AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Hei! Jeg trenger hjelp til å forstå balansering av ligninger. Jeg vet at når man skal balansere en ligning, så skal det være like mange atomer av hvert stoff på hver side, men jeg skjønner ikke hvordan man gjør det. Jeg har lest denne: https://sites.google.com/site/lektorlundskjemiside/gruppe-1/spraak-og-modeller-i-kjemi/reaksjonslikninger/balansering-av-ligninger men skjønner likevel ingenting. Kan noen forklare på en litt enklere måte hvordan man gjør det? Anonym poster: 5180f019eb74fd50597f0f4835aa7f6b
Myntkast Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Prinsippet er jo at ingen grunnstoffer kan oppstå eller forsvinne under en kjemisk reaksjon i lukkede omgivelser. Man legger seg gjerne opp noen små triks jo mer dreven man blir på det, men et generelt tips er jo å starte å balansere et grunnstoff som kun finnes i én reaktant og som senere kun finner sted i ett produkt. Hydrogen og oksygen er generelt sett mer vanlig i flere reaktanter og produkter og bør i mange tilfeller balanseres til slutt. Det er vanskelig å svare med utgangspunkt i et så åpent spørsmål. Kan du ikke spørre om noe mer spesifikt? Send gjerne en melding 1
JohnS Skrevet 2. november 2012 #3 Skrevet 2. november 2012 (endret) XeF6 + H2O → XeO3 + HF aXeF6 + bH2O → cXeO3 + dHF I XeF6 har du 6 Fe, det gir 6a. I H2O har du 0 Fe som gir 0b. I XeO3 har du 0 Fe som gir 0c. I HF har du 1 Fe som gir 1d (1eren kan sløyfes). Av dette får du følgende ligning: 6a=d. Fortsett å sett opp slike ligninger for alle grunnstoffene. Én av variablene (for eksempel a) kan du sette lik 1. Da kan du løse alle ligningene og til slutt sette inn verdiene du får i reaksjonsligningen. a=1 Xe: a=c → c=1 F: 6a=d → d=6 H: 2b=d → 2b=6 → b=3 O: b=3c → b=3 a=1, b=3, c=1, d=6 XeF6 + 3H2O → XeO3 + 6HF Dette er en generell måte å balansere ligninger på. Koeffisientene bør ikke være brøker. Får du brøker ganger du alle koeffisientene med den høyeste nevneren for å bli kvitt dem. Når du blir mer dreven kan det være raskere å ta enklere ligninger i hodet. Tankegangen da er å 1) begynne med å se etter grunnstoffer som forekommer kun én gang på hver side med samme antall atomer, 2) se etter grunnstoffer som forekommer kun én gang på hver side men med ulikt antall atomer, 3) se etter grunnstoffer som forekommer i flere formler på samme side, 4) sjekke at du har fått samme antall av de ulike atomene på hver side. Lenken din går vel mer inn på det. Endret 2. november 2012 av JohnS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå