AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Hei! Jeg er student. For noen år siden studerte jeg noe jeg ikke likte, og fikk en del hengefag. Disse hengefagene har gjort at jeg i flere år nå har hengt i en tynn tråd hos Lånekassen mtp. studielån (for de uvitende så får man ikke studielån når man henger et helt år etter på studiene). I sommer skulle jeg ta en kontinuasjonseksamen, og datoen for denne kom ikke ut før noen uke før seve eksamenen. Kontinuasjonseksamensperioden i år viste seg å være flyttet en uke tidligere enn det har vært tidligere år, som da gjorde at det kræsjet med noe annet veldig viktig som hadde vært i kalenderen min i ett år. Jeg skal ikke gå inn på dette nå, men det var slik at jeg virkelig ikke kunne gå glipp av dette fordi mange andre var avhengige av meg. Jeg har skaffet meg jobb, og jeg jobber så ofte som mulig, men likevel så klarer jeg ikke å holde hodet over vannet. Det tok jo en stund fra sommerferien var over til jeg klarte å skaffe meg jobb. Jeg har pådratt meg en betalingsanmerkning, og jeg har både i forkant og etterkant av dette bedt kreditorene om å få utsatt betalingen, men hva som må til for å få lov til det, vet jeg ikke! Rentene pakker på seg og inkassovarslene kryper inn, en etter en. Jeg lever absolutt ikke noe luksusliv, så vet dere det. Jeg prøver å holde matbudsjettet på under 50 kr dagen, og et klesplagg eller en aften på byen (der jeg kjøper min egen drikke) kan jeg se lenge etter. Hele neste lønning er som regel helt borte før månedens lønning er på konto. Men jeg må jo prioritere regningene. Mat MÅ jeg ha. Hvis ikke dør jeg. Så da blir det alltid noe som blir utelatt, hver måned, og rentene bare vokser og vokser. Det er vondt å se på. Penger jeg ikke har flyr ut vindeut, og blir brukt på... ingenting! Og all denne støtten som kreditorene briefer med på nettsidene sine, den er ikkeeksisterende. Jeg er ikke dum. Jeg er som regel flink, strukturert og organisert. Men det går bare ikke rundt nå. Det er på en måte urettferdig! Jeg syntes folk som bruker opp alle pengene sine på dyre merkeklær og lunsj på bensistasjonen fortjener det. Men jeg har ikke kjøpt en eneste sokk på H&M, og jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte mat utenfor rema 1000s billige vegger. Og nå har jeg egentlig bare gitt opp økonomien totalt, og jeg lar det balle på seg frem til jeg får gigalånet av Lånekassen i januar. Hver gang jeg kontakter en kreditor og sier "nå har jeg fått litt penger på konto, hvor mye skylder jeg dere for denne utestående betalingen?" så får jeg svar om at "ja, du skylder oss det og det, men jeg ser at du har ditt og datt utestående. hvis du ikke betaler den NÅ så vil det bli rettslige kostnader". Hvis jeg aldri hadde tatt kontakt med dem så hadde det sannsynligvis ikke blitt rettslige kostnader. Det har aldri hendt før hvertfall (da de f.eks. sendte en regning til feil adresse i mange måneder). Det tar på psykisk. Jeg sitter hele tiden med en klump i magen og vet ikke hvem jeg kan gå til. Er det noen som vet råd? Vennligst spar meg for spydige kommentarer. På forhånd takk! Anonym poster: e8c7eb681da217ceb01c657760b4e764
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Ta opp et forbrukslån som dekker alle småregningene. Betal dette i januar. Anonym poster: 76a17e0ed9037bc8580d8d1eb1be983b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 TS her. Når økonomien min er såpass på jordet så føler jeg det blir feil å ta opp lån. Dessuten får jeg vel ikke ta noe lån hvis jeg har en betalingsanmerkning? Men hvis det skulle være et alternativ, er det ikke ganske høy rente på det? Er det noe som er normalt å gjøre hvis man er i en slik situasjon? Anonym poster: e8c7eb681da217ceb01c657760b4e764
Dolly-Duck Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 TS her. Når økonomien min er såpass på jordet så føler jeg det blir feil å ta opp lån. Dessuten får jeg vel ikke ta noe lån hvis jeg har en betalingsanmerkning? Men hvis det skulle være et alternativ, er det ikke ganske høy rente på det? Er det noe som er normalt å gjøre hvis man er i en slik situasjon? Anonym poster: e8c7eb681da217ceb01c657760b4e764 Når du vet du får penger i januar så ville jeg prøvd det ja
