Gå til innhold

200kr-grensen - hvor mye skal jeg safe med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal handle litt på nett fra utlandet, og er litt usikker på hvor mye under 200 kr-grensen jeg bør ligge på for å være sikker på at varene ikke er verdt over 200 kroner når de kommer til Norge (valutaendringer og sånn).

Hvor langt under bør jeg ligge for å være helt sikker på at verdien ikke har steget på den stunden det kommer til Norge? Handler i USD.

Anonym poster: 89bf8306dd4d22ff67c154b45b7780a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si det er trygt nok å ligge på 195 ish, selv pleier jeg å ha maksimum på 198. Med 195 tåler man endel svinging i valutaen.

Anonym poster: 40ea2457cb67457d6ea21d3913936870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fortoller vel uansett utifra det du betaler i betalings-øyeblikket, så dette har jeg aldri tenkt på.

Om jeg kjøper og betaler en ting til 198,- i oktober, og kursen gjør at den er verdt 202,- når den kommer frem i desember, så ville jeg brukt paypal-kvitteringen som bevis for at den var under tollgrensa ved handel.

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fortoller vel uansett utifra det du betaler i betalings-øyeblikket, så dette har jeg aldri tenkt på.

Om jeg kjøper og betaler en ting til 198,- i oktober, og kursen gjør at den er verdt 202,- når den kommer frem i desember, så ville jeg brukt paypal-kvitteringen som bevis for at den var under tollgrensa ved handel.

Dersom vedkommende som sender varen skriver vareverdien i USD på pakken, må jo tollvesenet gå ut i fra hva USD er verdt når de mottar pakken. Jeg vet om personer som har handlet for rett under 200 NOK, og som har måttet betale mva/toll fordi valutakursen har endret mellom handlingen og når pakken har ankommet Norge. Skriver personen som sender pakken vareverdien i NOK på pakken, er det det tollvesenet går ut i fra.

De tingene jeg planlegger å kjøpe koster under 200, men inkl porto blir det over 200. Derfor vil ikke mine kontoutskrifter bevise at vareverdien var under 200 NOK da jeg bestilte (men, kvitteringen fra der jeg handler vil jo vise beløpet i USD + dato). Jeg ønsker bare å være på den sikre siden for å slippe unna MVA når jeg handler for rett under 200. Kjipt å begrense handlingen for å komme under, men så kommer akkurat over likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vedkommende som sender varen skriver vareverdien i USD på pakken, må jo tollvesenet gå ut i fra hva USD er verdt når de mottar pakken. Jeg vet om personer som har handlet for rett under 200 NOK, og som har måttet betale mva/toll fordi valutakursen har endret mellom handlingen og når pakken har ankommet Norge. Skriver personen som sender pakken vareverdien i NOK på pakken, er det det tollvesenet går ut i fra.

De tingene jeg planlegger å kjøpe koster under 200, men inkl porto blir det over 200. Derfor vil ikke mine kontoutskrifter bevise at vareverdien var under 200 NOK da jeg bestilte (men, kvitteringen fra der jeg handler vil jo vise beløpet i USD + dato). Jeg ønsker bare å være på den sikre siden for å slippe unna MVA når jeg handler for rett under 200. Kjipt å begrense handlingen for å komme under, men så kommer akkurat over likevel.

Med kvittering og utskrift fra ebay vil jeg tro at du uansett kan slippe tollen. Og man kan også be selger om å merke pakken til lavere verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med kvittering og utskrift fra ebay vil jeg tro at du uansett kan slippe tollen. Og man kan også be selger om å merke pakken til lavere verdi.

Nei, det er verdien på fortollingstidspunktet som gjelder. http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244981&epslanguage=no

Anonym poster: c68b0350a59d8939cb3c3b8adaf0a26c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, se der, ja!:) Da tok jeg tydeligvis feil, var sikker på at det var slik jeg trodde basert på hva jeg har hørt andre oppleve på posten når de skal hente..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg pleier å legge meg på 195 jeg også. Det er jo sjelden kursen svinger særlig på så kort tid som det tar å få tilsendt en pakke, så du kan sikkert legge deg enda tettere opptil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...