AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Jeg bor i Oslo City og trives med det. Vi har ikke barn, men lysten nærmer seg. Og spørsmålet er - hva gjør vi om vi får barn? Jeg kunne tenke meg sjøutsikt og et fredelig sted, men jeg er så vant til å bo i store byer at jeg ikke vet om jeg hadde fikset det. Er nok av den "urbane" typen som liker mangfoldet og å ha et stort tilbud i nærheten. Jeg liker også veldig godt å bo i leilighet, men samtidig kjenner jeg på den snikende lysten av å ha et hus som er bare mitt. Selv er jeg vokst opp i enebolig på et lite sted ved sjøen, og jeg er glad i naturen, men det er jo et veldig kjedelig sted. Har ikke spesielt stort nettverk akkurat her, og vi kommer ikke til å flytte dit hvor jeg har det, så det spiller jo ingen rolle hvor vi bor sånn sosialt sett. Må begynne litt på scratch. Jeg føler at jeg har en fot i hver leir og aner ikke hva jeg egentlig vil. Hva tenker dere? 1. Bo i byen i leilighet 2. Flytte nærmere sjø og natur til enebolig 3. Bo i utkantstrøk i byen i leilighet/rekkehus Anonym poster: 43a2abfd913edc1a423c446640cc5e8b
Mafalda Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Gjør det du ønsker. Dette her har ingenting med om du har barn eller ikke å gjøre, for barn trives på de aller fleste steder- spesielt der foreldrene trives. Det er akkurat like fint for barn å bo på landet som i byen, i rekkehus som i leilighet eller villa... Barn trives i byen med tusen fritidstilbud, eller på landet med sjøen som nærmeste nabo. Så du må nok finne ut hva det er DU vil. Og ikke minst hva som er praktisk i forhold til jobb og økonomi... 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Ja, det er vel det jeg ikke vet Og tenker vel litt på det at det er fint for barn og ikke måtte "kun" henge ute i en bakgård når de vil leke Anonym poster: 43a2abfd913edc1a423c446640cc5e8b
Mafalda Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Ja, det er vel det jeg ikke vet Og tenker vel litt på det at det er fint for barn og ikke måtte "kun" henge ute i en bakgård når de vil leke Det tror jeg nok mest er foreldrenes bekymring, ikke barnas Jeg er jo byjente og kjenner ikke mange som drømte om hus på landet da vi vokste opp, vi var strålende fornøyd med bakgården vår og å ha mange lekekamerater i nærheten. Men de som vokser opp på landet er trolig overbevist om at det er best- i alle fall mange. Så jeg tror det blir litt hipp som happ for barns del. Men nesten alle jeg kjenner har jo måttet velge aller mest etter hvor de får jobb og hvor de har råd til å kjøpe hus... de færreste kan velge fritt etter kun hvor de har lyst til å bo. Og du har kanskje enmann som gjernr vil ha et ord med i laget? Mange faktorer som spiller inn når man flytter på seg... Og du finner nok ut av det etterhvert. Men hvis du ønsker innspill og råd, så går jeg for byen altså! *lokalpatriot*
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Godt å få innspill fra en byjente! :D Du har rett i at økonomi spiller en rolle, og at det blir en totalvurdering. Ser for meg at det må skrives en pro/contra-liste etterhvert Anonym poster: 43a2abfd913edc1a423c446640cc5e8b
Ciara Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Enig med Mafalda, barna vil trives der du trives. Selv har vu akkurat flyttet til rekkehus i utkanten av Oslo etter mange år i sentrum. Med barn nummer to på vei behøvde vi større plass, men ville samtidig beholde rimelig reisevei til jobbene våre i sentrum. Aller helst skulle jeg nok hatt enebolig på Ekeberg eller Høyenhall, men det har vi ikke råd til. Ergo ble det rekkehus lenger ut, og vi trives godt så langt. For oss foreldre er det også et enklere liv, vi har lekeplass rett utenfor og toåringen vår kan bevege seg friere her. Så får vi se da, når barna er store, om vi blir boende eller om sentrum frister mest
Noteknekk Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Trenger jo ikke bo i liten by eller utkanten av by for å bo i enebolig med nærhet til natur og sjø. Nå er jeg ikke så kjent i Oslo, men f.eks i Stavanger er det lett få inne enebolig med nærhet til både natur og sjø, og samtidig bo nært sentrum. Det samme gjelder Bergen vet jeg. Er jo ikke like stort som Oslo, men er jo litt storby for det med mye som skjer og mange flotte steder å utforske. Selv syns jeg Oslo blir for stort og lite koselig, foretrekker da byer som Stavanger der du har både litt storbyliv og sjarm.