Gå til innhold

Må man ha fast jobb for å få boliglån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par der den ene studerer og er ferdig nå til våren, mens den andre jobber vikar i skole (vikar pga vanskelig å få fast stilling i skolesektoren i denne byen). Vi planlegger å flytte til sommeren, og tenker å kjøpe for å flytte inn til den tid.

Hvordan er det å få boliglån fra banken når ingen av oss har fast jobb nå, men begge har gode utsikter? Den ene kan regne med å tjene rundt 410.000 i året, mens den andre rundt 490.000 i året. Ingen problemer med å få jobb i bransjen.

Vi har EK på rundt 1 mill (arv), og det er sikkert mulig at forelder stiller opp som kausjonist i en periode.

Noen som vet hvordan dette fungerer?

Takker for alle svar

-N-

Anonym poster: e5eabd6f2b3a2ec8730707ba128c9a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet krever banken fast inntekt, men det finnes unntak. Det beste du/dere kan gjøre er å avtale et møte med rådgiver i banken og spør der.

Ek og kausjonist vil aldri være negativt ;)

Anonym poster: 4cb2268b076a743f230b41a1fa929fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lån uten fast jobb, og da med betydelig mindre EK;) best å snakke med en bank som kjenner dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Virker som om det ikke er noen andre enn banken som kan gi oss svar på om vi kan få lån før vi har fått jobb :)

-N-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student med deltidsjobb ved siden av studiene (uten at denne inntekten kan er noe særlig å skryte av...), og fikk lån alene når foreldrene mine stilte som kausjonister, samt bidro med EK. Hadde 25 % av kjøpesummen, myndighetene krever vel 15 % eller noe sånt..? Ta kontakt med banker og hør litt hvilke muligheter dere har, evt. hvilke tilbud dere kan få fra de forskjellige ;)

Er dere medlem av noen fagforening eller noe sånt, i forbindelse med jobb/utdanning (type juristforbundet, naturviterne, tekna, norsk legeforening ol.), forresten? Jeg fikk bedre lånebetingelser enn jeg vanligvis ville fått pga avtaler forbundet har med banken, så sånne ting kan være lurt å sjekke også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av oss er medlem i Tekna, så da har Gjensidige litt lavere rente på boliglån, men det forutsetter jo at man bruker Gjensidige til daglig.

-N-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen fikk lån uten at noen av oss hadde fast jobb. Ikke trengte vi egenkapital heller (banken syns heller vi skulle fortsette å spare i bsu og bruke den senere). Da banken fikk høre hva vi jobber som (tannleger), ville de kaste lån etter oss. Kunne låne omtrent så mye vi ville. Ble litt overraset selv (tjener ca en halv mill hver).

Anonym poster: 2e4fb9b4d069c6b2ca11bd3e301187e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen fikk lån som studenter, uten fast inntekt. Men med egenkapital og gode utsikter til høy inntekt i fremtiden. De tilbød til og med en god der mer enn det vi følte oss komfortable med...

Det er riktignok en del år siden, så det er mulig det er strengere. Men jeg trur uansett det er mulig avhengig av hvilken utdannelse dere har og hvor "likvid" yrket er, de vurderer potensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av oss er medlem i Tekna, så da har Gjensidige litt lavere rente på boliglån, men det forutsetter jo at man bruker Gjensidige til daglig.

-N-

Er ikke Tekna del av akademikerne? Som igjen har avtale med DNB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen fikk lån som studenter, uten fast inntekt. Men med egenkapital og gode utsikter til høy inntekt i fremtiden. De tilbød til og med en god der mer enn det vi følte oss komfortable med...

Det er riktignok en del år siden, så det er mulig det er strengere. Men jeg trur uansett det er mulig avhengig av hvilken utdannelse dere har og hvor "likvid" yrket er, de vurderer potensialet.

Dette gjøres svært sjelden lenger.

Anonym poster: 2fe57232c360a8ada0bf83a3117f42b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...