søring Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Jeg vurderer å flytte alene til Finnmark for "drømmejobben", men vil først prøve å finne ut om jeg tror jeg vil komme til å trives. Jeg vil derfor gjerne høre deres erfaringer, eller om dere kjenner til noen som har gjort dette? I mediene kommer jo bare suksesshistoriene fram ... Jeg kommer fra ei bygd på østlandet og har høy utdannelse med gode resultater.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Ensomhet er det første ordet som slår meg. Lite å finne på, lite å gjøre, lite å fylle fritiden med. Fordelen er jo at det er lite å bruke pengene på. Lite folk å bli kjent med. Hvis du ikke er glad i hundespann eller reinsdyrskjøring så er det ikke store omgangskretsen eller stort av fritidsaktiviteter så langt nord. Lykke til! Anonym poster: 88acb9a396877a33aec8ac0c7f2a8ff9 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Har aldri vært i Alta, men kjenner folk som bor der, og de har aldri klagd på få folk, lite å gjøre eller lite å bruke pengene på. Det eneste jeg ser for meg som negativt er de lange avstandene, Finnmark er et stort fylke. Anonym poster: b6cb951faef9973ba14f2cf836fdd26a 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Ensomhet er det første ordet som slår meg. Lite å finne på, lite å gjøre, lite å fylle fritiden med. Fordelen er jo at det er lite å bruke pengene på. Lite folk å bli kjent med. Hvis du ikke er glad i hundespann eller reinsdyrskjøring så er det ikke store omgangskretsen eller stort av fritidsaktiviteter så langt nord. Lykke til! Anonym poster: 88acb9a396877a33aec8ac0c7f2a8ff9 Du verden så negativ. Er du lat og tiltaksløs siden du bare har negative erfaringer med fritiden i Nordnorge? Selvfølgelig har vi noe å bruke fritiden til heroppe: sport (både innen- og utendørs) kor, teater/revy, strikkekafé, quiz, pub- og kaféliv, kino, turlag, hundelag, fotoklubb dykkerklubb, filmklubb, bowling, badstue, loppemarkeder, foredrag, konserter og teater, kveldskurs i f.eks matlaging, foto, maling, søm eller språk, yoga og meditasjon, korps og andre bands, ja det er nok å fylle ettermiddagerne med heroppe Anonym poster: b816d24d015103d05d41981ecbcb38de 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Ensomhet er det første ordet som slår meg. Lite å finne på, lite å gjøre, lite å fylle fritiden med. Fordelen er jo at det er lite å bruke pengene på. Lite folk å bli kjent med. Hvis du ikke er glad i hundespann eller reinsdyrskjøring så er det ikke store omgangskretsen eller stort av fritidsaktiviteter så langt nord. Lykke til! Anonym poster: 88acb9a396877a33aec8ac0c7f2a8ff9 Jeg har en venninne som er fra Alta og jeg har vært på besøk hos henne to ganger, og jeg fikk ikke dårlig inntrykk av byen. Det er en småby, og det å bo i en småby har både fordeler og ulemper. Men jeg vil ikke si at Alta er verre enn noen andre småbyer i landet. Om du TS tror du vil trives i en småby, så burde du absolutt ta jobben. Det er jo ikke store forskjeller på småbyer på Østlandet og småbyer i Nord-Norge. Anonym poster: 757f91bc7ce339da48b6e5d61c5a6ffc 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Jeg har en venninne som er fra Alta og jeg har vært på besøk hos henne to ganger, og jeg fikk ikke dårlig inntrykk av byen. Det er en småby, og det å bo i en småby har både fordeler og ulemper. Men jeg vil ikke si at Alta er verre enn noen andre småbyer i landet. Om du TS tror du vil trives i en småby, så burde du absolutt ta jobben. Det er jo ikke store forskjeller på småbyer på Østlandet og småbyer i Nord-Norge. Anonym poster: 757f91bc7ce339da48b6e5d61c5a6ffc Dessuten er det jo bare 2 timer med fly til Oslo. Mange plasser må man bruke mye lenger på buss eller tog for å komme "hjem". Anonym poster: b816d24d015103d05d41981ecbcb38de 2
Binta Ba Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Spørs helt hva slags fritidsinteresser du har. Om du er glad i skog og mark, og ikke liker særlig godt å gå ut i ukedager, funker det helt fint. Liker man derimot at det er mye som skjer rundt en, er det heller labert. Ikke stor variasjon i band som opptrer, ikke noen internasjonale butikker, pilsen koster minimum 70kr ( med mindre man er student, sist jeg hørte ), og akkurat nå blir det skumring allerede halv fire. Noen trives, andre ikke. Så..hva liker du å gjøre, utenom jobb?
søring Skrevet 1. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2012 Takk for alle svarene! Jeg tror det er veldig riktig å tenke at det ikke er stor forskjell på en småby i Nord-Norge og en småby i sør-norge. Nærheten til flyplassen i Alta er jo helt supert. I tillegg er jeg av dem som liker skog og mark, og foretrekker å kunne sette på meg skia rett utenfor døra. Jeg liker også inneaktiviteter som søm og strikking. Når man flytter til en ny plass må man jo bare begynne med en eller annen fitidsaktivitet (som kanskje er litt mer sosial enn de over) så man blir kjent med folk utenfor jobb også. Jeg tror det er en stor fordel at det er langt mellom tettstedene i Finnmark, da vil jeg tro at det er mer som skjer lokalt. Mørketid og lysetid tror jeg skal gå fint, men det vet man jo ikke før man har prøvd ... At man ikke salter vegene er jo også en stor fordel. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #9 Skrevet 1. november 2012 Slik jeg ser det så er det absolutt en stor fordel å være glad i naturen dersom du flytter opp hit. Naturen er rett utenfor døra Både fjelltopper, tjern, elv og fjord er innen rekkevidde på få minutter. Om vinteren så blir "byløypa" kjørt opp slik at du kan gå på ski igjennom hele Alta, det blir noen mil med løyper. Hver torsdag så arrangeres det bedriftsskirenn hvor en kan velge om en vil gå på tid eller ikke. Jeg er helt enig i at de ikke salter er en stor fordel. Ski og spark kan brukes også ser det ikke minst veldig pent ut med hvite veier. I tillegg til naturen så har du også byfasiliteter som feks to kjøpesenter, kino, bowling, cafe, treningssentre og badeland. Flyplassen ligger midt i Alta og du trenger ikke beregne lang tid i sikkerhetskontrollen, så en tur sørover går kjapt! Du må jo velge selv hva du gjør, men uansett hvor en flytter så må en vel regne med å legge litt krefter i å bli kjent med folk. Det er ikke så lite her at folk kommer og banker på døra og lurer på om du vil komme over, men gjør du en innsats selv så er folk hyggelige. Det blir litt som i andre byer der folk er opptatt med sitt. Men jeg tenker litt som så, at hva er det verste som kan skje? At du ikke trives og flytter hjem igjen? (med 25000 kr mindre i studielån og 15 500 kr spart i skattelette) Lykke til med valget! Hilsen en annen søring i Alta. Anonym poster: 8f4f165c4a97a8c08cc9a8fb7073298d 3
Sol79 Skrevet 2. november 2012 #10 Skrevet 2. november 2012 Jeg har en bekjent som gjorde det. Han er veldig friluftsinteressert. Nå har han funnet seg en lokal dame der, og alt tilsier at han neppe kommer til å flytte sørover igjen. 1
gullhjerte Skrevet 3. november 2012 #11 Skrevet 3. november 2012 Jeg flyttet til Alta for å studere - det var en fantastisk opplevelse som jeg gjerne anbefaler. Det er nok ikke så annerledes selv om du er ferdig studert. Fritiden er ikke noe problem å fylle opp, det finnes jo de samme tilbudene der som de fleste andre mindre byer i Norge. Det er lett å få gode venner i Alta, naturen er fantastisk, mer behagelige vintre der oppe.. Ikke minst får du nedbetalt eventuelt studielån med 10% for hvert år du jobber der oppe. Avstander er ikke noe problem - det meste man trenger er jo innenfor bygrensa. Jeg kjører mye mer bil her nede! Det eneste er at det kan være vanskelig å finne et sted å bo. Leiemarkedet er sprengt, og det finnes overhodet ikke billigere å kjøpe der oppe enn her nede sist jeg sjekket. Jeg ville takket ja, og hoppet på! Veldig kort vei også, sørover igjen. Kjente jeg fikk et stort savn nå :-) 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #12 Skrevet 4. november 2012 Jeg kommer fra Nord Norge, og flyttet til Sør Norge for drømmejobb. Blir jo litt omvendt, men likevel, kjente ingen i nybyen. De første tre mnd opplevde jeg ensomheten!! det var virkelig trist, men samtidig fikk jeg muligheten til å konsentrere med mer i jobben, så sånn sett gikk det greit. Jeg var flink til å melde meg på grupper som feks fotball, fjellturer o.l. Hjalp meg veldig med det sosiale på fritiden. Ofte dro jeg ut på byen alene...hehe.. men når alkoholen kommer inn i blodet, så blir man jo kjent med folk ute på byen også;P Alta er en fin by, jeg tror du kommer til å trives:) Det er mørketid, men den oppleves mye lysere pga snø, stjernehimmel og nordlys. I sør regner det om vinteren og det er mørkt! Aldri vært så deppet som mørketiden sør på. Om sommeren er det helt nydelig med lyse kvelder, sol langt ut på natten, bålkos og grilling i nattetimene:) gled deg til det=) Eneste som er dumt, er at våren kommer senere enn ellers i landet, men det går seg til det og. I tillegg sparer du mye penger med skattefradrag og nedbetaling av studielån:) Anonym poster: 4e7aa1b4771d4254ea1b216d53a2460e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå