Miren Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Min lillebror skal konfirmere seg i år, og ene kusina mi er fadder til ham. Hun har nå giftet seg, har 3 bonusbarn, og to barn selv. Altså 7 personer i en familie. Siden vi skal ha sammenkomsten i konfirmasjonen hjemme, blir det mye å invitere alle 7. Selvfølgelig vil vi ha hun og mannen der, og deres 2 felles barn.. Men ikke hans 3 barn.. Det høres frekt ut, men det er rett og slett på grunn av plassmangel. Hvordans skriver man denne invitasjonen? Vet av erfaring at om man skriver "kusine m/familie" at hun vil dra med seg hele rukkla. Vil det blir for dumt å skrive alle navnene? (kusine, mann og 2 barn)?? HJELP!
mac84 Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Herlighet så smålig - man ber alle eller ingen. Om dere ikke har plass får dere heller finne et annet sted å ha selskapet! 11
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Om hans barn bor hos dem, så er de en del av familien hennes. Selvfølgelig skal de da også bes! Hvordan i alle dager tror du hun og mannen hennes reagerer om du bare inviterer deler av familien? Tror du virkelig at de sier ok, så bra, og så kommer de og er glade og fornøyde? Det skjedde nemlig IKKE i min slekt da ene tanten min lot være å invitere min onkels stesønn. Både min onkel og konen hans ble selvsagt rasende, og nektet å komme i besøk hvor hun var med i flere år etterpå. Anonym poster: 05b1dfcb167f0c2359469e1064f770ab 4
Gjest Wilhelmine Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 I en "bonusfamilie", der dette er etablert og alle bor sammen - så går dette bare ikke an i min verden. Hadde noen invitert bare halve familien min, da hadde ingen av oss kommet. Vi er EN familie, og ingen skal føle seg mindre verdt eller mindre velkomne selv om de er halv- eller stesøsken. Tenk så skuffende for de siste da, her skal resten av familien i koselig familieselskap, men bonusbarna er ikke regnet som med i familien, så de får ikke komme? Skjønner det med plassmangel, men da får dere heller finne et annet lokale eller droppe hele familien og si at "vi har ikke plass til dere". For det er jo det dere mener? Kunne dog skjønt det hvis dette var noen helt nye bonusbarn, som nettopp hadde kommet inn i bildet - men selv da ville vel ikke dette være noen god måte og ønske dem velkommen i familien.
Miren Skrevet 1. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2012 Om hans barn bor hos dem, så er de en del av familien hennes. Selvfølgelig skal de da også bes! Hvordan i alle dager tror du hun og mannen hennes reagerer om du bare inviterer deler av familien? Tror du virkelig at de sier ok, så bra, og så kommer de og er glade og fornøyde? Det skjedde nemlig IKKE i min slekt da ene tanten min lot være å invitere min onkels stesønn. Både min onkel og konen hans ble selvsagt rasende, og nektet å komme i besøk hvor hun var med i flere år etterpå. Anonym poster: 05b1dfcb167f0c2359469e1064f770ab Det høres også med at vi ikke har så mye kontakt med denne delen av familien, Og at de akkurat har giftet seg, barna bor ikke hos min kusine, de er der annenhver helg eller så. Det er min kusine som er fadder for min bror, og man må nesten invitere med følge, og hun har to barn som ikke greier seg uten voksenpersoner.
mac84 Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 (endret) Det høres også med at vi ikke har så mye kontakt med denne delen av familien, Og at de akkurat har giftet seg, barna bor ikke hos min kusine, de er der annenhver helg eller så. Det er min kusine som er fadder for min bror, og man må nesten invitere med følge, og hun har to barn som ikke greier seg uten voksenpersoner. Det spiller da ingen rolle om dere ikke har så mye kontakt med denne delen av familien. Ber dere kusine med følge helt uten barn er det greit. Greier ikke de to minste seg uten voksenpersoner, ja så får de skaffe seg barnevakt da. Det som derimot IKKE er greit er å kun be deres felles barn fordi bonusbarna kun er hos de annenhver helg og dere har dårlig plass. Alle med en viss grad av fornuft burde jo skjønne dette... Endret 1. november 2012 av mac84 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Fy faen så lite sosial intelligens noen har altså... Og totalt mangel på empati. Foreldrene dine burde skamme seg, ts. Anonym poster: 1699e94c54204557c846bdb75e9f7f40 3
Miren Skrevet 1. november 2012 Forfatter #9 Skrevet 1. november 2012 Fy faen så lite sosial intelligens noen har altså... Og totalt mangel på empati. Foreldrene dine burde skamme seg, ts. Anonym poster: 1699e94c54204557c846bdb75e9f7f40 Sier anonym Men eg kunne godt tenke meg noen skikkelige svar, for det er sånn at vi ikke har mulighet til å invitere disse barna hans. Har aldri sett de før, vet bare det er en gutt og to jenter. Og siden det er en konfirmasjon der dagen handler om lillebror, og at han skal føle seg vel. Han har såvidt lyst å invitere kusina .. Da dette skal være en sammenkomst for nærmeste familie og faddere syntes jeg det blit too much liksom..
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #10 Skrevet 1. november 2012 Sier anonym Men eg kunne godt tenke meg noen skikkelige svar, for det er sånn at vi ikke har mulighet til å invitere disse barna hans. Har aldri sett de før, vet bare det er en gutt og to jenter. Og siden det er en konfirmasjon der dagen handler om lillebror, og at han skal føle seg vel. Han har såvidt lyst å invitere kusina .. Da dette skal være en sammenkomst for nærmeste familie og faddere syntes jeg det blit too much liksom.. Du har fått skikkelige svar, og alle av de sier det samme: Alle eller ingen. Der det er hjerterom er det husrom, selvsagt får dere plass om dere vil. Anonym poster: 1699e94c54204557c846bdb75e9f7f40 5
juliane Skrevet 1. november 2012 #11 Skrevet 1. november 2012 Dropp fellesbarna også da, siden dere uansett ikke har kontakt. 3
Gjest Olsen Skrevet 1. november 2012 #12 Skrevet 1. november 2012 Jeg synes ikke det er så rart at dere ikke inviterer din kusines ektefelles barn, spesielt ikke siden barna bare har samværshelger der. Dere kjenner antakeligvis ikke disse barna, engang. Litt avhengig av hvor gamle disse barna er, er de muligens ikke så veldig interessert i et konformasjonsselskap, heller. Å måtte begrense antall gjester på grunn av plass, er da helt vanlig. Da vil det kunne skje at man kan be noen i nyfamilien, men ikke alle. De som inviterer må prioritere gjestene; noen har forrang foran andre. Det synes jeg er rett og rimelig. Ikke spesielt i det hele tatt. Nyfamiliene må venne seg til at ikke alle kan inviteres på alt alltid. Idealet er at alle inviteres, men det er ikke alltid mulig. I nyfamilien må man også innse at ikke alle med en gang ser dem som en familie, men heller som to sammenslåtte familier. Særlig der barna for det meste oppholder seg hos den andre forelderen, kan det ta tid før de anses som en del av den nye familien. (Av andre- familien selv kan jo se dem som en helt naturlig del av sin familie). Jeg tror nyfamilien har mer å tjene på å øve seg å at av og til blir alle invitert, av og til noen. Det er bedre enn å bli fornærmet i lang tid fordi tante ikke inviterte den nye ektefellens to sønner som hun aldri har sett. Ikke alle er komfortable med å invitere ukjente, eller nesten ukjente til et familieselskap. Det må respekteres. Jeg kjenner til en nyfamilie med 7 barn og to voksne. De er altså 9 personer. Dersom alle skal inviteres til absolutt alle selskapeligheter opptar de veldig mange plasser, i noen tilfeller halve selskapet. Så jeg reagerer ikke på at din kusines nye ektefelles barn ikke inviteres. Inviter de dere kan og vil invitere, så får folk takke nei dersom de blir såret eller det ikke passer av andre grunner.
Knitcat Skrevet 1. november 2012 #13 Skrevet 1. november 2012 Må kusinen i det hele tatt bes? Hvis dere har så lite kontakt at dere ikke engang har møtt bonusbarna i løpet av de årene det har tatt for henne å få fellesbarn, så er det da ingen grunn til å invitere i det hele tatt.
frøkna Skrevet 1. november 2012 #14 Skrevet 1. november 2012 Hvis du ikke vil invitere bonusbarna, bør du heller ikke invitere hennes barn. Snakk med henne å si dere har problemer med plassen og inviter kun henne og mannen eventuelt?
Gjest Surrehodet Skrevet 1. november 2012 #15 Skrevet 1. november 2012 Jeg ser ikke problemet så fremt ikke far har samværshelg konfirmasjonsdagen. At min søster skulle invitert mine stebarn som vi har samvær med annenhver helg til hennes sønns konfirmasjon, er for meg en latterlig tanke. Hun og konfirmanten hadde/har ikke truffet disse barna, hvorfor skulle de da være med. Tullete å være så krasse, alle eller ingen er ikke alltid et godt argument. Det handler om økonomi og plass, noen ganger syntes jeg folk er temmelig sneversynte her inne. 4
Gjest Magdalene Skrevet 1. november 2012 #16 Skrevet 1. november 2012 Om dere velger å være ekskluderende så skriver dere bare i invitasjonen: Kjære kusine, mann, fellesbarn og fellesbarn. Vi vil gjerne invitere..... Etc.
Miren Skrevet 1. november 2012 Forfatter #17 Skrevet 1. november 2012 Syntes det er litt dumt og si at man skal invitere alle eller ingen av barna. Har truffet hennes barn minimalt med ganger, men de gangene jeg ser dem er det alltid koselig. Det er et familieselskap, og hennes barn er i aller høyeste grad familie! Hun og mannen giftet seg i år. Jeg mener å huska at hans barn er mellom 11-17 år, og hadde det vært meg ville jeg følt det ubehagelig og bli drasset med til min stemors fetters konfirmasjon... Jeg har ikke spurt noen om å fortelle meg hvor "ekskluderende" jeg er. Jeg vet det kan høres hjerterått ut at vi ikke vil ha de der. Men det er pga. plassmangel. Jeg sier ikke nei til omgang med barna, eller å møte dem. Vi har rett og slett ikke plass til å ha dem her i denne sammenkomsten.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #18 Skrevet 1. november 2012 Forstår deg godt jeg. Kan du snakke med kusinen din om det. Beklag at dere ikke har råd til alle i hennes utvidede familie, å måtte ta slike avgjørelse skjer i selskap hver dag og det måtte dere og. Tror ikke de har stor interesse av å være med heller, husker selv plikselskaper i den alderen og zzzzzzzz. Prat med henne og ta invitasjonen først i samtale og forklar. Er hun rimelig så skjønner hun alle aspekter. Det er vanlig i slike anledninger at ikke ALLE kan eller behøves bys Lykke til og håper det blir en fin komfirmasjon. Anonym poster: f765a3c86c9f9d48ae6eedd46242f109
mac84 Skrevet 1. november 2012 #20 Skrevet 1. november 2012 Syntes det er litt dumt og si at man skal invitere alle eller ingen av barna. Har truffet hennes barn minimalt med ganger, men de gangene jeg ser dem er det alltid koselig. Det er et familieselskap, og hennes barn er i aller høyeste grad familie! Hun og mannen giftet seg i år. Jeg mener å huska at hans barn er mellom 11-17 år, og hadde det vært meg ville jeg følt det ubehagelig og bli drasset med til min stemors fetters konfirmasjon... Jeg har ikke spurt noen om å fortelle meg hvor "ekskluderende" jeg er. Jeg vet det kan høres hjerterått ut at vi ikke vil ha de der. Men det er pga. plassmangel. Jeg sier ikke nei til omgang med barna, eller å møte dem. Vi har rett og slett ikke plass til å ha dem her i denne sammenkomsten. Du kan ikke seriøst mene at det er dumt at folk sier man bør invitere alle eller ingen av barna?? Du sier jo selv dette er et familieselskap. Hun har giftet seg med en mann som har barn fra før og dermed er disse barna nå også en del av familien. Dere bør be de, men det kan være opp til de om de ønsker å komme. Skjønner at du ikke har bedt om å bli fortalt hvor ekskluderende du er, men synes nå det er på sin plass å fortelle deg det uansett. Plassmangel er et utrolig dårlig argument, spesielt siden det kun er stebarn som blir vurdert utelukket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå