Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt så mye negativt om studiemiljøet i Oslo. Noen som har studert/studerer der? Erfaringer? Er det vanskelig for utenbysstudenter å skaffe seg venner i Oslo?

Anonym poster: 14b4963d9823bac79d8632d4bae7c30b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja, det spørs nok litt hvor du skal studere, er mer enn ett studiested her og "studentmiljøet" er som regel knyttet til det spesifikke studiestedet og/eller programmet.. :) Jeg har jo aldri studert i noen annen by så jeg har ikke noe å sammenlikne med, men UiO har iallfall mange sosiale tilbud, foreninger osv som jeg tror er bra sted å få seg venner, og jeg tror definitivt ryktene skal ha det til at det er verre enn det er.

Endret av SoftKitty
Skrevet

Det er nok betydelig verre enn andre steder, ja, men hvis du deltar i fadderuken, og eventuelt melder deg inn i stundentorganisasjoner o.l., vil du nok klare å få deg venner :)

Skrevet

Spørs på studieprogrammet. Man kan være heldig og uheldig. Jeg går på et lite studieprogram (60ish studenter) og vi har fantastisk miljø der de fleste kjenner hverandre. Vet at det er verre på mange av de større, med mindre man engasjerer seg i foreninger tilknyttet programmet

Anonym poster: 9667237cf454c5dac4ac047463a4462b

Skrevet

Jeg syntes det var helt grusomt, men så gikk jeg også på en liten privatskole hvor jeg ikke gikk nevneverdig overens med de på studiet mitt. Gikk der et år, og nå har jeg flyttet til Ås (UMB), og her er det helt fantastisk. Fikk 2 venner/bekjente i Oslo i fjor, i år har jeg fått mange venner, og jeg har bare vært her siden august.

Det er nok helt riktig at studentmiljøet i stor grad er knyttet til de ulike studiene. Noen studier har bra miljø, andre ikke. Jeg har flere venner fra før av i Oslo, som har funnet sin plass, og fått en del venner. Felles for de er at de i stor grad henger med folk på samme studie, og i studentpubene.

Anonym poster: 4139bb8431336a9d8d58d83a5c716ac9

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg tror som mange andre at det avhenger av studiet. Jeg gikk på humanistisk fakultet, mange forelesninger, lite gruppearbeid og "sosial" undervisning, noe som gjorde det hakket vanskeligere å bli kjent med folk. Nå ble jeg jo kjent med folk der også, men ingen ble nære venner.

Nå er jeg av andre grunner inne på et studie med mye labarbeid og slikt, og ser at studiemiljøet er et helt annet, og mye mer åpent og inkluderende der.

Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg har studert både i en mindre, typisk studieby, og i Oslo. Det var ganske godt studiemiljø på den skolen jeg gikk på da det var en mindre skole og mange med samme interesse på samme skole. Men allikevel var studiemiljøet i den mindre byen veldig mange ganger bedre. Hvis man har mulighet anbefaler jeg absolutt å studere på en mindre høgskole litt usentralt.

Skrevet

Kommer jo an på hva man studerer, problemet med Oslo er at det er så mange som bor der fra før og ikke er interessert i å få venner, eller bare tar et par emner. Jeg var den eneste igjen i min faddergruppe etter ett år.

Men melder man seg inn i studentforeningene til studiet og fakutltetet man går på så treffer man folk som faktisk vil ha venner.

UiO har i tilleg Blindern studenterhjem som jeg tror få kan måle seg opp mot når det gjelder det sosiale.

Anonym poster: 1a9e6420cc5a7846037770036d74bfb8

Skrevet

Min erfaring er at man får seg venner, men dette er andre tilflyttere til Oslo. Folk som kommer fra Oslo eller omeng har sine venner og "trenger" ikke nye. Så det blir til at man holder seg sammen med de andre som ikke kjenner så mange folk i byen fra før

Anonym poster: e2d11e54697a52f889ed7066b3c2204b

Skrevet

Jeg tror studentmiljøet i Oslo er bedre enn sitt rykte.

Var selv i samme situasjon som deg TS, og hadde hørt mye negativt om studentmiljøet her. Men så ble jeg positivt overrasket.

Men Oslo er ikke en "studentby" som andre byer er det, og det er ikke noe enhetlig studentmiljø. Alt er delt på ulike skoler og igjen på ulike fakulteter.

Det er bare å engasjere seg(som alle sier). Ellers kommer man ett stykke på vei gjennom fadderuken(selv om jeg ikke fikk nære venner der, kan man ha virkelig flaks) eller bare ta kontakt på skolen(det er lettere når man har kurs, grupperundervisning etc.)

Jeg trodde heller ikke jeg kom til å bli kjent med særlig mange oslofolk(har hatt fordommer til tusen), men det har jeg også blitt.

Det tok laaaang tid før jeg begynte å like byen, men nå har jeg funnet ut at en kan ha det storveis som student i Oslo.

Når alt det er sagt, hadde jeg det kanskje enda bedre som student på ett lite sted tidligere. Så på mange måter kan jeg anbefale å studere mindre steder. Fordi man automatisk blir litt mer på hils med folk, det er kanskje en samlingsplass hvor alle henger(i Oslo skal folk på byen i alle retninger), billigere husleie og mulighet til å oppleve en annen del av landet.(Oslo er en plass man ofte ender opp senere uansett)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...