AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg skal organisere en gymtime for 1. klasse og jeg trenger tips til fellesleker jeg kan bruke. Har har ikke hatt så mange timer med denne klassen før, så jeg kjenner ikke de forskjellige elevene så godt, men har et intrykk av hvordan de er i gym som gruppe. Det er kun jeg alene som kommer til å ha ansvaret, så lekene bør helst ikke kreve så mye hjelp og innblanding fra voksne! Disse barna er ikke eldre enn 5 og 6 år, og her er noen "kriterier": - Det kan ikke være en lek der man ryker ut eller taper - Det kan ikke være en lek der man kaster ting på hverandre (feks ballsisten) - Det må være svært få regler! De reglene som er må være klare, feks blir det mye krangling i leker som rødt lys, på hvem som beveget seg, hvem som ikke gjorde, de nermeste blir alltid tatt, hvem som var først osv. Elevene er heller ikke så flinke til å lære seg nye regler, feks under ballsisten der det ender i at elle elevene springer etter ballen for å fange den. På dette alderstrinnet fungerer ofte fantasilek bra, men jeg ønsker også forslag på andre leker! Eksempler på leker jeg har hatt suksess med er haien kommer (denne kunne de fra før), trollmannen (trollmannen tryller de andre til forskjellige dyr, ting osv), troll og stein (samme som stiv heks bare at de legger seg ned som en stein og er fri når noen tar dem på ryggen). Håper noen kan komme med forslag! Det er nok mange her inne som har erfaring fra barnehage, barneskole, idrettslag og grupper for barn osv. Anonym poster: d67993b3c824dc33948e114d01e7b503
Silfen Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Må det være leker? Du kan jo ha stasjoner. En med hoppetau, en med balansering, en med trampoline på tjukkas etc. Så trenger du bare stå der med en fløyte og blåse når de skal skifte stasjon og hjelpe til der det trengs.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 Må det være leker? Du kan jo ha stasjoner. En med hoppetau, en med balansering, en med trampoline på tjukkas etc. Så trenger du bare stå der med en fløyte og blåse når de skal skifte stasjon og hjelpe til der det trengs. Veldig bra tips, det hadde de nok likt! Men har fått basked om at det må være lek. Timen er også svært kort, så jeg rekker ikke alene å hente ut så mange leker og apparater. Har ca 30 min, så tenker jeg rekker over 3 leker Anonym poster: d67993b3c824dc33948e114d01e7b503
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 31. oktober 2012 #4 Skrevet 31. oktober 2012 Men i all verda; Kven er det som har satt opp kriteria? Ungar har godt av å tape, eller gå ut. Dei har og inga problem med å få ein ball i seg... Forslag til aktivitetar: Haien kjem (såg du hadde den) Stiv heks Fantomtikken (Fantomsisten) "Stor ball"- ha ein medisinball midt på gulvet, to lag. Elevane skal kaste småballar på medisinballen. Om gjera å få den over på det andre laget sitt område Være dyr- gå over gymsalen som ein hest, slange, ku osv Gå på strekane- elevane går på strekane i gymsalen, hinkar, baklengs osv Kanonball Stikkball Det eg kjem på no. Desse aktivitetane har eg med min klasse....