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Godlia - Skøyen - Oppsal-området et sted. Anonym poster: 92df9c1d6ed5d891dc9f5f5efbd8978a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #9 Skrevet 1. november 2012 Ts her. Det er klart det er mange fine byer langs sjøen her i landet, men nå er det en gang slik at det er Oslo og omegn som er aktuelt for oss. Oslo har jo faktisk mye å by på utover sentrumskjernen (bortsett fra sjø). Jeg tror det er litt vanskelig for meg å gi bydelene en sjanse fordi jeg ikke er kjent utover nettopp sentrumskjernen. Men når jeg for eksempel har kjørt ut av Oslo mot Nittedal synes jeg området rundt Årvoll, som ligger litt høyt oppe i åsen ser veldig koselig ut Anonym poster: 43a2abfd913edc1a423c446640cc5e8b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #10 Skrevet 1. november 2012 Vi bor på Grünerløkka med tre unger fra 2 til 7 år, nå venter vi nr. 4 og leter etter større plass og mer landlige omgivelser. Jeg ønsker meg en liten flekk plen som vi kan ha blomsterbed, sittegruppe og plaskebasseng om sommeren på, og nærhet til marka slik at vi kan ta med ungene ut i skogen hver dag om vi skulle ønske det. Men ungene trives i sentrum også, så det er mest for oss voksne sin del at vi skal flytte. Anonym poster: 28bda264c3c2c4a560195096c429d4d1
Gjest Guro Skrevet 1. november 2012 #11 Skrevet 1. november 2012 Med tre barn mellom 2-7 år storkoser vi oss på Holmlia. Området rundt Hallagerbakken skole er veldig fint, her er godt miljø (mange ressurssterke og engasjerte foreldre), god skole og nærhet til sjøen. Og toget/bussen tar oss voksne kjapt inn til sentrum hvor vi jobber. Som sagt over her tror jeg barn kan trives nesten hvor som helst. Men jeg ville ha sjekket ut skoler og tenkt nøye gjennom hva som var viktigst for meg/partner.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #12 Skrevet 2. november 2012 Godlia - Skøyen - Oppsal-området et sted. Anonym poster: 92df9c1d6ed5d891dc9f5f5efbd8978a Sikker på det???? Dette er jo området der Sigrid forsvant Anonym poster: 207ebae03dc05865bfddc2f94073b2dd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #13 Skrevet 2. november 2012 Vi bodde også i Oslo sentrum, men ønsket oss barn, og selvsagt enebolig(synes det er pes med kombinasjonen barn, barnevogn, hund(som jeg hadde da), ingen fast parkering m.m) Siden prisene er som de er, så måtte vi gjøre noen prioriteringer, og se hvor vi fikk mest av det vi ønsket for pengene. Å få hus ved sjøen i grei avstand til Oslo er ikke for hvermansen, men man kan jo bo i gang-/sykkelavstand til sjøen ihvertfall, ifall man skulle få råd til båt og båtplass :-) Vi ønsket å bo i nærheten av sjø og båthavn, ha barnehage, barne-og ungdomsskole, samt ordentlige matbutikker i gangavstand, samt ha god kollektivforbindelse til Oslo. Skogsområde i nærheten veide også inn. Vi endte opp i Slemmestad(Røyken kommune i Buskerud). Ikke verdens vakreste sted, men det er praktisk mtp barn siden vi kan gå til alt, folk er hyggelige og usnobbete, man får greie hus med hage for pengene, god bussforbindelse til Oslo(samt Asker og Sandvika), hurtigbåt til A.brygge i rushtida m.m Har kjøpt båtplass, så da får båt erstatte strandlinje foran huset, hehe. Nittedal-området som du nevner, er helt greit, vi ga faktisk bud på hus der før vi endte opp her, men du er langt unna sjøen da, dersom du skal på den sida av Oslo. Det er noen greit prisa steder i kommunen her, som er ved sjøen, men da må du litt mer usentralt, og er fullstendig avhengig av bil til enhver tid. Bil er supert, men når man har barn er det faktisk ganske deilig å kunne gå/sykle til butikken, barnehagen og skolen, de blir litt mer uavhengige av oss foreldrene når de er store nok til å ferdes på egenhånd, og det synes jeg er fint. (jeg er avhengig av ungene, men husker fra jeg selv vokste opp at det var ganske digg å kunne komme meg til venner, skole, byen og sånt ved egen hjelp, ikke bare måtte ha skyss! Anonym poster: 14562124374ca00a679f884074268575
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #14 Skrevet 2. november 2012 Sikker på det???? Dette er jo området der Sigrid forsvant Med den logikken må vi jo unngå alle områder der rare ulykker, mord eller forsvinninger kan skje. Det vil si hele Norge, bortsett fra der det bor folk, da... Oppsal-Skøyenåsen-Godlia er kjent for å være et rolig område. Det forsvinner faktisk ikke 16-åringer der hver helg, selv om det som skjedde med Sigrid var forferdelig. Anonym poster: 355970eb89c460f3fc9e47ba69e84927 3
pandabear Skrevet 2. november 2012 #15 Skrevet 2. november 2012 Det går jo ann å bo i feks Moss. Det er ikke mer enn 40 min til oslo med toget.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #16 Skrevet 2. november 2012 Hva med Nesodden? Der tror jeg prisene er mer overkommelig og det er god blanding av villaer, rekkehus og muligens også leiligheter, slik at man burde kunne finne noe for enhver lommebok med ok plassering i forhold til vannet. Da kan du ha fred og ro der og samtidig se over til byen? Vi landet på alternativ 3, rekkehus, men var heldig og har fått tak i et som er nære jobbene være og den delen av byen hvor vi har mesteparten av vennene våre. Er kjempefornøyd med å ha fått litt hage, men ikke mere enn at den er stelt i løpet av en halv ettermiddag Også er det utroOOOlig deilig å slippe og kjøre rundt i evigheter for å få parkert bilen om man har vært ute og luftet den en tur. Anonym poster: 30ff17e5a173b2a18a5e5ba5190a6dd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå