Gjest likeeverything Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Jeg er 19 år gammel og har nettopp fullført videregående. Jeg har ingen arbeidserfaring fra før av og jeg opplever hvor vanskelig det er å skaffe en jobb. Ingen vil tilby meg en jobb grunnet manglende erfaring og jeg har bare vært på intervju en gang. Jeg kjenner at jeg verger meg til å registrere meg som arbeidsledig hos NAV og delta på kurs. Dette er fordi jeg opplever at man blir sett ned på siden jeg er så ung. Folk flest tenker at jeg burde ha det kjempe lett for å finne en jobb. Jeg vet at i realiteten burde jeg kanskje registrere meg hos NAV, men samtidig vil jeg bare vente litt lenger i tilfelle jeg får jobb. Hva syntes dere? Det er alltid fint med andre synspunkter..
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Finn deg en jobb din naver! Anonym poster: 0a0188f6a88be73bdf7ee9312ec82ce9
Gjest WendyClear Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 (endret) Med tanke på at alt ting tar fryktelig lang tid med NAV burde du registrere deg der så fort som mulig, du kan jo fortsette å søke jobb uansett. Har du forresten prøvd vikarbyråer? Det kan være en grei måte å skaffe arbeidserfaring på. Endret 1. november 2012 av WendyClear 2
Gjest likeeverything Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 (endret) Finn deg en jobb din naver! Anonym poster: 0a0188f6a88be73bdf7ee9312ec82ce9 Hva faen? Hvem i helvete tror du at du er, som kritiserer meg for å snylte på staten? Jeg sa jo at jeg IKKE vil registrere meg hos NAV. Jeg ønsker å skaffe meg en jobb men det er så vanskelig. Og takk for at du illustrerer nøyaktig HVORFOR jeg ikke vil registrere meg hos NAV. Endret 1. november 2012 av likeeverything 8
Gjest Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Lag en CV hvor du presanterer deg selv på en ryddig måte. Få noen du kjenner/som dine foreldre kjenner som har erfaring innen rekruttering til å lese over. Skriv ut en bunke. Ta en runde til alle dagligvarebutikker i området og spør om de trenger en litt ekstra hjelp. Deretter kan du ta en runde til andre typer forretninger (som bildelforetninger, masse hyllerydding der) som muligens har arbeidsoppgaver for en ungdom. Og så har du alle slags lugubre sjapper og spisesteder som du kan ta runden innom, bensinstasjoner, barnehager og pleiehjem. Ikke si nei til noen jobb. Om du får muligheten til å prøvejobbe, så gir du jernet uten å være kresen. Det viktigste er å komme igang med noe. Vikariater til å begynne med er helt OK. 4
-Jiinxs- Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Ville registrert/snakket med et vikarbyrå. Den stunden jeg var med i Adecco, så fikk jeg mye arbeid. Tror jeg var rundom din alder da. 1
Miah Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Hvilke steder har du søkt? Har du levert personlig søknad, eller kun sendt en e-mail?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Hvilke steder har du søkt? Har du levert personlig søknad, eller kun sendt en e-mail? Er du litt oppi åra? - Det er ikke frekt ment, men jeg tror det har vært en endring på det området med personlig oppmøte av søknader og lignende. Jeg har fått dette tipset fra foreldre og lignende, men min erfaring er du i beste fall får snakke med en mellomleder som bare ser dumt på deg og henviser til nettsiden deres. Dette gjelder da større firmaer og kjedebutikker, men det er jo på langt nær de fleste stedene hvor unge folk søker jobb. 2
Miah Skrevet 1. november 2012 #9 Skrevet 1. november 2012 Er du litt oppi åra? - Det er ikke frekt ment, men jeg tror det har vært en endring på det området med personlig oppmøte av søknader og lignende. Jeg har fått dette tipset fra foreldre og lignende, men min erfaring er du i beste fall får snakke med en mellomleder som bare ser dumt på deg og henviser til nettsiden deres. Dette gjelder da større firmaer og kjedebutikker, men det er jo på langt nær de fleste stedene hvor unge folk søker jobb. Nei, jeg er 19. Prøvde lenge å få meg jobb, men hadde ikke relevant erfaring. Man må nesten gjøre noe "ekstra" når ens søknad blandes inn mellom 200 andre. Jobben jeg har nå fikk jeg ved å kun sende søknad, men den jeg hadde før fikk jeg ved å spørre rundt personlig. Man får i alle fall ikke jobb ved å ha null erfaring blant mange andre aktuelle kandidater som har relevant erfaring. Ingen vil ansette en de må lære ekstra mye opp når de har et annet alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #10 Skrevet 1. november 2012 Hvor vil du jobbe da? Barnehage, butikk, sykehjem. Man får seg jobb på dagen i nevnte jobber, hvertfall barnehager og sykehjem. Anonym poster: b578f7641f473999281d9cdd4628232d
Gjest O___o Skrevet 1. november 2012 #11 Skrevet 1. november 2012 Meld deg på NAV som arbeidssøker. Det gjør at du lettere vil kunne få jobb, eller har noe å henvise til senere - dersom du senere får et behov for f.eks dagpenger. 1
Gjest likeeverything Skrevet 1. november 2012 #12 Skrevet 1. november 2012 Lag en CV hvor du presanterer deg selv på en ryddig måte. Få noen du kjenner/som dine foreldre kjenner som har erfaring innen rekruttering til å lese over. Skriv ut en bunke. Ta en runde til alle dagligvarebutikker i området og spør om de trenger en litt ekstra hjelp. Deretter kan du ta en runde til andre typer forretninger (som bildelforetninger, masse hyllerydding der) som muligens har arbeidsoppgaver for en ungdom. Og så har du alle slags lugubre sjapper og spisesteder som du kan ta runden innom, bensinstasjoner, barnehager og pleiehjem. Ikke si nei til noen jobb. Om du får muligheten til å prøvejobbe, så gir du jernet uten å være kresen. Det viktigste er å komme igang med noe. Vikariater til å begynne med er helt OK. Jeg har sendt CV min til flere hundre forretninger. Når jeg stikker innom dagligvarebutikker får jeg alltid den samme responsen; send søknad via mail. Jeg er åpen til å jobbe med hva som helst, men problemet er da at jeg er ganske sjenert...
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #14 Skrevet 1. november 2012 Kanskje manpower kan finne noe til deg? Jeg ville registrert meg hos dem Kjenner mange som har fått veldig gode jobber gjennom dem som de har trivdes med og fått fast stilling som etterhvert! Anonym poster: 5ca50c7d05e972699ec04d3e741c6319
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #15 Skrevet 1. november 2012 Jeg vet ikke hva slags jobber du har søkt på, men sats på matbutikker og sykehjem + barnehager - der trenger de som regel alltid folk, både fast, deltid og tilkalling Anonym poster: 5ca50c7d05e972699ec04d3e741c6319
Gjest likeeverything Skrevet 1. november 2012 #16 Skrevet 1. november 2012 Hvilke steder har du søkt? Har du levert personlig søknad, eller kun sendt en e-mail? Jeg har søkt på jobber som personlig assistent, i dagligvarebutikker, som resepsjonist osv. Jeg ble faktisk innkalt til å ha en intervju som perosnlig assistent, men da jeg ringte og snakket med arbeidslederen, endret hun plutselig på alt og lovte å sende meg sms med addresse, men hun tok aldri kontakt. Jeg tror det største problemet er at jeg føler at jeg er ung. At folk rundt meg ser på meg som et barn så jeg er alltid veldig nervøs og føler meg ganske idiotisk når jeg spør om en jobb.
Gjest likeeverything Skrevet 1. november 2012 #17 Skrevet 1. november 2012 Hva med å studere? Jeg skal ta et friår, angrer selvfølgelig på det nå.
Gjest likeeverything Skrevet 1. november 2012 #18 Skrevet 1. november 2012 Jeg vet ikke hva slags jobber du har søkt på, men sats på matbutikker og sykehjem + barnehager - der trenger de som regel alltid folk, både fast, deltid og tilkalling Anonym poster: 5ca50c7d05e972699ec04d3e741c6319 men når det gjelder sykehjem, hva skal jeg spørre om? Trodde man måtte ha kvalifikasjoner for å jobbe på et sykehjem?
Gjest likeeverything Skrevet 1. november 2012 #19 Skrevet 1. november 2012 Kanskje manpower kan finne noe til deg? Jeg ville registrert meg hos dem Kjenner mange som har fått veldig gode jobber gjennom dem som de har trivdes med og fått fast stilling som etterhvert! Anonym poster: 5ca50c7d05e972699ec04d3e741c6319 Ah, det hørtes bra ut. Da skal jeg registrere meg hos dem nå Man vet aldri!
Gjest Skrevet 1. november 2012 #20 Skrevet 1. november 2012 Jeg har sendt CV min til flere hundre forretninger. Når jeg stikker innom dagligvarebutikker får jeg alltid den samme responsen; send søknad via mail. Jeg er åpen til å jobbe med hva som helst, men problemet er da at jeg er ganske sjenert... Hvordan er din families nettverk? Veldig mange unge får jobb via nettverk. En kompis eller slektning av en forelder som driver en butikk eller bedrift av noe slag. Kan du snakke med familie? Foreldre, tanter, onkler og så videre? Regner med at du har søkt via e-post, og det ikke hjelper. Det er da du må tenke utradisjonelt. Om du går på NAV kan det være du får hjelp til å finne en slags praksisplass som får deg ut i yrkeslivet. Vet ikke helt hva slags system de har nå. Du må utfordre deg selv og prøve å venne deg av med sjenanse. Vær tøff.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå