Gå til innhold

Hvilken bilstol er best fra ett år? Bakovervendt med isofix.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke bilstoler er best fra ca ett års alder?

Vil at barnet skal sitte bakovervendt, og det bør passe i basen vi bruker til Maxi-Cosi Cabriofix nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fremt du ikke har Family Fix basen så kan du ikke bruke basen opp igjen. Og setet som kan brukes videre i Family Fix basen er kun framovervendt. Maxi Cosi Pearl heter det.

På setene i neste gruppe er basen integrert i selve stolen. De er også en del større og tyngre for dette er jo stoler som stort sett står i bilen hele tiden.

Har selv Akta Graco Duologic og Besafe Izi Combi til mine barn. Og av de to er vi mest fornøyd med Akta Graco setet. Det er kun bakovervendt og snart 4 åringen har fortsatt god plass i det. FEstes enten med isofix eller setebelter.

Besafe setet kan brukes begge veier(isofix kun bakovervendt), men vi kommer kun til å bruke det bakovervendt. Dette setet står veldig bratt i vår bil, så hvilestillingen på det er ikke noe særlig.

På Akta Graco setet er hvilestillingen mye bedre, så skal vi kjøre slik at lillesøster må sove på turen må de bytte stol. Eldstemann får da en del mindre plass til beina.

I Besafe setet kommer de derimot noe høyere opp og ser dermed bedre ut vinduet.

Ikke direkte misfornøyd med Besafe setet, men en del mer fornøyd med Akta Graco..

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ingen av setene i de neste gruppene som har baser egentlig, og såvidt jeg vet kan ikke basen til maxi cosi-setet brukes til noe annet sete (mulig jeg tar feil der). Disse setene skal jo monteres så godt fast med både støtteben og forankringsseler at det ikke er nødvendig med noen base heller.

Vi hadde besafe izicombi sist gang, godt fornøyd med det, gutten vår satt veldig godt i det fra han var 8 mnd.. Eneste som er dumt er at det bare er opp til 18 kilo bare så vi måtte bytte til nytt sete da gutten var 2,5 år.

Nå har jeg lest mye bra om britax maxway, det går vel opp til 25 kg. og kan bare brukes bakovervendt. Det er og plusgodkjent. Vi kommer til å velge dette til nestemann.

Anonym poster: 14362418976d385f651e13d1300cf7c0

Skrevet

Jeg er godt fornøyd med både BeSafe x3 med isofix og Britax MaxWay :)

Skrevet

Anbefaler dere åse på naf.no. Der har de et sete man kan rotere 90 grader for enklere å sette barnet fast i setet. Kan brukes både frem- og bakovervendt.

Hadde det ikke vært for at vi hadde kjøpt sete to dager før vi så dette hadde det vært stor sannsynlighet for at vi hadde kjøpt det.

Skrevet

Her er forresten linken til siden der du finner setet :)

http://butikk.naf.no...569/33697464524

Vet du om det er gjort noen tester på dette setet?

Vi har også lyst på isofix til nestemann, sete nummer 2 da, så det er jo en stund til. :ler: Men greit å gjøre litt research i forkant. :)

Skrevet

Vet desverre ikke om det er gjort det. Men du har jo navnet på stolen, så du kan jo prøve å google det :)

Skrevet

Vet desverre ikke om det er gjort det. Men du har jo navnet på stolen, så du kan jo prøve å google det :)

Ja, jeg gjorde det, men fant ikke så mye dessverre. Vil liksom ikke stole bare på det produsenten sier heller. Skulle man tro dem er det et sete som omtrent fester seg selv og kan fly til månen. Satt litt på spissen. :fnise: Men nå har jeg ihvertfall et nytt alternativ på listen. :jepp:

Skrevet (endret)

Hva som funker best vil være avhengig av flere faktorer - hvilken bil dere har (mtp plass og hvor skrått baksetet er, f.eks.), hvor stort barnet er (både vekt og lengde), om dere vil ha et Plus-godkjent sete osv.

Når det gjelder bilseter er det utrolig viktig å prøve i bilen. Det er forskjell på hvordan de ulike setene står i ulike biler, det som funker i én bil kan være helt håpløst i en annen. Vi hadde tidligere en BMW, de har veldig "bratte" bakseter og nokså trang kupé, og alt vi prøvde var for stort/for rett. Nå har vi en Mazda, som har nesten flate bakseter, og i denne står de samme setene helt annerledes.

Vi er nå på sete nummer tre etter babysetet til eldstejenta, hun er lang for alderen og har vokst ut av det ene setet etter det andre. Vi vil ha henne bakovervendt lengst mulig, så derfor har vi valgt å gjøre det sånn. Det har gått mye på hvordan hun har sittet i de ulike setene når vi har testet dem - hun satt ikke så godt i det setet hun har nå da hun var 2 år, f.eks. Nå sovner hun svært sjelden i bilen, så det at setet ikke har hodestøtte er ikke så farlig lenger. Man må også ta vekt med i beregningen; jenta vår er nå over 18 kg, og hadde dermed ikke kunnet bruke det setet vi hadde etter babysetet lenger, uansett. (Hun vokste riktignok ut av det på lengden da hun var 2, så det var aldri en problemstilling vi måtte forholde oss til...) Når man skal over fra babysetet må man også være obs på hvorvidt man kjøper et sete som går fra 0 kg eller et fra 9 kg, dersom barnet ikke har passert sistnevnte. Isofix får du bare på (bakovervendte) seter som går opp til 18 kg, så det er enda en ting som må tas med i regnestykket.

Vi lever fint med kombiseter, vi vet at vi ikke vil bruke dem forovervendt uansett (de fleste kombisetene scorer dårlig i tester forovervendt). Besafe Izi Combi er f.eks. samme sete som det rene bakovervendte Izi Kid, men sistnevnte er plombert så det ikke kan brukes forovervendt. Izi Combi er stadig på tilbud, Izi Kid tror jeg ikke jeg har sett på salg i det hele tatt.

Jeg kjenner enkelte som er fryktelig opphengt i Plus-godkjenning; vi har hatt mer fokus på hvilke seter som har passet vår bil og vårt barn best, blant de setene som testes skikkelig og kommer godt ut, vel å merke. Hun hadde ikke kunnet sitte bakover lenger om vi hadde insistert på Plus-godkjenning, da det lengste setet i denne klassen (Britax Two-way) ikke har denne godkjenningen.

Jeg kjenner heller ikke til noen seter med base i neste klasse. Disse setene er såpass store, tunge og klumpete at behovet for å kunne klikke dem inn og ut av bilen ikke er der. Du tar ikke med deg ungen i setet lenger når du f.eks. har et Izi Combi-sete, altså, det kan jeg love deg. ;) Og med isofix er det rimelig raskt og greit å flytte setet fra en bil til en annen, dersom det er et behov.

Setene vi har vært innom utenom babysetet er Besafe Izi Combi (med isofix - lillesøster akkurat har fått flytte over i det setet nå), Britax Multitech (uten isofix) og nå altså Britax Two-way (også uten isofix). Minstejenta sitter helt supert i Izi Combien nå - høyt opp så hun ser ut, god sittestilling og bedre plass enn i Maxicosien. Plutselig har vi en baby som liker å kjøre bil likevel, gitt!

Endret av *Joyce*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...