Wanita Skrevet 31. oktober 2012 #5 Skrevet 31. oktober 2012 Røris?? http://www.friskissvettis.no/oslo-har-du-hort-om-roris
Fantomina Skrevet 31. oktober 2012 #6 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) . Endret 25. juni 2015 av Fantomina
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #7 Skrevet 31. oktober 2012 Men i all verda; Kven er det som har satt opp kriteria? Ungar har godt av å tape, eller gå ut. Dei har og inga problem med å få ein ball i seg... Forslag til aktivitetar: Haien kjem (såg du hadde den) Stiv heks Fantomtikken (Fantomsisten) "Stor ball"- ha ein medisinball midt på gulvet, to lag. Elevane skal kaste småballar på medisinballen. Om gjera å få den over på det andre laget sitt område Være dyr- gå over gymsalen som ein hest, slange, ku osv Gå på strekane- elevane går på strekane i gymsalen, hinkar, baklengs osv Kanonball Stikkball Det eg kjem på no. Desse aktivitetane har eg med min klasse.... Forskjellige varianter av stiv heks er nok bra! Hvordan fungerer fantomtikken? Å være dyr er også topp, da man får flettet inn alle mulige bevegelser Grunnen til at det ikke skal være en lek der en og en ryker ut er fordi jeg vil utnytte den korte tiden vi har denne dagen, sånn at barna slipper å sitte på sidelinja og se på. Det finnes massevis av leker der alle får være i aktivitet hele tiden, jeg trenger bare noen tips Vanligvis varer timen 90 minutter, så håpte å finne noen alternativ der alle fikk rørt seg mest mulig. Ballsisten og diverse er prøvd ut, og endte med at 4 barn gråt på 3 minutter, selv om det var en skumgummiball. Dette er en situasjon jeg vil unngå da jeg er alene med barna denne timen. Kan legge til at dette er en krevende klasse med flere barn som trenger ekstra oppfølging. Anonym poster: d67993b3c824dc33948e114d01e7b503 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #8 Skrevet 31. oktober 2012 Røris?? http://www.friskissv...u-hort-om-roris Takk for tips! Fantomina: Gode forslag, dans og hermeleker tror jeg kan bli bra Og super side du linket! Anonym poster: d67993b3c824dc33948e114d01e7b503
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 31. oktober 2012 #9 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Forskjellige varianter av stiv heks er nok bra! Hvordan fungerer fantomtikken? Å være dyr er også topp, da man får flettet inn alle mulige bevegelser Grunnen til at det ikke skal være en lek der en og en ryker ut er fordi jeg vil utnytte den korte tiden vi har denne dagen, sånn at barna slipper å sitte på sidelinja og se på. Det finnes massevis av leker der alle får være i aktivitet hele tiden, jeg trenger bare noen tips Vanligvis varer timen 90 minutter, så håpte å finne noen alternativ der alle fikk rørt seg mest mulig. Ballsisten og diverse er prøvd ut, og endte med at 4 barn gråt på 3 minutter, selv om det var en skumgummiball. Dette er en situasjon jeg vil unngå da jeg er alene med barna denne timen. Kan legge til at dette er en krevende klasse med flere barn som trenger ekstra oppfølging. Anonym poster: d67993b3c824dc33948e114d01e7b503 ok, då skjønar eg kriteri betre Fantomtikken er ein leik der det berre er lov å springa på strekane i gymsalen. Ein som har han. Om du vert tatt må du sitja på huk og venta til du får tre hender på hovudet. Då er du fri. Røris er eit program du må ha kurs i, dessverre...Eit veldig bra program! TS; Lykke til! Endret 31. oktober 2012 av Stjerner og planeter
Wanita Skrevet 31. oktober 2012 #10 Skrevet 31. oktober 2012 Man MÅ ikke ha kurs i Røris, men godt mulig det er en fordel. Har brukt det masse, og jeg har ikke kurs i det
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 31. oktober 2012 #11 Skrevet 31. oktober 2012 for å få røriscd så må ein ha kurs. kanskje du har kopiert cd frå nokon andre?
Wanita Skrevet 1. november 2012 #12 Skrevet 1. november 2012 for å få røriscd så må ein ha kurs. kanskje du har kopiert cd frå nokon andre? Nei-...jeg har vært på friskis og svettis og kjøpt den. To forskjellige.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 1. november 2012 #13 Skrevet 1. november 2012 Nei-...jeg har vært på friskis og svettis og kjøpt den. To forskjellige. Utan kurs? Eg måtte ta kurs i 2006, men det kan vera dei har endra det....
Wanita Skrevet 1. november 2012 #14 Skrevet 1. november 2012 Utan kurs? Eg måtte ta kurs i 2006, men det kan vera dei har endra det.... Det er mulig. Jeg kjøpte vel den første cd`n i 2010, og andre i 2011.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå