Gå til innhold

Kombinere 2.året bachelor og årsstudium i psykologi

Anbefalte innlegg

Skrevet

HEI!

Jeg er en 20-åring som tar årsstudium i psykologi nå. Jeg trives veldig godt med det, men merker jo at presset for å komme inn på profesjon er EKSTREMT stort. Og det er jo drømmen. Jeg tror nok ikke bare A'er er fullt oppnåelig i år, så det slo meg - hva om jeg tar 2.året på bachelorstudiet til neste år, samtidig som jeg tar årsstudiet på nytt for å forbedre karakterene? Det må da gå? Årsstudiet er jo det samme som 1.året på bacheloren, så man kan jo starte rett på 2.året om man kommer inn.

Hva tenker dere om det? Noen som har vært i samme situasjon og kan dele sine erfaringer?

På forhånd takk!!

Anonym poster: febd2dabbadbe2caaa1d4095fe7beff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Hvor tar du årsstudiet i psykologi?

Er det i Bergen, eller Tromsø du skal prøve å komme inn på profesjon?

Du kan søke deg inn på Profesjonsstudiet direkte gjennom Samordna Opptak på Universitetet i Oslo, eller ved NTNU. Kunne du klart dette med karakterene dine fra vgs?

Hvis ikke så kan du selvfølgelig ta opp fag mens du tar 2.året på en bachelor, mange gjør dette for å produsere nye studiepoeng hos lånekassen samtidig (man kan ikke havne mer enn 60 studiepoeng bak og å ta opp fag fra årsstudiet gir ikke nye studiepoeng).

At du kan begynne rett på 2.året på profesjon dersom du skulle komme inn tror jeg dessverre ikke er mulig, da du mangler et fag fra årsstudiet som kun profesjon får ta (klinisk praktikum I heter dette i Trondheim - regner med at det er likt i de andre byene). De er også veldig strenge på at du skal gå med den klassen du har kommet inn med, da plassene fra kullene før deg allerede er adgangsbegrenset og fylt opp - du kan selvfølgelig få fritak for de fagene du alt har :)

Men litt vanskelig å svare deg siden jeg ikke vet hvilken by du er i nå, og hvor du satser på å komme inn.

Det er som kjent flere veier inn på profesjon, og alle er knallharde! Men jeg har vært i din situasjon, og jeg kom inn til slutt :)

Så jeg ønsker deg lykke til!

Anonym poster: 0beed2ebd60abf8623a4d937f26ea053

Skrevet

Må også bare tilføye det jeg sa om å komme inn på 2.året...

Jeg tenker da på Profesjonsstudiet i Oslo og i Trondheim. Der er det sånn at hvis du kommer inn gjennom Samordna Opptak så må du begynne på år 1 av 6 selv om du allerede har tatt årsstudiet tidligere - du kan da få fritak for disse fagene, men må følge klassen i 6 år.

Dersom du kommer inn i Bergen eller Tromsø, der de fortsatt kjører det gamle systemet, så kommer du inn på år nummer 2 av 6! :) Du trenger altså bare gå 5 år i det du kommer inn.

Dersom profesjon er drømmen, kjør på med å ta opp fag nå så lenge det gamle systemet fortsatt eksisterer i bergen og tromsø.

Med tiden tror jeg de også vil legge om, og å ha inntak gjennom Samordna Opptak, slik det er med alle andre studier her i Norge.

Anonym poster: 0beed2ebd60abf8623a4d937f26ea053

Skrevet

Nå er det snakk om å komme inn på 1.året bachelor, etter et år med kombinert 2.året bachelor og årsstudium, ikke å komme inn på 2.året profesjon. Bare for å presisere det. :) Jeg går allerede på årsstudiet, og det er ikke ønskelig å komme inn på profesjon et annet sted enn her jeg bor - ergo er bare årsstudium + profesjon aktuelt....

Skrevet

1.året profesjon skal det være i første setning, unnskyld*

Skrevet

Jeg går 2. år på psykologi bachelor nå. Det er flere på mitt studie som tar opp eksamen for å komme inn på profesjon, og jeg ser de sliter. Personlig kan jeg si at jeg aldri hadde hatt nok tid til å lese så jeg fikk A på alle eksamenen som er obligatorisk dette året, i tillegg til fag fra første år. Alle er likevel forskjellig, og det kan godt hende at det vil fungere fint for deg.

Jeg syns du skal prøve, hvis det virkelig ønsker å komme inn på profesjon. Går det ikke, så går det ikke, men da har du hvertfall prøvd. Men bare husk at dersom du tar en bachelor i psykologi, så kan du søke deg inn andre steder i norden, ta resten av utdanningen og bli psykolog.

Skrevet

OK. Takk for nyttig svar...

Hvordan er 2.året på bachelor i forhold til årsstudiummet/1.året på bachelor? Er det noe tyngre - mer pensum, eller er arbeidsmengden sånn ca den samme?

Skrevet

Avsporing og svar på dette er fjernet.

Tekola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...