AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #1 Del Skrevet 1. november 2012 Flere som har pusset opp gamle hus her? Hvor finner dere inspirasjon uten at det er helt shabby chic? Magasiner, blogger osv. Prøver å finne litt gammel stil til bad og kjøkken. Takker for hjelp. Lurer også på hvilken husfarge som er vanlig til så gamle hus, både inne og ute. Ligger på Østlandet. Andre tips om alt fra dører til gulv tas i mot med takk. Det er dessverre ikke originale tregulv i hele huset, så jeg må finne et ok alternativ. Anonym poster: ef2d614a2b7dab2cd9b908b20b7d17b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 6. november 2012 #2 Del Skrevet 6. november 2012 Mannen min og jeg holder på å pusse opp det over 100 år gamle Nordlandshuset vårt, sikkert en litt annen type hus en ditt, men noen fellesnevnere er det vel. Og vi liker heller ikke Shabby Chic-stilen Med hensyn til farger, så tenker jeg hvitt ute og lyse, duse farger innendørs, det kler ofte gamle hus. Speildører og profilert listverk er andre detaljer som også passer fint inn. Hvis du kan ta fram tømmervegger eller gammelt, originalt panel kan det være kjempefint, ellers er jo slike ferdigmalte veggplater en mulighet, typen som heter Perlestaff er i en stil som minner mye om gammeldags innendørs veggpanel. Når det gjelder gulvet, kan kanskje et nytt heltregulv være en mulighet, kanskje noe som dette: Hvis du går inn på siden til Norske interiørbloggere, så kan du helt sikkert finne noe inspirasjon der. En annen god inspirasjonskilde kan være "Gamle hus, hager og interiør". Håper dette kan være til hjelp, lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 7. november 2012 #3 Del Skrevet 7. november 2012 gamletrehus.no har diverse ressurser innen området. Dessuten vil nok godt assorterte dagligvarebutikker eller Narvesen ha blader som spesialiserer seg på ting utenfor shabby chic området. Hvis du har utendørsmuseer med tilhørende gammel bebyggelse går det jo an å ta seg en tur å la seg inspirere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #4 Del Skrevet 7. november 2012 Så flott med respons! Et fantastisk gulv, noe sånt må jeg se etter. Fikk visst ikke lov til å endre farge utvendig grunnet vern, men jeg fant ut at Gjøco har en kolleksjon med gamle farger og linoljemaling. Skal titte etter magasiner også, det hadde jeg ikke tenkt på. Vi har ikke all verdens med penger, så jeg er litt usikker på hvordan vi gjør det med kjøkken og bad. Ser det i alle fall finnes en del fliser i gammel stil. Finnes det noe sånt som litt nostalgisk baderomsserie; vask, toalett osv? Anonym poster: ef2d614a2b7dab2cd9b908b20b7d17b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 7. november 2012 #5 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Så flott med respons! Et fantastisk gulv, noe sånt må jeg se etter. Fikk visst ikke lov til å endre farge utvendig grunnet vern, men jeg fant ut at Gjøco har en kolleksjon med gamle farger og linoljemaling. Skal titte etter magasiner også, det hadde jeg ikke tenkt på. Vi har ikke all verdens med penger, så jeg er litt usikker på hvordan vi gjør det med kjøkken og bad. Ser det i alle fall finnes en del fliser i gammel stil. Finnes det noe sånt som litt nostalgisk baderomsserie; vask, toalett osv? Anonym poster: ef2d614a2b7dab2cd9b908b20b7d17b6 Har sett flere reklamer for baderom med bl.a badekar med løveføtter etc. Husker ikke hvor, men jeg tror nok at hvis du går inn i en passe velassrotert butikk for baderom, så vil du finne slike ting. Endret 7. november 2012 av Cordelia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2012 #6 Del Skrevet 7. november 2012 Jeg liker totalt moderne kjøkken i gamle hus. Særlig hvis resten er lagt opp til å være mer eller mindre autentisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 7. november 2012 #7 Del Skrevet 7. november 2012 Vi har nettopp kjøpt et gammelt hus som vi skal pusse opp, så blir glad for alle tips og råd vi også. Det første vi har tenkt til å gjøre er ihvertfall å se om vi kan få tak i originaltegningene fra kommunen for å se hvordan det så ut da det ble bygget Vinduer er en stor del av husets uttrykk. Vi har heldigvis de fleste av originalvinduene igjen, og har fått kontakt med en som er ekspert på gamle vinduer. Ifølge ham er de veldig bra, så lenge de blir vedlikeholdt riktig. Om dere har moderne vinder bør dere minimum sette sprosser på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noir Skrevet 8. november 2012 #8 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Jeg bor i et gammelt spøkelseshus fra 1800-tallet, men her er det ikke akkurat pusset opp overalt. Noen rom er, andre ikke. Badet er katastrofe, men det lar seg jo bruke. Stort sett lyse vegger her, og det fungerer veldig bra, ikke helt hvitt, men lyse nyanser, også har vi gulv med store, mørke treplanker så det blir litt kontrast til det lyse. Vurdert tapet? Altså noen nostalgiske, fine, ikke for skrikende tapeter, ikke som et barnerom på 90tallet. Så bra at du vil holde det litt nostalgisk i stilen, forresten! Synes det blir så fryktelig kræsj med supermoderne interiør i et gammelt og fint hus. Hvis du vil ha noe som ser litt gammeldags ut, men ikke er shabby chic, hva med å se på møbler fra dødsbo? Antikvitetsforhandlere, auksjoner, loppemarked? Om antikviteter blir for dyrt, så i alle fall bare for inspirasjon? Hvis du vil se eksempler på hva som faktisk var moderne for ca. hundre år siden, så ta en titt på stilarter som Art Nouveau/Jugendstil (ca. 1890-1910). Stikkord organisk, natur, flytende linjer, duse farger levende, ornamenter og romantisk. Evt. Art Deco fra 20-tallet som er en mer industriell og strømlinjeformet stil. På denne tiden var man ganske opptatt av brukskunst og flere av designerne ble annerkjente kunstnere. Derfor går det fint an å få tak i reproduksjoner av design fra denne tiden. Det er også stiler som man har latt seg inspirere av siden. Moderne Art Nouveau-inspirert: The real deal, soverom i Art Nouveau stil fra 1900: Si fra hvis du skulle være interessert i noe mer info om Art Nouveau eller Art Deco, så kan jeg fikse det:-) Gammeldagse baderom her: http://www.19thcentu...es_classic.html http://www.coachhouse.com har mye fint i alle slags møbler. Endret 8. november 2012 av Noir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 8. november 2012 #9 Del Skrevet 8. november 2012 Ikea har noen serier med skap- og skuffefronter som kanskje kan falle i smak, jeg tenker på de som heter Lidingö og Ståt. Kombinert med knotter og håndtak i litt gammeldags stil, så kan det bli bra. En oppvaskkum i denne stilen har i alle fall jeg veldig lyst på, gjerne med dette blandebatteriet Ikea har også en som heter Hemnes i litt nostalgisk stil. Når det gjelder vask og toalett ellers i gammeldags stil, så har Bademiljø en serie som heter Axa. Du kan også ta en titt på den serien som heter Eurobad - veldig stilig, men ganske dyrt, har jeg mistanke om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå