Gå til innhold

kattunger uten mor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring? Mor har blitt borte. De er åtte uker og to spiser og klarer seg. En har ikke lært å spise fast føde enda. Fostermor er ikke mulig. De går på do selv og er aktive og virker sunne og fine, men den som ikke spiser er litt slapp. De er ikke mine og jeg har tre voksne katter. Bør de komme å hilse på når de ikke har annen voksen katt rundt seg? Litt skeptisk til dette også siden pusene mine er ganske sære, men er jo litt bekymret for disse små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som ikke spiser selv enda, bør mates med morsmelkerstatning til kattunger. Prøv med en tåteflaske beregnet for kattunger eller en liten plastsprøyte.

Det er ikke nødvendig at de treffer dine voksne katter, hvis du ikke vet at de voksne vil vil være greie med dem.

• Liker 3
Skrevet

Samme som over, kjøp morsmelkerstatning beregnet for kattunger, kan kjøpes i dyrebutikken! Gi den melk og prøv å gi den bløtet fór av fór beregnet for kattunger, for jeg regner med at du bløter fóret til de andre kattungene? Det er veldig viktig, for så små kattunger har ikke "magemål", de spiser gjerne tørrfór til magen er full, men nå er det slik at tørrfór sveller i magen og det kan være farlig! Da bløter man fór ved at du heller over varmt vann og lar det stå til det er gjennombløtt, gjerne hell på litt lunkent vann før du serverer, mange dyrebarn liker gjerne maten sin slik, du får se det an! Det med å helle på litt ekstra vann er også bra med tanke på at kattunger og andre dyrebarn generelt sett er dårlige på å drikke nok vann i begynnelsen! Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips :) har ikke vært borti dette før, men vil gjerne at det skal gå bra med disse nøstene.

Skrevet

Jeg brukte nan-morsmelk erstatning og pipette når jeg måtte flaske opp katten min Runa sine kattunger, etter at hun strøk med under fødselen (hun var 8 når hun døde av fødselen) dyrlegen klarte å redde 2 av 6 kattunger fra livmoren til katten!

Skrevet

Uff så trist. Men de ungene klarte seg?

Skrevet

Jeg passet to små nøster når jeg var ungdom, de trengte melk døgnet rundt og hun som hadde de var litt sliten kan du si ;) de fikk erstatning i flaske og klarte seg fint! Ble veldig menneskekjære katter. Du trenger ikke ha dem sammen med de andre kattene, vi hadde de på badet når de bodde hos oss. Der var det godt og varmt og det gjorde ikke så mye hvis det ble et uhell på gulvet. Heller ingen sofa som kunne tisses ned ;)

• Liker 1
Skrevet

Jada, de vokste og ble fine katter:) De fikk og gode hjem, en endte hos en ensom eldre dame, og den andre endte hos en småjente i gaten vår, som elsket katter:) så de klarte seg takket være intensivt arbeid fra meg og pappa:)

• Liker 2
Skrevet

Så bra. Disse nøstene her er jo blitt litt større så da skal det nok gå håper jeg. Men man får jo så vondt av disse søte små da.

Skrevet

Hvis de er 8 uker gamle, så vil det nok gå bra med dem.

Husk, det er ikke SÅ mange år siden det å gi bort 8 uker gamle katter var vanlig. Jeg sier ikke at det var riktig, men det var vanlig.

Med godt stell, mye oppmerksomhet og masse kos så kommer det nok til å bli fine katter av disse også.

:heks:

Skrevet

JA man vil gjøre alt for å hjelpe de små morløse nøstene, ble veldig lei over at bare 2 av kattungene overlevde mens de andre døde inni Runa min!

Skrevet

8 uker så greier de seg med litt hjelp. Katten vår ble overkjørt når ungene var 2 uker gamle, herregud det var jobb det! Jeg hadde heldigvis nettopp fått sommerferie, hvis ikke hadde det ikke gått. Måtte gi de mat hver 4-5 time døgnet rundt, var helt jævlig de første ukene, alenemor skal jeg aldri bli.

Anonym poster: a0b348348eeea622b91069fdb420a088

Skrevet

Uff... Kjenner det er godt de er såpass store når jeg leser alt det her. Beklageligvis så klarte ikke den ene seg. :( men det var noe galt med den. :( i følge dyrlegen kunne det være alt fra eplepsi til organsvikt. Så den ville ikke klart seg selv om mor hadde vært i live. De andre får heldigvis vokse opp og er sunne og friske til tross for situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...