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Kan du be foreldrene dine om et lån som du kan betale ned over lang tid (rentefritt)? På sikt bør du kanskje vurdere større kostnader (bolig først og fremst) - skjær dette inn til beinet. Flytt i det billigste kollektivet du finner hvis det er det som skal til. Hva går pengene dine til egentlig? Anonym poster: 230ed07c47b4b107081315dad20e0873
Gjest mari kontrari Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Har du mulighet til å sette opp et ca budsjett for utgifter og inntekter, slik at vi kan se hvor det evt. kan gjøres noe lurt i lengden? Om du har foreldre eller søsken som har grei økonomi, spør om et rentefritt lån til å dekke utestående regninger. Avtal f.eks. at du skal betale tilbake 5000,- om gangen to ganger i året, så tar du første runde i januar uten å bruke opp hele lånet. Henvend deg eventuelt til banken din, legg alle kortene på bordet og be om råd. Økonomisk rådgivning er en av tjenestene de fleste banker tilbyr sine kunder. Kutt telefonregning ved å bruke skype, epost, facebook og reklamefinansierte sms-løsninger. Om du har fastavgift i måneden, bytt til onecall eller lignende der du kun betaler for det du bruker, og i tillegg faktisk har litt gratis ringetid/sms. Alternativt, kutt internett om det er mulig og du kan gå innom bibliotek eller studieplass for å benytt deg av det. 1
Gjest myr Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Ta opp et forbrukslån som dekker alle småregningene. Betal dette i januar. Anonym poster: 76a17e0ed9037bc8580d8d1eb1be983b Utrolig dumt å gjøre dette. Du får enda mere gjeld, til dårlig rente. Har du noe av verdi du kan selge unna? Eier eller leier du? Snakk med banken din og hør om de kan hjelpe. Sett opp regnskap og budsjett. Har du mulighet til å jobbe ekstra?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Utrolig dumt å gjøre dette. Du får enda mere gjeld, til dårlig rente. Har du noe av verdi du kan selge unna? Eier eller leier du? Snakk med banken din og hør om de kan hjelpe. Sett opp regnskap og budsjett. Har du mulighet til å jobbe ekstra? Hvis hun vet at hun får en større utbetaling i januar er dette helt kurant å gjøre. Det løper ikke så mye renter ila to måneder, hun får et økonomisk pusterom og kan fokusere på å betale tilbake forbrukslånet så fort hun kan. Mye mulig får hun det unna allerede i desember med litt jobbing. Dessuten får hun en regning å fokusere på, ikke mange forskjellige. Det utgjør faktisk en forskjell når det er snakk om psyken og hvordan man har det. Anonym poster: 76a17e0ed9037bc8580d8d1eb1be983b 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #9 Skrevet 1. november 2012 Du bør vel sette studiene på hylla til du 1. Har fått økonomien på plass 2. Har lært at når du først skal studere - så må du faktisk prioritere studiene over absolutt alt annet - INGEN unnskyldning. Anonym poster: 64edb63963cd33979912ae4f3a1a1c08 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #10 Skrevet 1. november 2012 TS igjen! Nå kom det mange svar. Skal prøve å svare på alle. 1. Foreldre: Jeg har fått en del smålån av dem, men jeg har ikke samvittighet til å be om mer da de akkurat har kjøpt seg nytt hus og har nok utgifter med det. Dette er mitt problem, så jeg syntes ikke det burde gå ut over deres liv. 2. Bolig: Jeg bor allerde ganske billig da jeg er relatert til boligeier. Skal jeg få det billigere, må jeg flytte hjem. Det blir litt vanskelig mtp. studiene og jobben. For å sette opp et lite budsjett så har jeg en inntekt på rundt 5000 i måneden. Jeg tar så mange vakter jeg har muligheten til. Bolig+strøm: Ca 3500 i måneden Mat: ca 2000 i måneden Telefon: Fastpris 200 i måneden (har prøvd å bare betale for det jeg bruker, men det har gått betraktelig ned etter at jeg byttet til fastpris). Internett og TV: Inkludert i leie Annen gjeld til privatpersoner for diverse utlegg (før jeg var klar over at jeg kom til å gå på en økonomisk smell): 2000 kr Kredittkortgjeld: 16000, og rentene vokser (her er betalingsanmerkningen min, som jeg i grunn prøvde å friskmelde før det ble rettslige kostnader, men kreditoren gav meg ikke betalingsinformasjonen før de hadde sendt det inn til namsmannen selv om jeg ba om den 2 uker før de sa at firsten var. Dette har jeg skriftlig.) Denne kommer litt fra sommerferien, samt