Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser litt rundt på mastergrader og på en ser jeg at det står under "etter studier" at man kan jobbe som lærer (dette er språkfag).

Jeg vil gjerne jobbe som engelsklærer (evnt andre fag) i f.eks ungdomskole eller vgs.Men kan jeg det uten å ha tatt lærerutdanning eller PPU? Tenker i utgangspunktet uansett å ta PPU, men er det mulig å bli ansatt med lærer uten også? Isåfall hvor stort marked vil det være for det?

Hvis det er mulig å jobbe som lærer med master uten PPU, hva er isåfall lønnen på?

Med master og PPU blir man vel lektor, er det vanskeligere å få jobb som lektor enn vanlig lærer? Hva slags andre arbeidsoppgaver vil man kunne få som lektor i forhold til vanlig lærer?

Anonym poster: 77ae661284fa597ee6597c855ae59e17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kan være vanskelig å få fast stilling uten pedagogikk. Vikariater vil du sikkert få, skolene sliter jo ofte med å finne vikarer.

Mer enn det kan ikke jeg svare på =)

Jeg personlig synes alle som jobber i skolen burde ha en eller annen form for pedagogisk utdanning. Mener det er det beste for elevene at læreren har denne innsikten/kunnskapen.

• Liker 1
Skrevet

Du må ha PPU for å få fast stilling som pedagog. Hvis du ikke har det vil du få vikariat og lønn som ufaglært.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Men da er det jo kanskje ihvertfall mulig å få jobbe noe som vikar før man tar PPU så man ser om det er noe man kan tenke seg videre.

Skrevet

Ingen som vet mer angående å jobbe som lektor?

Skrevet

Jeg er ikke ferdig lektor, men er i praksis i lektorutdanningen nå og er snart halvveis :)

Sånn som jeg har forstått det, er det flere lektorer på vgs enn på ungdomsskolen, fordi lektorer er mer fordypet i to fag, mens adjunkter (som det er flest av på ungdomsskolen) har et bredere faglig spekter. Jeg har også hørt at noen ungdomsskoler bare har x antall lektorstillinger å tilby fordi lektorer er dyre i drift. Arbeidsoppgavene til en lektor versus en adjunkt er de samme, hvertfall på skolen jeg er på, men jeg ser at litt flere av de osm er kontaktlærere er lektorer. Det kan være tilfeldig :)

Anbefaler å prøve deg i skolen, jeg har hatt en kjempepositiv praksis med fantastiske ungdommer!

Skrevet

Takk for svar! Vgs er nok mest aktuelt mtp på hvilke dag jeg vil fordype meg i, så greit å vite det også er der det er støst mulighet å få jobb.

Generelt, som lektor, hvordan er arbeidsmarkedet føler du?

TS

Skrevet

For å kvalifiseres som lektor kreves det at man har PPU i tillegg til masteren. :)

• Liker 1
Skrevet

For å kvalifiseres som lektor kreves det at man har PPU i tillegg til masteren. :)

Jepp, det er jeg klar over :)

Skrevet

Så sant du ikke er veldig bestemt på å bo i Oslo, så er det gode muligheter for å få jobb, hvertfall. For å se an markedet kan du jo gå på nettsidene til nav og huke av utdanning, så kan også se hvilke områder det er mest ledig i f.eks. :)

Skrevet

Så sant du ikke er veldig bestemt på å bo i Oslo, så er det gode muligheter for å få jobb, hvertfall. For å se an markedet kan du jo gå på nettsidene til nav og huke av utdanning, så kan også se hvilke områder det er mest ledig i f.eks. :)

Takk for svar :) Jeg har heldigvis ingen interesse av å jobbe i Oslo ihvertfall. Jeg ser jo at man får fler treff om man søker "lærer" enn om man søker "lektor". Er man som lektor uønsket som søker på lærerstillinger som søker etter adjunkter?

Av det jeg leser om PPU er man vanligvis i praksis enten i ungdomsskole eller videregående. Vil man likevel være kvalifisert til å jobbe i alle trinn?

TS

Skrevet

Takk for svar :) Jeg har heldigvis ingen interesse av å jobbe i Oslo ihvertfall. Jeg ser jo at man får fler treff om man søker "lærer" enn om man søker "lektor". Er man som lektor uønsket som søker på lærerstillinger som søker etter adjunkter?

Av det jeg leser om PPU er man vanligvis i praksis enten i ungdomsskole eller videregående. Vil man likevel være kvalifisert til å jobbe i alle trinn?

TS

Det er vel heller at du blir overkvalifisert. :laugh:

Det er jo egne GLU-utdanninger. Tror det er 1.-4. og 5.-10., men rent faglig stiller du jo veldig sterkt i forhold, da du tross alt har en mastergrad i det spesielle fagfeltet. Det eneste jeg er usikker på er pedagogikkforskjellen, men jeg vil da tro at du er kvalifisert til å undervise på både ungdomsskolen og vgs.

Skrevet

Jeg er lærer med master og jobber på barneskolen. Gikk greit å få jobb;)

Skrevet

TS

Med PPU kan du jobbe fra 5. trinn og ut vgs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...