som går det studiet og hun er veldig, veldig fornøyd.

Anonym poster: bf716806d52f20440364b9df75bf36f9

Skrevet

Det har ikke så mye å si hvilken av disse bachelorene du går hvis du skal ta master. Da er det viktigere hvilket sted du drar på utveksling til (du er gal hvis du ikke gjør det), hvilke språk du kan og hvilken fagretning du sikter mot. Hvis jeg var deg (og jeg var deg en gang) ville jeg kikket grundig på fagplanene til begge bachelorene. Det er nok en del overlapping, men den du føler deg temamessig mest interessert i ville jeg gått for. Bacheloroppgavetema velger du jo selv, og introduksjonskursene er vel ganske like, og når du i tillegg kan ta samme fag på utveksling så er det ikke så mye som skiller disse bachelorene. Begge bachelorene har historie og IP, begge har frie emner, begge har ex.phil og ex.fac og begge har fordypningsemner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...