AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Hei! Jeg går VGS. Jeg forstår meg ikke på R-matte eller fysikk, så jeg kan ikke få spesiell studiekompetanse. Det er jo veldig mange studier som krever akkurat spesiell studiekompetanse, eller at du har tatt fagbrev i noe. Jeg kommer kun til å gå ut med generell studiekompetanse, og jeg føler det er lite å velge mellom. Jeg er veldig interessert i båter og sjø, og har egentlig lyst å ta skipsdesign, men der må du ha spesiell studiekompetanse. Så da sitter jeg egentlig igjen med å bli siviløkonom, men jeg er ekstremt usikker. Ellers kan jeg ta en bachelor i shipping og logistikk. Noen som vet om noen studier jeg kan ta som kun har generell studiekompetanse som inntakskrav og som er noe i den retningen jeg er interessert i? Jeg er glad i språk, samfunnsfag, politikk, norsk og økonomi. Takk på forhånd! Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd
Gjest WendyClear Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Alle samfunnsvitenskaplige studier har krav om generell studiekompetanse. Det finnes også noen realfagsstudier som ikke krever R-matte (du kan ofte bytte ut denne med S1+S2, som er lettere) eller fysikk. Du har MASSE å velge mellom, så det blir veldig vanskelig å skulle ramse opp alt som du kan søke deg inn på med generell studiekompetanse.
Strixvaria Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Lite å velge mellom?? Har du sjekka alle studiene på samordna opptak?? Det er jo hundrevis! Hvis du skal designe båter følger det jo at du må en viss kompetanse i fysikk og realfagsmatte. Det er en fordel at skiper du designer faktisk kan holde seg flytende, f.eks., samt at konstruksjonen lar seg gjennomføre og er sikker. For å bli siviløkonom kreves det (såvidt med bekjent) enten R1 eller S1+S2-matte. Det ser jo ut som du er litt allsidig av deg - både båter og politikk liksom. Man har jo studier av typen statsvitenskap, hvor du har noen fellesfag, men også både 40-gruppe og frie emner, og det gjør at du f.eks. kan ta diverse økonomifag som 40-gruppe, du kan inkorporere litt språkfag, andre samfunnsfag (f.eks. sosiologi) osv. Du kan jo gjøre litt research på egen hånd også. Gå inn på samordna opptak, så kan du søke opp enten studiested, selve studiet eller område, og se hva som tilbys, hva det kreves av fag for å komme inn, og hvordan snittene er. Du kan jo begynne med å gå inn på nettsiden til den høyskolen eller det universitetet du kunne tenke deg å studere ved, og se mer inngående på hvilke studier som tilbys ved den enkelte institusjon - f.eks. her er alle programmene ved UiO - du kan klikke deg inn på det enkelte program, lese om programmet, og se oppbyggingen og lese om de enkelte fagene. Det står også om hva man kan bli med de enkelte studiene, og også om hvorfor dette programmet kan være noe for den enkelte. Verdt å sjekke ut!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Lite å velge mellom?? Har du sjekka alle studiene på samordna opptak?? Det er jo hundrevis! Hvis du skal designe båter følger det jo at du må en viss kompetanse i fysikk og realfagsmatte. Det er en fordel at skiper du designer faktisk kan holde seg flytende, f.eks., samt at konstruksjonen lar seg gjennomføre og er sikker. For å bli siviløkonom kreves det (såvidt med bekjent) enten R1 eller S1+S2-matte. Det ser jo ut som du er litt allsidig av deg - både båter og politikk liksom. Man har jo studier av typen statsvitenskap, hvor du har noen fellesfag, men også både 40-gruppe og frie emner, og det gjør at du f.eks. kan ta diverse økonomifag som 40-gruppe, du kan inkorporere litt språkfag, andre samfunnsfag (f.eks. sosiologi) osv. Du kan jo gjøre litt research på egen hånd også. Gå inn på samordna opptak, så kan du søke opp enten studiested, selve studiet eller område, og se hva som tilbys, hva det kreves av fag for å komme inn, og hvordan snittene er. Du kan jo begynne med å gå inn på nettsiden til den høyskolen eller det universitetet du kunne tenke deg å studere ved, og se mer inngående på hvilke studier som tilbys ved den enkelte institusjon - f.eks. her er alle programmene ved UiO - du kan klikke deg inn på det enkelte program, lese om programmet, og se oppbyggingen og lese om de enkelte fagene. Det står også om hva man kan bli med de enkelte studiene, og også om hvorfor dette programmet kan være noe for den enkelte. Verdt å sjekke ut! Ja, men ikke noe jeg synes er ekstremt interessant. For å bli siviløkonom kreves det kun generell studiekompetanse. Du trenger ikke noe mer en P. Jeg har tenkt litt på statsvitenskap, men jeg vil studere noe der jeg kan få en veldig god lønn og der jeg kan få jobb. Så vidt jeg vet så er det ikke så mye å velge mellom når du har en bachelor i statsvitenskap. Skal sjekke ut sidene. Takk! -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd
Glitnir Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Ja, men ikke noe jeg synes er ekstremt interessant. For å bli siviløkonom kreves det kun generell studiekompetanse. Du trenger ikke noe mer en P. Jeg har tenkt litt på statsvitenskap, men jeg vil studere noe der jeg kan få en veldig god lønn og der jeg kan få jobb. Så vidt jeg vet så er det ikke så mye å velge mellom når du har en bachelor i statsvitenskap. Skal sjekke ut sidene. Takk! -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd Jus?
Gjest alille Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Ja, men ikke noe jeg synes er ekstremt interessant. For å bli siviløkonom kreves det kun generell studiekompetanse. Du trenger ikke noe mer en P. Jeg har tenkt litt på statsvitenskap, men jeg vil studere noe der jeg kan få en veldig god lønn og der jeg kan få jobb. Så vidt jeg vet så er det ikke så mye å velge mellom når du har en bachelor i statsvitenskap. Skal sjekke ut sidene. Takk! -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd Hvis du sliter med R-matte eller S-matten vil du slite med det første mattekurset på økonomi. 1
mariatherese Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Du er klar over at du kan ta Kjemi1+kjemi2 og biologi1+biologi2 som begge er realfag, og få spesiell studiekompetanse da? Du må ikke nødvendigvis ha den vanskeligste matten og tøff fysikk for å få spesiell studiekompetanse, om det er bare det du er ute etter.
Miah Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Jus? My thought exactly. Er jo en slags merkelig kombinasjon av samfunnskunnskap med en dæsj av politikk. Og lover, da.
Myntkast Skrevet 1. november 2012 #9 Skrevet 1. november 2012 Du er klar over at du kan ta Kjemi1+kjemi2 og biologi1+biologi2 som begge er realfag, og få spesiell studiekompetanse da? Du må ikke nødvendigvis ha den vanskeligste matten og tøff fysikk for å få spesiell studiekompetanse, om det er bare det du er ute etter. Nå er det ingeniørstudier som ts hadde lyst til da, og da vil selvsagt matematikk være et sentralt fag i en eventuell spesiell studiekompetanse. Sivilingeniørstudier krever f.eks. R2 og fysikk 1. 1
Strixvaria Skrevet 1. november 2012 #10 Skrevet 1. november 2012 Ja, men ikke noe jeg synes er ekstremt interessant. For å bli siviløkonom kreves det kun generell studiekompetanse. Du trenger ikke noe mer en P. Jeg har tenkt litt på statsvitenskap, men jeg vil studere noe der jeg kan få en veldig god lønn og der jeg kan få jobb. Så vidt jeg vet så er det ikke så mye å velge mellom når du har en bachelor i statsvitenskap. Skal sjekke ut sidene. Takk! -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd Dette stemmer ikke. På NHH krever de enten R1 eller S1+S2 for opptak til siviløkonom-studiet. Om du får veldig god lønn og sikker jobb avhenger også av hvor godt du gjør det på studiet ditt - det nytter ikke med siv.øk-grad hvis du knapt har ståkarakter; da er det ingen som vil ansette deg. Så det blir hva mn gjør det til. Studietiden er også en tid hvor man kan møte viktige mennesker, knytte kontakter både innad og til næringslivet, og man anledning til å være med i foreninger og organisasjoner som man senere kan sette på CV-en eller kanskje til og med også videreutvikle. En bachelor er - for å si det rett ut - temmelig verdiløs uansett hva slags det er snakk om. Unntaket går på profesjonsbachelorer (f.eks. sykepleiestudiet) - en bachelor i økonomi og administrasjon er f.eks. heller ikke spesielt mye verdt alene. Selvsagt kan man få jobb med en bachelor, men man vil bli forbigått av dem som har tatt master, fordi de følgelig er bedre faglig kvalifiserte. Lønnsutsiktene reguleres også av hva slags kompetanse man har, og man vil tjene mer og kvalifisere for viktigere oppgaver dersom man har mer utdannelse. Siv.øk. er for øvrig også et 5-årig mastergradsstudie. Men du bør absolutt sjekke ut mulighetene - det er studier der ute som jeg selv ikke hadde hørt om før jeg leste gjennom lista på samordna opptak; så det helt sikkert noe der ute! Og husk også at studiet i statsvitensakp ved UiO, UiB og NTNU f.eks. er forskjellige - ulike fag, ulik programstruktur, forskjellige utvekslingsavtaler osv. Så det er verdt å sjekke ut flere utdanningsinstitusjoner også
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #11 Skrevet 1. november 2012 Du er klar over at du kan ta Kjemi1+kjemi2 og biologi1+biologi2 som begge er realfag, og få spesiell studiekompetanse da? Du må ikke nødvendigvis ha den vanskeligste matten og tøff fysikk for å få spesiell studiekompetanse, om det er bare det du er ute etter. Jeg vet, men for å ta skipsdesign så må du ha R1+R2+Fysikk1 -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #12 Skrevet 1. november 2012 Dette stemmer ikke. På NHH krever de enten R1 eller S1+S2 for opptak til siviløkonom-studiet. Om du får veldig god lønn og sikker jobb avhenger også av hvor godt du gjør det på studiet ditt - det nytter ikke med siv.øk-grad hvis du knapt har ståkarakter; da er det ingen som vil ansette deg. Så det blir hva mn gjør det til. Studietiden er også en tid hvor man kan møte viktige mennesker, knytte kontakter både innad og til næringslivet, og man anledning til å være med i foreninger og organisasjoner som man senere kan sette på CV-en eller kanskje til og med også videreutvikle. En bachelor er - for å si det rett ut - temmelig verdiløs uansett hva slags det er snakk om. Unntaket går på profesjonsbachelorer (f.eks. sykepleiestudiet) - en bachelor i økonomi og administrasjon er f.eks. heller ikke spesielt mye verdt alene. Selvsagt kan man få jobb med en bachelor, men man vil bli forbigått av dem som har tatt master, fordi de følgelig er bedre faglig kvalifiserte. Lønnsutsiktene reguleres også av hva slags kompetanse man har, og man vil tjene mer og kvalifisere for viktigere oppgaver dersom man har mer utdannelse. Siv.øk. er for øvrig også et 5-årig mastergradsstudie. Men du bør absolutt sjekke ut mulighetene - det er studier der ute som jeg selv ikke hadde hørt om før jeg leste gjennom lista på samordna opptak; så det helt sikkert noe der ute! Og husk også at studiet i statsvitensakp ved UiO, UiB og NTNU f.eks. er forskjellige - ulike fag, ulik programstruktur, forskjellige utvekslingsavtaler osv. Så det er verdt å sjekke ut flere utdanningsinstitusjoner også På NHH ja, men ikke på høyskoler (de jeg har sjekka) og på BI. Jeg har tenkt å ta master Men takk! -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd
Strixvaria Skrevet 1. november 2012 #13 Skrevet 1. november 2012 På NHH ja, men ikke på høyskoler (de jeg har sjekka) og på BI. Jeg har tenkt å ta master Men takk! -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd Åja, BI. Of course. Du får hvertfall en STOR fordel om du tar S1+S2 på vgs nå, så slipper du å slite deg gjennom ekstra mattekurs senere! Sikkert veldig spennende studier, for de som er bedre i matte enn undertegnede - masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #14 Skrevet 1. november 2012 Ehh, TS, hvis det kreves fysikk og R-matematikk for å komme inn disse studiene, og du sier at du ikke "skjønner" slike fag, tror du ikke at du kommer til å slite rimelig mye OM du faktisk hadde kunne søke deg inn på dem? Anonym poster: 0618bc0e3b517c46bc4f29b4639ed929 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #15 Skrevet 1. november 2012 Du kan gå jusstudiet Anonym poster: ae1f9fb2879688c5ca4527028524ecf6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #16 Skrevet 1. november 2012 Eller økonomi og administrasjon på høyskolene som varer i 3 år. Anonym poster: ae1f9fb2879688c5ca4527028524ecf6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #18 Skrevet 1. november 2012 Ja, men ikke noe jeg synes er ekstremt interessant. For å bli siviløkonom kreves det kun generell studiekompetanse. Du trenger ikke noe mer en P. Jeg har tenkt litt på statsvitenskap, men jeg vil studere noe der jeg kan få en veldig god lønn og der jeg kan få jobb. Så vidt jeg vet så er det ikke så mye å velge mellom når du har en bachelor i statsvitenskap. Skal sjekke ut sidene. Takk! -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd Realiteten er dessverre at for å være sikret jobb og en "veldig god lønn" som siviløkonom, bør du velge de mattetunge retningene. Man kan alltids ta markedsføring (men det er faktisk en del matte i form av statistikk der også) eller organisasjon og ledelse, men det er retninger med et mye vanskeligere arbeidsmarked og en god del lavere lønnsnivå. Anonym poster: 44d74e4523b4102f951fe9a0ec48ef00
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #19 Skrevet 1. november 2012 Ehh, TS, hvis det kreves fysikk og R-matematikk for å komme inn disse studiene, og du sier at du ikke "skjønner" slike fag, tror du ikke at du kommer til å slite rimelig mye OM du faktisk hadde kunne søke deg inn på dem? Anonym poster: 0618bc0e3b517c46bc4f29b4639ed929 Jo selvfølgelig. Hvorfor skriver du dette i det hele tatt egentlig? Selv om jeg kanskje er dum når det kommer til fysikk og r-matte, så er jeg såpass oppegående at jeg faktisk skjønner at det er en grunn til at man må ha dette. Men likevel synes jeg skipsdesign er veldig spennende fordi jeg er veldig interessert i hvordan man må designe en båt til forskjellige ting. Jeg er og interessert i hvordan ting fungerer. For eksempel i det hele tatt hvordan et fly letter, eller hva som får en isbryter til å være så sterk! Jeg trenger ikke å være en reser i realfag for å være interessert i dette! -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #20 Skrevet 1. november 2012 Du kan gå jusstudiet Anonym poster: ae1f9fb2879688c5ca4527028524ecf6 Ja, men så er jeg ikke så veldig interessert i å bli jurist. Jeg har helst lyst å jobbe innen maritim næring. -TS Anonym poster: efc3fc4641842479b95efab00d1d81dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå