Gå til innhold

Kaloriforbrenningen på maskiner riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om det er riktig det som kommer opp av kalorifirbrenning på diverse treningsmaskiner.

Jeg veier 91kg og er 22 noe jeg plotter inn på tredemøllen, men får ikke med at jeg er 177 høy om det har noen påvirkning?

F.eks

Interval 1:1 i 35 min = en forbrenning på 550 kcal?

MyFitnessPal

Har også brukt en app som skal hjelpe meg ned i vekt ved kalorotelling og har hittil gått ned 6,5 kg på 2 mnd og syms det er et riktig tempo for en varig reduksjon (?) appen sier jeg skal holde meg til 1200 kcal om dagen, er dette litt i minste laget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle virkelig ønske at tallet på maskina var sann!

Angående kaloriinntaket så kommer det heilt ann på kor aktiv du er i løpet av hverdagen og kor ofte du trener.

Skrevet

Er det også så enkelt som at om jeg skal spise 1200 kcal daglig og trener og forbrenner 500 at jeg kan spose 1700 kcl og fortsatt ha en vektreduksjon? Jeg er litt ny på det her.. :)

Skrevet

Skulle virkelig ønske at tallet på maskina var sann!

Angående kaloriinntaket så kommer det heilt ann på kor aktiv du er i løpet av hverdagen og kor ofte du trener.

Så hvor langt fra sannheten er de tallene på maskinen?

Skrevet

Man forbrenner mer jo tyngre man er fordi man gjør et større arbeid ved å flytte på mye vekt. Men jeg synes likevel det hørtes mye ut med over 500 kcal i 35 min. Hvor høy hastighet har du da? Uansett vil det aldri bli helt nøyaktig.

Jeg synes 1200 kcal høres lite ut hvis dette er noe du har tenkt å gå på over lang tid. Men det ser ut som du har en fin, ikke altfor rask vektnedgang, så så lenge du ikke er konstant sulten virker det riktig. Pass i hvert fall på å spise ting som metter, jeg holder meg f.eks. lenger mett ved å spise mye proteiner.

Anonym poster: 8e8f5e4e1d464061637be9ad1a1d7952

Skrevet

Tror nok du skal ta tallene der med en klype salt. Hvor nøyaktig eller unøyaktige de er kan jeg ikke si meg sikker på, men vet selv at pulsklokken min heller ikke er til å stole på, i følge folk på treningsforumer osv. Det er jo litt merkelig med tanke på at vekt, alder, høyde og pulsen blir målt. Jeg vet ikke, men stoler til dels mer på pulsklokken enn hva jeg gjør på mølla. Blir uansett mer kcal forbrent på pulsklokken.

Skrevet

Man forbrenner mer jo tyngre man er fordi man gjør et større arbeid ved å flytte på mye vekt. Men jeg synes likevel det hørtes mye ut med over 500 kcal i 35 min. Hvor høy hastighet har du da? Uansett vil det aldri bli helt nøyaktig.

Jeg synes 1200 kcal høres lite ut hvis dette er noe du har tenkt å gå på over lang tid. Men det ser ut som du har en fin, ikke altfor rask vektnedgang, så så lenge du ikke er konstant sulten virker det riktig. Pass i hvert fall på å spise ting som metter, jeg holder meg f.eks. lenger mett ved å spise mye proteiner.

Anonym poster: 8e8f5e4e1d464061637be9ad1a1d7952

Holder 4,5-5 og 8,5 på tredemøllen

Å finne mat som sumerte riktig i starten var vanskelog, men har mer kontroll på det nå. Blir my egg, omelett, kylling, kalkun, salat, suppe, skyr youghurt og knekkebrød i litt variasjoner som passer meg veldig bra, samtidig som jeg har litt mer ordentlige middager fredag og lørdag :)

Skrevet

Tror nok du skal ta tallene der med en klype salt. Hvor nøyaktig eller unøyaktige de er kan jeg ikke si meg sikker på, men vet selv at pulsklokken min heller ikke er til å stole på, i følge folk på treningsforumer osv. Det er jo litt merkelig med tanke på at vekt, alder, høyde og pulsen blir målt. Jeg vet ikke, men stoler til dels mer på pulsklokken enn hva jeg gjør på mølla. Blir uansett mer kcal forbrent på pulsklokken.

Så tallene på maskinen er da lavere eller høyere enn sannheten?

Jeg har aldri brukt pulsklokke, så vet ikke helt hvordan det funker..

Skrevet

Så tallene på maskinen er da lavere eller høyere enn sannheten?

Jeg har aldri brukt pulsklokke, så vet ikke helt hvordan det funker..