litt fra de første 2 månedene av semesteret hvor jeg ikke hadde fast jobb. I tillegg har jeg andre utestående regninger på ca 1500 kr. Jeg prioriterer i følgende rekkefølge: 1. Bolig 2. Strøm 3. Mat 4. Gjeld til andre privatpersoner 5. Telefon 6. Andre utestående regninger 7. Kredittkortgjeld Etter at kredittkortgjelda ble til en betalingsanmerkning har jeg valgt å nedprioritere den fordi jeg egentlig har nådd bunnen, og da vil jeg heller prioritere å opprettholde et godt forhold til alle de andre som skal ha penger av meg. Jeg eier ingenting. Det dyreste jeg eier er laptopen min som er 3 år gammel, og senga mi fra Ikea. Tror ikke disse tingene er verdt spesielt mye for andre personer. Jeg har sjekka på bankens hjemmesider og de krever blant annet: -At lånekassen gir meg lån (noe de ikke gjør akkurat nå) -Ingen betalingsanmerkninger (noe jeg har) Så det virker jo egentlig uaktuelt, selv om det i grunn kunne vært bedre fordi det er en mye snillere rente enn kredittkortet mitt. Så med mindre banken faktisk har et hjerte og tillit til meg, så er jo dette umulig. Tror dere det er mulig å få hjelp av banken? Jeg er redd den kommer til å bite meg i baken slik som kreditorene gjør hver gang jeg prøver å få hjelp av dem eller rette opp ting. Du bør vel sette studiene på hylla til du 1. Har fått økonomien på plass 2. Har lært at når du først skal studere - så må du faktisk prioritere studiene over absolutt alt annet - INGEN unnskyldning. Anonym poster: 64edb63963cd33979912ae4f3a1a1c08 Du har tydligvis ikke studert i dette milleniumet. De aller fleste har jobb ved siden av studiene da vi ikke får nok støtte fra staten. Dette har i tillegg jeg hatt i over 3 år frem til mars i fjor da jeg egentlig fant ut at jeg ikke trengte det, og det har gått bra. I tillegg er det idiotisk å slutte å studere for å tjene penger når jeg vet at jeg kommer til å få penger av Lånekassen i januar som vi dekke de største delene av gjelda mi, samt at jeg får betalt ned resten ganske kjapt etter med både studielån og jobb. Det gjør bare vondt å se penger i form av renter og rettsgebyrer fly ut av vinduet når jeg allerede er totalt blakk og ikke kan gjøre opp for meg. Anonym poster: e8c7eb681da217ceb01c657760b4e764 Anonym poster: e8c7eb681da217ceb01c657760b4e764 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #11 Skrevet 1. november 2012 Kanskje du ikke har råd til å være student lengre? Det er dyrt å være fattig. Hva studerer du, og i hvor lang tid har du planer om å fortsette å være student? Kanskje du burde fått deg en fulltidsjobb og fått betalt ned alt du skylder fram til du har råd til å være student igjen? Mange som jobber fulltid på en matbutikk f.eks i 2 år for å bygge opp en buffer til studenttiden. Hvis ikke kan en løsning være å få hjelp fra foreldre, slik som noen nevner her. Hvis ikke dette er mulig må du nesten vurdere om det kanskje ikke er så lurt å studere på dette tidspunktet. Kanskje du treffer en kjæreste mens du jobber fulltid, så kan dere flytte sammen og være to om alle utgiftene før du begynner å studere igjen. Dersom man skal ha råd og mulighet til å studere må man nesten ha en sparekonto med egne midler, der man fyller på ved å jobbe i sommerferier, jul, påske eller i helger. Man er også nødt til å få lån og stipend fra lånekassen. Og man bør ikke ha noen som helst form for gjeld, innkasso osv. Lykke til! Anonym poster: 529ad15004725178edcdb3f5ffdfca2d 1
Topplue Skrevet 1. november 2012 #12 Skrevet 1. november 2012 Kan du be huseier om å få utsette husleien til Januar? Siden du skriver at dere kjenner hverandre fra før kan det være at vedkommende stoler på deg og forstår situasjonen din. Du kan be kommunen om gjeldsrådgivning. Det er et gratis tilbud som alle har krav på. Håper det ordner seg for deg 1
Katniss Skrevet 1. november 2012 #13 Skrevet 1. november 2012 Du får 6900 i mnd fra lånekassa og 5000 fra jobb. Det er 11900 kr i mnd. Du har 7700 kr i utgifter i mnd. =4200 gjenværende i mnd. Du klarer lett å betale ned gjelden din på 16 000 på 4 mnd. Du får i tillegg en stor sum utbetalt fra lånekassa i januar, 18 000. De som har 2 million i forbruksgjeld sliter, du derimot kan være gjeldfri allerede om 3 mnd hvis du bruker lånekassas utbetaling til å betale ned hele gjelda.
