Gå til innhold

Fryktelig tidlig leggetid

Anbefalte innlegg

Gjest Borghild
Skrevet

Hadde aldri trodd jeg skulle poste noe på denne delen av forumet noen gang, men jeg har en venninne jeg syns legger ungene sine vel tidlig. Jeg har null greie på unger og skal ikke ha unger selv, men dette reagerer jeg på. Hun har tre unger mellom 7 og 9 år og hun legger dem kl HALV SYV!!! Er ikke det veldig tidlig? Ihvertfall for 9-åringen som blir 10 rett over nyttår. Herregud, da jeg var 10 la jeg meg aldri før 21 og jeg trodde folk var strengere på leggetider på 80-tallet enn nå. Ungene hennes får ikke se ferdig barne-TV en gang før det er marsj i seng jo! Hva syns dere om dette? Mulig jeg overreagerer, men syns de burde få være oppe til 8 ihvertfall. halv 7 syns jeg er drøyt tidlig for en snart 10-åring. Selv lørdager st. hans aften og julaften må de legge seg så tidlig. Også syter og klager hun fordi de står opp så tidlig i helgene! Hun forventer visst at de skal legge seg kl 19 og stå opp kl 12.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor sier du ikke dette til venninna di i stedet for til oss?

• Liker 2
Gjest Borghild
Skrevet

Fordi jeg ikke har greie på unger og hun er så sår og langsint. Kan ikke si henne imot uten at hun blir sur og det orker jeg ikke. Og å blande seg i barneoppdragelsen hennes er som å kaste bensin på bålet og hun tar alltid ting mye verre enn det det er. Hun er dessuten en fjern venninne jeg egentlig ikke kjenner så godt, så er vel mer riktig å kalle henne en bekjent.

• Liker 2
Skrevet

Haha, jo jeg tror ikke majoriteten legger niåringen sin halv syv (litt spesielt i mine øyne).. Særlig når det kommer til julaften, lørdager osv! Jeg har en niese på fem og jeg tror hun legger seg i åtte-tiden hver dag, halv ni-tiden fredag/lørdag, og det holder for henne (men nå er jo alle barn ulike og har ulike behov da).

Men neste gang venninnen din klager på at barna våkner tidlig kan du jo si noe som "kanskje det er fordi de legger seg ganske tidlig? Det fleste barn behøver da ikke mer enn (f.eks.) 10 timer søvn?"

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor sier du ikke dette til venninna di i stedet for til oss?

Hun spør jo om ikke andre også synes det er tidlig, fordi hun ikke selv har barn, og derfor ikke har greie på det. ;)

Borghild: jo, det er tidlig! Jeg har aldri lagt ungene mine halv syv. Synes det virker som om venninnen din foretrekker alene-tid, jeg.

Anonym poster: e9f4410e4743733a2263ab1f18fe651b

• Liker 8
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig på den alderen nei. Og hun kan da ihvertfall ikke klage over at de står så tidlig opp.

Jeg har barn på 5 og 11 år, de legger seg 8 og 9 på hverdager, minste legger seg 9-10 i helg og spesielle høytider, største legger seg alt mellom 10-12 helg og høytid.

• Liker 2
Gjest Borghild
Skrevet (endret)

Hehe, jeg har prøvd å ymte frampå, men da ble det bråk og hun lot være å høre fra seg i tre uker. Syns det er helt hårreisende jeg. Julaften og nyttårsaften til og med! Også brydde hun seg skikkelig da vi var på besøk hos noen og de andre gjestene dro kl 20 for å legge ungene. Jeg skrev at nå har de andre gjestene dratt for å legge barna og nå drar vi også snart. Det var på en lørdag og hun skrev at det å legge unger så sent er å be om bråk og bla bla bla.

Endret av Borghild
Skrevet

Har en tenåringsønn. Han har ikke lagt seg halv 7 siden han var 5-6 år. Ja det er tidlig!

• Liker 2
Gjest Borghild
Skrevet

Godt det ikke bare er meg som reagerer. Hun syter og klager sånn over hvor slitsomt det er å ha barn også og det er visst et leven hver gang hun skal legge dem. Kanskje fordi alle vennene til ungene da er ute og leker? Ihvertfall på sommeren når det er lyst ute. Huff, syns synd på dem jeg. :(

• Liker 1
Skrevet

Det var fryktelig tidlig, ja. Er ikke ungene med på fritidsaktiviteter og sånne ting, som jo gjerne er på kveldstid?

Skrevet

Så var det den gamle regla igjen da.

Dette lærte jeg av helsesøster da mine barn var små:

Alle barn til og med 7 år bør legge seg før kl 20.

8-åringen kl 20.00

9-åringen kl 20.15

10-åringen kl 20.30

11-åringen kl 20.45

12-åringen kl 21.00

13-åringen kl 21.15

Og ingen skolebarn/ungdom bør legge seg etter kl 21.30

Skrevet

Hadde aldri trodd jeg skulle poste noe på denne delen av forumet noen gang, men jeg har en venninne jeg syns legger ungene sine vel tidlig. Jeg har null greie på unger og skal ikke ha unger selv, men dette reagerer jeg på. Hun har tre unger mellom 7 og 9 år og hun legger dem kl HALV SYV!!! Er ikke det veldig tidlig? Ihvertfall for 9-åringen som blir 10 rett over nyttår. Herregud, da jeg var 10 la jeg meg aldri før 21 og jeg trodde folk var strengere på leggetider på 80-tallet enn nå. Ungene hennes får ikke se ferdig barne-TV en gang før det er marsj i seng jo! Hva syns dere om dette? Mulig jeg overreagerer, men syns de burde få være oppe til 8 ihvertfall. halv 7 syns jeg er drøyt tidlig for en snart 10-åring. Selv lørdager st. hans aften og julaften må de legge seg så tidlig. Også syter og klager hun fordi de står opp så tidlig i helgene! Hun forventer visst at de skal legge seg kl 19 og stå opp kl 12.

Og når står barna hennes opp da?

Er de oppe før kl 6 om morgenen, har de faktisk behov for så mye søvn.

Gjest Borghild
Skrevet

Det var fryktelig tidlig, ja. Er ikke ungene med på fritidsaktiviteter og sånne ting, som jo gjerne er på kveldstid?

Er ikke med på en dritt, for hun klager over at alt er så sent. Hun jobber ikke og syyyyter og klager på at ikke fritidsaktiviteter begynner kl 3.

Og når står barna hennes opp da?

Er de oppe før kl 6 om morgenen, har de faktisk behov for så mye søvn.

De trenger ikke stå opp før 0830 når de skal på skolen og hun klager over at de står opp mye før. Kanskje ikke så rart at de står opp før, er da ingen unger som trenger 14 timers søvn vel? Og at de ikke får se ferdig barnetv engang provoserer meg.

• Liker 1
Skrevet

Så var det den gamle regla igjen da.

Dette lærte jeg av helsesøster da mine barn var små:

Alle barn til og med 7 år bør legge seg før kl 20.

8-åringen kl 20.00

9-åringen kl 20.15

10-åringen kl 20.30

11-åringen kl 20.45

12-åringen kl 21.00

13-åringen kl 21.15

Og ingen skolebarn/ungdom bør legge seg etter kl 21.30

Det blir ikke helt reelt. Prøv å få en 15 åring til å legge seg kl halv 10-

• Liker 17
Skrevet

Det blir ikke helt reelt. Prøv å få en 15 åring til å legge seg kl halv 10-

Mine 15-åringer hadde ikke problemer med det.

Ikke 19-åringen heller for den saks skyld. Han legger seg tvert i mot tidligere enn dette hvis han er trett nok (noe han vanligvis er).

De er tidlig oppe, og har behov for mye søvn, og er vant til å legge seg tidlig på grunn av det.

Det hjelper selvsagt at vi foreldre er i seng omtrent samtidig, og at de fleste vennene også er inne/borte fra sosiale medier på samme tid.

Skrevet

Er ikke med på en dritt, for hun klager over at alt er så sent. Hun jobber ikke og syyyyter og klager på at ikke fritidsaktiviteter begynner kl 3.

De trenger ikke stå opp før 0830 når de skal på skolen og hun klager over at de står opp mye før. Kanskje ikke så rart at de står opp før, er da ingen unger som trenger 14 timers søvn vel? Og at de ikke får se ferdig barnetv engang provoserer meg.

Når begynner de på skolen? Her begynner de halv ni.

Anonym poster: 05ee87aa9faea8c70d65c781d5dffbe8

• Liker 2
Skrevet

Jeg får også høre at jenta vår blir lagt for tidlig... Hun er to og legges kl 18. Hun trenger det!! Sover natta igjennom, og våkner 8. Sover også 2-3 timer midt på dagen. Barn er forskjellige!!

• Liker 1
Skrevet

Når begynner de på skolen? Her begynner de halv ni.

Anonym poster: 05ee87aa9faea8c70d65c781d5dffbe8

Her begynner også skolen 8.30, tror det er ganske vanlig over hele landet, så rart at de sover til 8.30??

Uansett; 18.30 for en 9-åring høres tidlig ut. Har selv ei på 9, og hun er i seng til kl 20 på hverdager, litt senere på helg og helligdager.

• Liker 2
Skrevet

Jo, noen barn har behov for 14 timer søvn. Nå er jenta mi bare litt over ett år, men hun sover fra 17.30 til 07.30. Jeg har også på følelsen av at hun kommer til å fortsette å ha et stort søvnbehov.

Søvn for barn er veldig individuelt, dog syns jeg halv sju for en niåring er vel tidlig.

Anonym poster: 6ed468a4472fd647134e3c010ee740c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...