Nå skriver jeg aldri inn vekt o.l på maskinene, bare løper på det som er standar, når jeg har jogget en 40 min kommer det opp at jeg har forbrent rundt 300 kcal. Mens på pulsklokken kan det komme opp at jeg har forbrent rundt 400 kcal. Jeg velger å stole på den da jeg vet ca hvor hardt jeg har jobbet i løpet av økten, og pulsen min er ofte høy, da jeg har litt dårlig kondis. Hehe, trener egentlig bare styrke, men tar en intervalløkt eller to i uken :)

Skrevet

Altså, alle slike tall blir i beste fall bare en kvalifisert gjetning siden det er så utrolig mye mer som spiller inn enn kun høyde/vekt og hvor fort du tråkker eller hvor høy puls du har. Jeg har selv en ellipsemaskin hjemme som jeg har brukt mye, og den viser jevnt over mer enn dobbelt så mye (!!!) som pulsklokka mi. Etter en økt med 4x4-intervaller påstår den at jeg har forbrent bortimot 800 kcal, pulsklokka mener det er rundt 350. Jeg stoler mye mer på pulsklokka her, men går ut fra at den også kun er en pekepinn - ikke fasitsvaret.

Jeg skjønner at du gjerne vil ha en liten idé om hvor mye du forbrenner når du trener, men jeg vil likevel råde deg til å ikke henge deg helt opp i dette. Det er bare et tall - husk at det du gjør uansett er sunt :)

1200 kcal synes jeg høres veldig lite ut, men jeg vet jo ikke hvor aktiv du er. Har du prøvd å regne ut basalforbrenningen din f.eks. her? Generelt skal du ligge rundt 500 kcal under når du slanker deg :)

Anonym poster: cf4851dabe7139260e5d259cbff4553c

Skrevet

Hmm, jeg trener på elisemaskin, og den sier at jeg har brent ca 430 kcal etter 45 min, så jeg synes det hørtes litt mye ut med 550 kcal etter 35 min. Nå forteller ikke jeg min hvor tung jeg er da.

Anonym poster: 991f24597b73671b99f923aaa295c1e2

Skrevet

Varierer veldig kor mye nøyaktig da er, for hvert merke kjører sine eigne algoritmer for å regne ut kaloriforbruk. Men det sies at det viker med ca +-30% fra sannheten.

Også sjølv om du taster inn høyde og vekt så er det forskjeller på kor mye % fett og muskler du har.

Problemet me pulsklokke er at dei går ut ifrå at oxygen opptaket øker linert med kor mange hjerteslag du har.

Men for all del funker greit som sånn ca mål, så lenge ein tar det med ei klype salt ;)

Skrevet

De tallene er så på bærtur at det eneste du fungerer som er lett underholdning. De viser i 90% av tilfellene ALT for mye ;) De som lager maskinene er avhengig av å få solgt dem. For å få solgt dem må folk like å bruke dem. Og om folk tror de forbrenner masse kalorier ved å bruke dem, så vil de like produktet.

Anonym poster: 2467bbaa58ea1344decfeff3714865e3

Skrevet

Jeg ser at det er en del ander her som har svart det jeg pleier å svare på slike spørsmål (du er bare nummer hundreogørtifjørten som stiller dette spørsmålet). Disse tallene du får ut kan du bare tolke som en veldig omtrentlig måling. Tallet kan være mange titalls prosent feil, som oftest er det alt for høyt.

Som jeg har spurt så ofte før: Hva skal folk med dette tallet? Fasiten på om man forbrenner mer enn man spiser er uansett baderomsvekta. Alle bør trene, men man bør trene fordi man liker det, ikke for å forbrenne x antall kJ. Hvis beltet ikke blir slakkere og baderomsvekta ikke viser noe lavere tall så vet du at du må trene mer.

Skrevet

Jeg ser at det er en del ander her som har svart det jeg pleier å svare på slike spørsmål (du er bare nummer hundreogørtifjørten som stiller dette spørsmålet). Disse tallene du får ut kan du bare tolke som en veldig omtrentlig måling. Tallet kan være mange titalls prosent feil, som oftest er det alt for høyt.

Som jeg har spurt så ofte før: Hva skal folk med dette tallet? Fasiten på om man forbrenner mer enn man spiser er uansett baderomsvekta. Alle bør trene, men man bør trene fordi man liker det, ikke for å forbrenne x antall kJ. Hvis beltet ikke blir slakkere og baderomsvekta ikke viser noe lavere tall så vet du at du må trene mer.

Man bør ikke bruke baderomsvekten, nei ;) Muskler har høyere massetetthet enn fett. Man kan derfor fint legge på seg, og likevel slanke seg samtidig. Etter at jeg begynte å trene ordentlig styrke gikk jeg opp 5 kg. Og midjemålet krympet med over 7 cm, omkretsen på lårene med rundt 5 cm.

Det er målebånd eller fettklype man bør se på, ikke vekten.

Anonym poster: 2467bbaa58ea1344decfeff3714865e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...