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. november 2012 #14 Skrevet 1. november 2012 Du har jo ikke spesielt stort lån, og jeg tror faktisk jeg hadde gått til det skritt å spurt foreldre om lån hvis jeg var deg. Ja, det er surt, men har du egentlig så mange andre valg? Kanskje kan de låne deg litt, sånn at du i alle fall kan få til en nedbetalingsavtale med kreditorene dine. Og jeg hadde nok spurt den personen jeg skyldte 2000 kr om jeg kunne få en utsettelse til januar på å betale det tilbake. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. november 2012 #15 Skrevet 1. november 2012 Du får 6900 i mnd fra lånekassa og 5000 fra jobb. Det er 11900 kr i mnd. Du har 7700 kr i utgifter i mnd. =4200 gjenværende i mnd. Du klarer lett å betale ned gjelden din på 16 000 på 4 mnd. Du får i tillegg en stor sum utbetalt fra lånekassa i januar, 18 000. De som har 2 million i forbruksgjeld sliter, du derimot kan være gjeldfri allerede om 3 mnd hvis du bruker lånekassas utbetaling til å betale ned hele gjelda. Jeg forsto det som om TS ikke får lånekasseutbetaling dette semesteret!? 3
Gjest Skrevet 1. november 2012 #16 Skrevet 1. november 2012 Litt sent å tenke på nå, men du burde ha prøvd å ta noen lette ekstrafag for å jobbe deg inn poeng som en buffer, siden du har såpass mye uferdig fra før av. Etter høstsesongen har du vel såpass at det bør gå greit framover. Til senere: Betal ned gjelden din. Legg deg opp en krisebuffer (som kun røres om det er en _skikkelig_ krise,) og sky kredittkort som pesten!
Miah Skrevet 1. november 2012 #17 Skrevet 1. november 2012 Om du hadde hatt en fulltidsjobb kunne du ha betalt ned dette her på under to måneder, men det er en ganske idiotisk løsning, og det sier jo du selv også. Er ikke lenge til januar! Men til den tid kommer det til å ha ballet litt ekstra på seg, noe som er som å kaste penger i do. Siden du sier at du tar alle vakter du kan få, så tviler jeg det er en løsning å spørre arbeidsgiver om det ikke er noe mer som må gjøres. Det skader derimot ikke å si noe sånt som "du, jeg har veldig mye fritid fremover, så om dere skulle trenge mer hjelp kan jeg stille opp". Dette er nok en løgn, men det er bedre å si noe sånt til sjefen sin enn å trygle om mer arbeid fordi du har litt gjeld. Fordi det er det du har, litt gjeld, så lenge du passer på nå og IKKE gir opp økonomien din så skal dette gå helt fint. Snakk med besteforeldre, eventuelt også venner du vet har mye mer penger enn de trenger selv. Forsikre dem om at de får pengene sine i januar, skriv en liten kontrakt så begge parter er trygge. Si at du ønsker deg penger til jul, og be om å få dem før jul? Jeg hadde prøvd alt som kan prøves! Registrer deg på jobbsider (type Adecco og ISS), med håp om å få en liten ekstrajobb eller ta over et eller annet sted en eller annen dag. Usikker på hvordan det fungerer med kreditorer, men snakk med dem igjen. Fortell dem det du har sagt her, at du gjorde noe dumt og at det "henger igjen" etter deg, men at du får penger i januar som gjør at du kan få betalt ned mesteparten da. Ikke ta opp lån. Det er idiotisk, en enkel løsning som baller på seg. Havregryn er forresten svært billig. Er jo ikke noe kjekt å spise havregryn tre ganger hver dag, men så er det ikke særlig gøy å ha gjeld heller... du kan nok få ned matbudsjettet ditt enda litt mer. Husk, det er ikke for alltid, kun til januar! 2
Gjest mari kontrari Skrevet 1. november 2012 #19 Skrevet 1. november 2012 Vet ikke hvor lenge det er til du har eksamen, men gjør det supertydelig for både arbeidsgiver og kollegaer at så snart du går ut fra eksamenssalen er du villig til å ta alt av ekstravakter, når som helst og på så kort varsel som helst. Om du ikke tror det er noe særlig å få, sjekk opp i muligheten for en annen ekstrajobb i julen, hør med vikarbyrå. Hos blant annet Kelly Services får du lønn allerede etter to uker, og to ukers hotellvasking (f.eks.) i julen vil bidra mye til å få ned gjelden. Også tror jeg virkelig det er mulig at banken din kan hjelpe deg, om ikke annet så med et kortsiktig lån dersom du kan dokumentere inntekt og at du får penger av lånekassen i januar. Og med råd. De er i hvertfall bedre enn useriøse send en melding og få lån-aktører, selv om også et banklån koster litt. 1
MalloryK Skrevet 1. november 2012 #20 Skrevet 1. november 2012 50 kr dagen på mat var litt mye, jeg lever på 20 kr dagen. Går mye i poteter og brød. First price poteter er billig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå