Gjest Vega Skrevet 2. mars 2004 #1 Skrevet 2. mars 2004 Jeg holder visst på å si farvel til røyken. (pga helse-økonomi) Men er usikker - (er det så nøye da?) Siste døgn har jeg røkt 2 sigaretter. Mitt inntak før det var 10-14 per dag. Tok noen trekk for halv time siden, men det dempet ikke noe særlig, unntatt i fire minutter. Har selvsagt lyst på røyk, mer eller mindre halve tiden. Bruker ingen hjelpemidler (foruten røyk...) Har boka "Endelig røykfri" av Carr - men har bare lest halve for flere måneder siden, og er ikke så motivert for å lese den nå, holder på med to andre bøker... Hva er best, minst mulig røyk noen dager for å roe ned systemet, eller kutte tvert? Noen som har erfaringer?
Siam Skrevet 2. mars 2004 #2 Skrevet 2. mars 2004 Jeg bestemte meg for å slutte å røyke når jeg hadde røkt opp det jeg hadde "på lager". Siden det var 3 kartonger tok det litt tid... Det ble jo da til at jeg røkte mindre og mindre. Så til slutt fant jeg ut at jeg like gjerne kunne slutte. Når jeg allikevel bare røkte mellom 2-3 røyk om dagen. Det viste seg at jeg klarte meg like fint uten. Jeg hadde selvsagt lyst på røyk innimellom, tenkte på det ofte i begynnelsen. Men nå har jeg ikke hatt lyst på røyk på flere måneder. Men jeg synes det var greit å kutte ut noen røyk av gangen. Kutte ut de viktigste først, den etter lunchen og etter middag f.eks. Og det er sååå deilig! Skjønner ikke at jeg ikke sluttet for lenge siden! Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 #3 Skrevet 2. mars 2004 Jeg har 2erfaringer. Begge gangene kutta jeg tvert om. første gang var jeg helt vekke i 11 år. så tok jeg 1 røyk på fest,da begynnte jeg i gjen og røykte i ca3 år. slutta nå for snart 1 år siden og det går veldig bra nå,men du må regne med vansklige tider men de går FORT over.finn på noe da ta et glass vann, ha mye frukt på huset, gå en liten tur.Håper du slutter du får sikkert mye trøst her inne vis du er nedfor en dag..
Gjest Vega Skrevet 2. mars 2004 #4 Skrevet 2. mars 2004 Takk for svar. Jeg tror plutselig sinne er noe som kan bli plagsomt... Vet ikke hvordan jeg skal gå fram, har lite røyk igjen - til par dager, og har ikke egentlig planlagt dette i detalj. Vil bare komme over kneika og være over på den andre siden og røykfri. Men vingler i beslutningen også, bare en røyk, kanskje heller i mai, jeg kan jo røyke lite, tenk på hvor mye sol og frisk luft jeg får når jeg røyker utendørs... osv. Tror jeg må ha minst mulig fokus, får bare mer lyst på røyk.
Siam Skrevet 2. mars 2004 #5 Skrevet 2. mars 2004 Det er ingenting du gjorde når du røkte som du ikke kan gjøre når du lar være!! Du kan fint gå ut på verandaen og kose deg der i ti minutter selv om du ikke røyker! Ta med deg en gulrot i stedet. Det er mye bedre for deg. Kos deg som ikke-røyker!
minniepus Skrevet 2. mars 2004 #6 Skrevet 2. mars 2004 En kollega av meg sluttet nylig å røyke ved hjelp av den boka, og hun stortrives som ikke-røyker. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 #7 Skrevet 2. mars 2004 Jeg slutta tvert når jeg fant ut at jeg var gravid. Etter jeg hadde sluttet å amme ville jeg begynne igjen. Fikk det liksom ikke helt til, var ikke det samme lenger, ikke så godt. Så nå driter jeg i hele røyken. Men jeg kveler ikke meg selv med tanken på at jeg ALDRI skal ta en eneste røyk igjen. Det er deilig å slippe den vonde lukta, og slippe å tenke på det. Min erfaring er at det er best å slutte tvert
Quinden Skrevet 2. mars 2004 #8 Skrevet 2. mars 2004 Jeg leste boka for 1 år siden, da hadde jeg allerede sluttet og holdt meg i 14 dager, nå 9.mars har jeg holdt meg røykfri. Tror for min del at det å kutte ut tvert er bedre. Det å trappe ned går fint en liten stund, men så er det på han igjen, bånn gass. Må si at det siste året har vært en fryd, finere hud, bedre i form, fornøyd med meg selv og sist men ikke minst jeg lukter ikke drit lenger. Jeg kjenner de som røyker nå... og tenker sånn at jeg stinket... for det gjør det!! Så stå på.... det blir færre og færre røykere, og det er ikke særlig kjekt å stå alene med galskapen... Lykke til... send meg gjerne en pm
Gjest Vega i.i. Skrevet 2. mars 2004 #9 Skrevet 2. mars 2004 Takk for støtte. Jeg skal jo slutte - tidspunktet har bare vært vagt. Kan ikke si at jeg ikke tar en røyk senere i dag, og kanskje i morgen... Akkurat nå har jeg ikke røyksug. Prøver å si til meg selv at dette er LETT... Har luftet her, støvsuget, tørket støv og vasket alle askebegre... Ikke tatt røyk siden i morges... vet hvordan det er å trappe ned - går bra i uker, så trapper man opp, umerkelig, umerkelig... Bør helst ikke skrive om røyk heller... bør kanskje gjøre noe... Kanskje en tur ut i sola. (Ville egentlig fortsatt å røyke - men helsa er viktig, har røkt i 23 år, det er kanskje en grense et sted jeg ikke bør trø over... og alle pengene - 20-25.000 i året, som jeg fint kan greie å bruke på andre ting...som jeg faktisk TRENGER også...)
Rapitap Skrevet 2. mars 2004 #10 Skrevet 2. mars 2004 Kutte tvert. Enten røyker man, eller ikke. (Snakker av egenerfaring)
Gjest Dolphina Skrevet 2. mars 2004 #11 Skrevet 2. mars 2004 Slutte tvert og ikke røyke på fest eller når man blir sint eller noe! Det hjalp for meg! Jeg har nå vært røyfri siden 1.januar 2004.
Gjest Nicoline Skrevet 2. mars 2004 #12 Skrevet 2. mars 2004 Unnskyld Vega, men på meg virker du rett og slett lite motivert for å slutte. Det nytter ikke å vingle - du må sette en dato en stund fram i tid og kutte tvert - har ingen tro på såkalt nedtrapping. Jeg sluttet for halvannet år siden etter å ha røykt daglig i over 20 år ... "Endelig ikke-røyker"-boken bruker jeg fremdeles en gang i blant for å minne meg selv på hvor flink jeg har vært ... har brukt boken som motivasjons-faktor gjennom hele prosessen. Men som sagt - det viktigste er - VILJEN - du må ville slutte - og det virker det ikke som om du vil akkurat nå, desverre. Mitt råd er: Planlegg røkekutten bedre - sett en dato - gjerne måneder fram ... forbered deg på et liv uten røyk og opplev den gleden det faktisk gir deg Lykke til !!!
Gjest Vega Skrevet 2. mars 2004 #13 Skrevet 2. mars 2004 Om noen slutter å røyke og er sikker på at de klarer det på forhånd, så har de ikke noe avhengighetsproblem. Vi får se. Ang. Carr og boka er jeg ikke sikker på om den har noen direkte virkning, synes jeg har tenkt de samme tankene selv, før jeg leste litt i den...men den virker sikkert på noen. Jeg har ingen tro på å sette en dato måneder fram i tid, det blir som å bestemme seg for å gå på dass klokken 21.25 2. mai 2004... Bedre å nærme seg problematikken med en viss ro innabords, og se hva det blir til. Klarer jeg det ikke, prøver jeg bare på nytt igjen...en erfaring rikere...
RoadQueen Skrevet 2. mars 2004 #14 Skrevet 2. mars 2004 De gangene jeg har sluttet å røyke har jeg bare plutselig bestemt meg at nå tar jeg en pause. Så får jeg se hvor lenge det varer. Det tar vekk litt av spenningen og presset ved å definitivt slutte og annonsere det til hele den nysgjerrige omverdenen. De første dagene - uken har jeg hatt røyk i nærheten til enhver tid, i tilfelle trangen blir for stor. Det vanskeligste er i grunn å finne en dag å ta pause.... Lykke til!
Gjest Vega Skrevet 2. mars 2004 #15 Skrevet 2. mars 2004 Takk... Merker jeg er irritabel, og holder lav profil - kanskje spesielt her på Kg...tror jeg har nok gjeste-uvenner fra før... Her hjemme snakkes det ikke om røyk - det er et ikke-tema. Best sånn. Men jeg har røkt i dag, litt over en røyk, og har en halv "trøstesneip" igjen. Har mindre røyksug enn i går. Egentlig synes jeg ikke det er så ille, suget varer noen sekunder, par minutt - er flink å avlede meg selv og vet at det går over. Er vel mest forbannet på tven, høye lyder, dumt snakk - og dum reklame... men noe (n) må jo få gjennomgå...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå