Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del spørsmål ang. samfunnsøkonomi på universitet. :danse: Vet ikke helt hvordan jeg skal skrive dette innlegget, har en del jeg lurer på. Vurderer UiO. Om det er noen her som tar samfunnsøkonomi der eller annet sted så hadde det vært kjempe fint å høre fra dere :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg studerer samfunnsøkonomi på UiB. Jeg går første semester nå, så vet ikke hvor mye jeg kan svare på som hjelper deg, men jeg kan jo prøve :)

Skrevet

så bra, kjempefint :biggrin: hvordan er det? hehe. forelesninger og andre typer arbeidsformer? mange fag første året eller det delt opp ? hvorfor valge du den linja,og er det som du forventet med tanke på hva du lærer? jeg har tenkt at samfunnsøkonomi går ut på hvordan hele økonomien fungerer og henger sammen. er det riktig? og hvordan er det i forhold til videregående skole, vet at det er mer egenlæring om jeg kan si det på den måten. mye å lure på :biggrin:

Skrevet

Tar samfunnsøkonomi som breddefag i år. syns det er helt greit, men er heldig med foreleser:) (han går gjennom alt pensum på en veldig ryddig måte)

Skrevet (endret)

Hehe, det er greit! Det er en ganske stor overgang fra videregående, og jeg har fått en lærepenge nå når eksamen nærmer seg mtp. at jeg burde jobbe mye mer enn man må på vgs o.l. Men fagene og alt er kjempeinteressant og spennende! Det er bare veldig mye av det noen ganger.. :) Nå vet jeg ikke hvordan det er på andre steder enn UiB, men her har vi en forelesning ca. hver dag. Vi har tre fag første semester, ex.phil, ex.fac (innføring i samfunnsøkonomi) og et man kan velge selv blant økonomifag. Neste semester er det også tre forskjellige fag man har.

Jeg valgte det fordi jeg syntes det virket veldig interessant og som en god utdannelse for en som også synes litteratur osv. er veldig interessant :fnise:

Ja, det er forholdsvis riktig. Det kommer jo selvfølgelig litt an på dette tredje faget, som kan handle om andre ting. Men innføring i samfunnsøkonomi handler mye om det, f.eks hvordan markedet fungerer, de som tilbyr, de som etterspør, arbeidsledighet, inflasjon osv. Nå har ikke jeg hatt samf.øk på videregående, så jeg vet ikke helt hvordan det er i forhold til på vgs!

I alle fag har vi seminarer, da er vi en mindre gruppe, f. eks 20 stykker, som løser oppgaver osv. I ex.phil har ett slikt seminar hver uke (hvis du velger seminar istedet for eksamen, altså), mens i de to andre fagene har vi seminar ca. hver tredje uke. Men ellers er det mye egenlæring, ja!

Bare si hvis det er noe jeg svarte litt dårlig eller uklart på :rolleyes:

Endret av Judy.F
Skrevet

Tusen takk! så morsomt å høre fra noen som studerer det. men seminar istedenfor eksamen?

Har hørt fra veldig mange at de lærer som du sier ang eksamen første gang. Men når er egentlig første eksamen? hehe.

Ja har tenkt at det er veldig spennede men veldig mye av det ja, akkurat det jeg har tenkt. :biggrin: bare en ting til jeg må spørre om, hva er ex.phil? ser det flere steder :biggrin:

Skrevet

Jeg er utdannet siv. øk med fordypning i samfunnsøkonomi, så hvis du lurer på noe i den retning så kan jeg se om jeg kan hjelpe med svar.

Jeg kan i alle fall love deg at det blir mye mer interessant å lese avisa når man har fått litt mer forståelse for hvordan de økonomiske systemene her i verden henger sammen :)

Anonym poster: 787e09d11c592001ba8560504a4ed7b8

Skrevet

Tar samfunnsøkonomi som breddefag i år. syns det er helt greit, men er heldig med foreleser:) (han går gjennom alt pensum på en veldig ryddig måte)

Ja det er nok veldig greit det. Hvor går du? UiO? :biggrin:

Skrevet

Hvilke jobber får man egentlig etter 5 år med samfunnsfag?

Anonym poster: 42df78ddf8d8ced9d0c855428343bbec

• Liker 1
Skrevet

Jeg er utdannet siv. øk med fordypning i samfunnsøkonomi, så hvis du lurer på noe i den retning så kan jeg se om jeg kan hjelpe med svar.

Jeg kan i alle fall love deg at det blir mye mer interessant å lese avisa når man har fått litt mer forståelse for hvordan de økonomiske systemene her i verden henger sammen :)

Anonym poster: 787e09d11c592001ba8560504a4ed7b8

Ja er det som blir så deilig. Følger jo med nå, for liker å se hva som skjer, men forstår jo absolutt ikke alt. Og det er jo så mye å lære :biggrin:

Men hva vil du si at er forskjellen mellom siv. øk og samfunns? At det er mer mikro økonomi innen siv. øk , på en måte? noe i den duren? :overrasket:

Skrevet

Tusen takk! så morsomt å høre fra noen som studerer det. men seminar istedenfor eksamen?

Har hørt fra veldig mange at de lærer som du sier ang eksamen første gang. Men når er egentlig første eksamen? hehe.

Ja har tenkt at det er veldig spennede men veldig mye av det ja, akkurat det jeg har tenkt. :biggrin: bare en ting til jeg må spørre om, hva er ex.phil? ser det flere steder :biggrin:

I ex.phil kan man velge mellom seminarmodell og eksamensmodell. På seminarmodellen slipper man å ta eksamen i faget, men man må bestå to små tester og levere inn to oppgaver i løpet av semesteret. Man er også pliktet til å komme på 12 av 16 seminarer. Seminar istedet for eksamen er bare i ex.phil, de andre fagene må du ha eksamen i, men seminarene trenger du ikke å gå på hvis du ikke vil det.

Min første er en av de siste dagene i november, og den neste i begynnelsen av desember.

Ex.phil er vel filosofi. Det er ganske kjedelig, men noe alle må ha. Vi har det sammen med alle studenter på samfunnsvitenskapelig fakultet. Man har om filosofi og argumentasjon, for samfunnsvitere. Poenget troooor jeg er at man skal lære mer om å skrive gode oppgaver osv.

:)

Skrevet

Hvilke jobber får man egentlig etter 5 år med samfunnsfag?

Anonym poster: 42df78ddf8d8ced9d0c855428343bbec

Håper ikke det kun er samfunnsfag, er nok mer samfunn OG økonomi :biggrin:

Og det tror jeg har mye med hverandre å gjøre :biggrin:

Skrevet

I ex.phil kan man velge mellom seminarmodell og eksamensmodell. På seminarmodellen slipper man å ta eksamen i faget, men man må bestå to små tester og levere inn to oppgaver i løpet av semesteret. Man er også pliktet til å komme på 12 av 16 seminarer. Seminar istedet for eksamen er bare i ex.phil, de andre fagene må du ha eksamen i, men seminarene trenger du ikke å gå på hvis du ikke vil det.

Min første er en av de siste dagene i november, og den neste i begynnelsen av desember.

Ex.phil er vel filosofi. Det er ganske kjedelig, men noe alle må ha. Vi har det sammen med alle studenter på samfunnsvitenskapelig fakultet. Man har om filosofi og argumentasjon, for samfunnsvitere. Poenget troooor jeg er at man skal lære mer om å skrive gode oppgaver osv.

:)

hehe , okey. Ja må vel være nyttig for noe :biggrin:

Eksamen kommer ganske fort det da, det er jo greit å vite. Greit å vite litt hvordan det er lagt opp.

Skrevet

hehe , okey. Ja må vel være nyttig for noe :biggrin:

Eksamen kommer ganske fort det da, det er jo greit å vite. Greit å vite litt hvordan det er lagt opp.

Alt for fort! Hehe, så jeg råder deg til å huske at man må jobbe og lese, så du ikke ender opp med en lærepenge du også :) Lykke til!

Skrevet

Alt for fort! Hehe, så jeg råder deg til å huske at man må jobbe og lese, så du ikke ender opp med en lærepenge du også :) Lykke til!

takk, lykke til du også :biggrin: kan jo hende det ender med det her og, er vel stor utfordring det med å gå over til universitet.

Takk for svar!

Skrevet

Jeg studerer samfunnsøkonomi ved UiO og elsker fagområdet generelt. Samfunnsøkonomi er ganske matematisk krevende, men jeg synes det er givende når man får det til, får da klarer man å se kompliserte sammenhenger på en ryddig måte.

I tillegg er det forferdelig mange ting man kan anvende samfunnsøkonomisk teori på. Samfunnsøkonomer forsker på alt mulig rart, markeder, forbrukere, bedrifter, institusjoner, staten, på mange ulike måter.

Angående arbeidsformer på UiO (universitetet generelt) er det mye egenarbeid. Generelt i et vanlig semester kan du forvente 12-16 timer undervisning i uken, det vil si at det forventes (selv om de færreste gjør det) at du studerer for deg selv i ca 20 timer i uken. Eksamen i de fleste fag er kun en avsluttende eksamen i hvert semester.

Anonym poster: 4a7575e6dabcf94e900f1b3ffac97bea

Skrevet

Jeg har også tenkt tanken på å studere det, men får man jobb med faget?

Hva slags jobb i så fall? Jeg vet om folk som har studert samfunnsfag i tre år og nå sitter i kassa på Kiwi.

Anonym poster: bc64b9d608d0d3d826a353f3a1186132

Skrevet

Ja det er nok veldig greit det. Hvor går du? UiO? :biggrin:

Går på UiA^^

Skrevet

Det er vanskelig å få jobb med kun bachelor. Men en god samfunnsøkonom kan brukes til mye forskjellig, spesielt dersom de behersker metode på høyt nivå. Samfunnsøkonomer er ettertraktet både i det offentlige og private. Jeg mener at det er viktig å ikke forveksle samfunnsøkonomi med hvilket som helst annet samfunnsfag heller, i samfunnsøkonomi krever man høy grad av presisjon og matematisk ferdighet.

Skrevet

Mange samfunnsøkonomer jobber i offentlig forvaltning i saksbehandlerstillinger. Andre jobber som utredere av offentlige prosjekter. Noen havner i SSB, Norges Bank, departementer, Riksrevisjonen. Andre havner i det private i finans, lederstillinger, konsulentstillinger og lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...