noisy Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Jeg har en ti år gammel sykkel som (så vidt jeg vet) aldri har blitt vasket og stelt ordentlig, så nå tenkte jeg å ta en skikkelig vaske- og smørerunde før jeg setter den i boden for vinteren. Kjeden må i hvertfall ha en overhaling, da den "knirker" litt, og skifting av gir går veldig tregt (spesielt når jeg girer opp). Problemet er bare at jeg ikke har peiling på hvordan jeg gjør dette. Tenkte å vaske hele sykkelen med varmt vann og zalo, går det greit? Eller er det andre vaskemidle jeg bør bruke? Kan jeg vaske kjeden med zalo også, eller vil det ødelegge den? Hva med girvaiere og sånn? Regner med jeg bør smøre på noe på kjeden etterpå også. Jeg har en WD-49 sprayboks og TF2 Lubricant Cycle Oil. Er en av disse OK å bruke? Andre ting jeg bør huske på?
TheHairyToothfairy Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 WD er greit for første del av rensingen, men det er alt annet enn godt nok. kjøp noe silikonbasert eller bruk rett og slett motorolje.
Kamikatze Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Du får kjederens på Biltema. Det er en kassett du trer på kjedet, fyller med rensevæske, og så sveiver du pedalen noen omdreininger. Etterpå lar du det tørke, så smører du med kjedeolje. Er sykkelem mye brukt, bør du vurdere å skifte kjede. Er den lite brukt, bør vedlikehold være tilstrekkelig.
noisy Skrevet 2. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2012 Okei, takk for svar Sykkelen er rimelig lite brukt, så kjeden skal nok holde i en stund til. Håper jeg.
Kamikatze Skrevet 3. november 2012 #5 Skrevet 3. november 2012 http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verktoy/Kjedevasker-27042/ http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Sykkelpleie/Kjederens-36699/ http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Sykkelpleie/Sykkelkjedeolje-361861/ Genial sak. Du finner den i sportsbutikker og liknende også, men til helt andre priser.
Belima Skrevet 3. november 2012 #6 Skrevet 3. november 2012 Ikke bruk Zalo sa de der jeg kjøpte sykkel i fjor. Du får kjøpt eget vaskemiddel til sykler. Zalo fjerner fettet der det ikke skal også. Så kanskje du kjøper vaskemiddel i en sykkelbutikk, så kan du vaske sykkelen til neste år uten å bekymre deg for om fettet forsvinner. Tenkte det var lurt å si dette siden du legger så mye jobb i den i år.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2012 #7 Skrevet 3. november 2012 Jeg bruker alltid zalo, for å fjerne alt fettet - alle plasser. Når alt er skrubbet og rent smøres den på nytt med ny olje. (Jeg bruker motorolje men du kan sikkert kjøpe noe fancy som skal være spesielt for sykler) For olje på kjeden er det lettvindt å snurre pedalen mens du lar den nye oljen "dryppe" på kjeden Ikke glem noen dråper mellom alle girdingsene også. Anonym poster: 07401c57bc164ca15a55ad50c3537a23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå