Gå til innhold

Dere psykologer: Ble deres karakterer fra profesjon(MA) vektlagt under ansettelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden som allerede er her. Har ofte fått høre av psykologer og de som driver med ansettelser, at karakterer ikke er relevant på dette fagområdet, men at de stort sett kun er opptatt av autorisasjon og at personlig egnethet er klart viktigere enn karakterer fra studiet. Hva er deres erfaring?

Anonym poster: 3f159e622bee684ab86784fa24962fcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen må da vite!

Skrevet

Selvfølgelig tar de en kikk på vitnemålet slik som alle andre steder.

Men både leger, ingeniører, psykologer osv får jobber selv om de har både A'er, B'er, C'er og D'er på vitnemålet.

Gjennomsnittskarakteren er alltid C - altså den karakteren de fleste får, og de fleste vil ha mest av på vitnemålet.

Også da jeg studerte juss, kunne jeg alltid se på statistikken etterpå at de fleste fikk C og D på eksamene - men her var konkurransepresset stort og mange tok opp igjen eksamene etterpå for å forbedre snittet sitt - gjerne for å kunne få jobb i de private selskapene etterpå.

Tipper man vil spørre en person litt ut dersom han kun har E'er på vitnemålet, men de aller fleste har da et helt ok snitt, eller litt bedre.

Studentene som kommer inn på profesjonsstudiet nå etter den nye ordningen med opptak fra vgs har et snitt på over 6 (ordinær kvote) og rett under 6 (primær kvote) slik som medisin, og er svært flinke mennesker fra før av.

Så en D på et fag fra profesjonsstudiet er mer verdt enn en D på hudpleierlinja for å si det slik.

Synes ikke du skal tvile så veldig, de som blir utdannet leger, advokater, tannleger, psykologer og siv.inger i dag er over gjennomsnittet flinke fra før av. For øvrig er det flere jobber enn det er psykologer, så alle får en sjans.

Er mer skeptisk til dagens hjelpepleiere og folk som jobber i barnehage uten utdanning :/

Anonym poster: 6afaae4513e327ddd80aa1b58e871c3a

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig tar de en kikk på vitnemålet slik som alle andre steder.

Men både leger, ingeniører, psykologer osv får jobber selv om de har både A'er, B'er, C'er og D'er på vitnemålet.

Gjennomsnittskarakteren er alltid C - altså den karakteren de fleste får, og de fleste vil ha mest av på vitnemålet.

Også da jeg studerte juss, kunne jeg alltid se på statistikken etterpå at de fleste fikk C og D på eksamene - men her var konkurransepresset stort og mange tok opp igjen eksamene etterpå for å forbedre snittet sitt - gjerne for å kunne få jobb i de private selskapene etterpå.

Tipper man vil spørre en person litt ut dersom han kun har E'er på vitnemålet, men de aller fleste har da et helt ok snitt, eller litt bedre.

Studentene som kommer inn på profesjonsstudiet nå etter den nye ordningen med opptak fra vgs har et snitt på over 6 (ordinær kvote) og rett under 6 (primær kvote) slik som medisin, og er svært flinke mennesker fra før av.

Så en D på et fag fra profesjonsstudiet er mer verdt enn en D på hudpleierlinja for å si det slik.

Synes ikke du skal tvile så veldig, de som blir utdannet leger, advokater, tannleger, psykologer og siv.inger i dag er over gjennomsnittet flinke fra før av. For øvrig er det flere jobber enn det er psykologer, så alle får en sjans.

Er mer skeptisk til dagens hjelpepleiere og folk som jobber i barnehage uten utdanning :/

Dette kan da ikke legitimere dårlige karakterer på studiet? Arbeidsgivere er opptatt av hva man faktisk har fått med seg, og jeg hadde aldri ansatt en ingeniør med D i snitt, uansett hvor høyt vgs.snitt det var på linja vedkommende hadde gått. Da hadde jeg tenkt at dette er en person som var flink til å pugge formler og historie på vgs, men som ikke har den mentale kapasiteten eller kreatvititen som skal til for å bli en veldig god ingeniør.

Dessuten er argumentasjonen din helt feil, en D på hudpleielinja (nå er dette et fagbrev, men ok) er akkurat like mye verdt som en D på medisinstudiet. Personen som går hudpleier skal faktisk jobbe som hudpleier, og da er det kompetansen vedkommende har fått med seg i forhold til senere yrkesutøvelse som er relevant, ikke absolutt kunnskapsnivå. For å si det på en annen måte, jeg hadde gjerne ansatt en person med toppkarakterer i hudpleie som hudpleier, men ikke en jusstudent med D i snitt. Du har en slags merkelig holdning om at så lenge man beviselig er "flink fra før" så trenger man ikke å bevise like mye karaktermessig fordi studiet er vanskelig, og at man på den måten får et slags frikort.

Hvis argumentasjonen din er representativ for jusstudentene om dagen er jeg overhode ikke overrasket over at det florerer med Der.

• Liker 2
Skrevet

Inspirert av tråden som allerede er her. Har ofte fått høre av psykologer og de som driver med ansettelser, at karakterer ikke er relevant på dette fagområdet, men at de stort sett kun er opptatt av autorisasjon og at personlig egnethet er klart viktigere enn karakterer fra studiet. Hva er deres erfaring?

Min erfaring er at karakterer teller mest. Min første arbeidsgiver tok i hvert fall en god kikk på vitnemålet og påpekte karakterene og ga uttrykk for at karaktersnittet var viktig.

• Liker 1
Skrevet

Hvis argumentasjonen din er representativ for jusstudentene om dagen er jeg overhode ikke overrasket over at det florerer med Der.

Oh dear...

Anonym poster: 13a1c140e7915ff84b9cd3c4b4761ba7

• Liker 1
Skrevet

Til TS: Hva er grunnen til at du spør spørsmålet ditt? Er du snart ferdigutdannet psykolog selv og lurer på jobbmulighetene selv om du har fått dårlige karakterer? Eller er du en tidligere pasient som ikke likte psykologen sin personlighet og som derfor lurer på om han var en A-elev eller E-elev på studiet sitt?

Tviler på at det er så mange psykologer som henger rundt inne på Kvinneguiden for å si det sånn :P

Du burde kanskje ta kontakt med psykologforeningen og få noen ordentlige svar i stedet for å synse her inne?

Ettersom det i Norge for tiden er flere psykologstillinger enn det er psykologer så vil alle få en jobb.

I en klasse med studenter vil det alltid være noen med flest A'er og B'rer, mens andre har flere C'er og D'er. Forstår ikke helt hva du er ute etter...

Skrevet

Og jeg kan love deg at det ansettes MANGE ingeniører med E og D i snitt, det kan jeg love deg - har vært med i prosessen :P

Det er ettertraktet med ingeniører i Norge i dag, og har man bestått studiet, så får man jobb - enten man hadde flest D'er eller flest B'er.

Så der tar du feil :)

Er ganske så sikker på at sykepleiere også er garantert jobb i dagens samfunn.

Skrevet

Avsporing og svar på dette er fjernet.

Tekola, mod.

Skrevet

Min erfaring er at karakterer teller mest. Min første arbeidsgiver tok i hvert fall en god kikk på vitnemålet og påpekte karakterene og ga uttrykk for at karaktersnittet var viktig.

Hvis du skal utgi deg for å være psykolog, bør du lyve bedre enn det. Har du utdanning innenfor psykologi regner jeg med at du har lært at de aller færreste arbeidsgivere ansetter kandidater på grunn av vitnemålet eller karakterer, men ganske enkelt etter hvorvidt personen liker deg eller ikke. ;) Det er jo en helt vanlig bias innenfor affektheuristikk.

Anonym poster: b0453d5ad5af8f9e8183303e021e5a3e

• Liker 2
Skrevet

Til TS: Hva er grunnen til at du spør spørsmålet ditt? Er du snart ferdigutdannet psykolog selv og lurer på jobbmulighetene selv om du har fått dårlige karakterer? Eller er du en tidligere pasient som ikke likte psykologen sin personlighet og som derfor lurer på om han var en A-elev eller E-elev på studiet sitt?

Tviler på at det er så mange psykologer som henger rundt inne på Kvinneguiden for å si det sånn :P

Du burde kanskje ta kontakt med psykologforeningen og få noen ordentlige svar i stedet for å synse her inne?

Ettersom det i Norge for tiden er flere psykologstillinger enn det er psykologer så vil alle få en jobb.

I en klasse med studenter vil det alltid være noen med flest A'er og B'rer, mens andre har flere C'er og D'er. Forstår ikke helt hva du er ute etter...

Er en psykologstudent. Har ikke dårlige karakterer, men er nyskjerrig. Er ikke verre enn det. De psykologene jeg har snakket med har sagt det samme; det eneste arbeidsgiver har vært opptatt av er autorisasjonen og personlig egnethet så jeg ville se om det var noen psykologer her inne med samme erfaringer.

Og hvorfor i alle dager skulle det ikke kunne være psykologer her inne? Har sett mange yrkesgrupper på dette forumet.

• Liker 1
Skrevet

Forstår fortsatt ikke hvorfor du stiller spørsmål her inne.. det vil da på ingen måte være representativt.

Om en psykolog her inne sier ja, jeg viste karakterene, eller om en annen sier nei, jeg måtte ikke vise, så sier det fortsatt ingenting om hvor vanlig/uvanlig det er å måtte vise karakterene..

Har ikke Psykologforeningen svar på hvor viktig karakterer er ved jobbsøking?

Skrevet

Hvis du skal utgi deg for å være psykolog, bør du lyve bedre enn det. Har du utdanning innenfor psykologi regner jeg med at du har lært at de aller færreste arbeidsgivere ansetter kandidater på grunn av vitnemålet eller karakterer, men ganske enkelt etter hvorvidt personen liker deg eller ikke. ;) Det er jo en helt vanlig bias innenfor affektheuristikk.

Som sagt, min første arbeidsgiver tok en god kikk på vitnemålet og kommenterte karakterene. For dem var det viktig at nyansatte viste god kunnskap. Du vet, den jobben som skal gjøres krever at man har kunnskap. Et vitnemål med lavt snitt viser at man ikke har nødvendig kunnskap.

Skrevet

Som sagt, min første arbeidsgiver tok en god kikk på vitnemålet og kommenterte karakterene. For dem var det viktig at nyansatte viste god kunnskap. Du vet, den jobben som skal gjøres krever at man har kunnskap. Et vitnemål med lavt snitt viser at man ikke har nødvendig kunnskap.

Er du seriøst psykolog, eller kødder du? For det virker virkelig ikke som at du er psykolog. Du svarer jo ikke det jeg sier en gang. Du bare snor deg unna.

Skrevet

Jeg reagerer også på dette svaret.

Hjelper ikke å ha høyt snitt dersom man har lav sosial intelligens - og dette er noe helt annet.

Går fint an å pugge seg til ting teorimessig - men praksis er en helt annen ting.

Jeg ville som arbeidsgiver sett etter en person med OK snitt (ikke nødvendigvis A i snitt) OG en personlighet der personen har gode forutsetninger for å kunne utøve det hun har lært.

Det er både raringer og folk som vil bli svært flinke på profesjon, slik det også er på medisin, og snekkerlinja for den sags skyld.

Skrevet

En psykolog kan jobbe innen en rekke ulike fagfelt - jeg regner med karakterenes betydning er ulik ut fra hvilken type psykolog du er samt hvilken stilling du jobber i. Jobber du med terapi vil jo personlighet, sosial intelligens, empati og evne til mentalisering utgjøre mer enn en karakter på et papir. Jobber du for eksempel innen organisasjonsutvikling eller rekruttering vil det kunne jo være andre ting en arbeidsgiver er mer interessert i. Det er vanskelig å svare generelt, på et generelt spørsmål! I tillegg vil jo som regel det som vektlegges i en ansettelsesprosess variere fra arbeidsgiver til arbeidsgiver...

Skrevet

Er du seriøst psykolog, eller kødder du? For det virker virkelig ikke som at du er psykolog. Du svarer jo ikke det jeg sier en gang. Du bare snor deg unna.

Jeg svarer på det TS spør om: "Hva er deres erfaring?" Du har ikke stilt noen spørsmål.

Min erfaring fra da jeg var nyutdannet var at det på intervjuet ble fokusert på mine karakterer. Det ble uttalt at de blant annet la vekt på at deres ansatte hadde god faglig kunnskap. I min nåværende jobb ble ikke karakterer nevnt i det hele tatt. Mao, det er nok ulik praksis fra sted til sted. Nå skal det sies at det selvsagt ikke kun er karakterene som teller, om det er noen som tror det.

Om du vil diskutere mitt arbeid, så kan du jo sende meg en melding via profilen, men siden du er AB regner jeg med at det ikke skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...