Gå til innhold

Spatt hos hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Er det noen der ute som har erfaring med spatt på hest? Jeg har en nordlandshest på 15 år som har fått påvist spatt i begge bakbein, og dyrlegen mener det beste er å la han slippe dersom ikke kortisonkuren hjelper innen tre uker. Sitter her helt fortvilt og lurer på om det ikke er noe mer en kan gjøre? Selvfølgelig skal man ikke la dyrene gå å lide, og det er min oppgave som hesteeier å sørge for at min hest har det bra. Men er jo så redd for å avlive en hest som kanskje med en tids hvile eller annen behandling kunne blitt en greit turhest/selskapshest uten smerter! Sånn jeg har forstått det med spatt så er det et av de lite bøyelige leddene i hasen som gror igjen, og under den inngroingsfasen vil hesten ha smerter, men når det er ferdig grodd så vil ikke hesten ha smerter lenger, og kunne brukes tilnærmet normalt? Hadde dessverre ikke anledning til å være hos hesten når dyrlegen var der, så fikk ikke spurt heller. :( Snakket med noen hestefolk rundt her som mener at det kanskje kan hjelpe å sette han på et vinterbeite med mye utegang et års tid, da med mye hvile, istedet for i paddock. Noen som har erfaring med dette? Vil prøve alt for min lille elskling! :(

Anonym poster: d0dab83925e4a3739aec59e3d5f0e686

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig leit å lese! Kontakt dyrlegen å ta en prat med han.

Så anbefaler jeg deg å lese dette.

Skrevet

Hvor langt har spatten kommet?

Det stemmer at det er unner "grofasen" at hesten gjerne har store smerter, men det er også en sjanse for at det vil kunne plage hesten senere. At hesten kan brukes som normalt igjen spørs helt på hva du ser på som normalt. Ville ikke anbefalt å hoppe med en spatt-hest, og heller ikke gå hardt i dressur, men turer og slikt burde ikke bli noe problem. Det er også viktig at de ikke blir stående for mye stille, så hesten burde brukes jevnt når det har grodd.

Ta kontakt med en dyktig hesteveterinær og spør! Hvordan spatt påvirker hesten er veldig inviduelt og en dyrlege som selv har sett hesten og fulgt med kan mye lettere si hvordan den burde brukes og trenes opp.

Lykke til med hesten!

Anonym poster: 9435456734fc1075f4b3ecad6812fccd

Skrevet

Takk for svar!

Vet ikke annet enn at spatten lå i begge bakbena, verst i venstre. Det var min mor som var der for meg siden jeg var på reise, så fikk ikke spurt så mye som jeg ville. Skal på kontroll om et par uker og da skal jeg være der og få spurt om alt jeg lurer på!

Ifølge min far har dyrlegen bare sagt at dersom kortisonen ikke fungerer er det bare å avlive, virker ikke som om han gidder prøve engang. Hesten min ser ikke ut til å ha det vondt, hopper og bukker på beite, og er helt i hundre når han får bli med på leietur, så det er ingen adferdsendring på han. Har heller ikke haltet siden jeg ridde ham for tre uker siden, så er redd for at jeg avliver en "frisk" hest. Har jeg som eier rett til å kunne prøve noen mnd til dersom han fortsatt er like livlig og ikke viser tegn til halthet/smerte, eller er alt opp til dyrlegen?

Huff, vanskelig valg dette, vi vil jo gjøre det beste for gullene våre :(

Skrevet

Har heller ikke haltet siden jeg ridde ham for tre uker siden, så er redd for at jeg avliver en "frisk" hest. Har jeg som eier rett til å kunne prøve noen mnd til dersom han fortsatt er like livlig og ikke viser tegn til halthet/smerte, eller er alt opp til dyrlegen?

Jeg hadde ventet. For det første ville jeg ventet til kontrollen der du faktisk kan spørre om alt du lurer på, men jeg ville heller ikke avlivet en hest som viser så mange tegn på livsglede. Det du skriver tyder jo på at han ikke er plaget av spatten, i hvertfall enda, dermed ingen grunn til avliving.

Det er mange, mange hester som fungerer fint til tur og lett dressur til tross for spatt. Personlig hadde jeg hatt store vansker med å avlive på grunn av spatt med mindre det var veldig ille og hesten viste tegn på ubehag.

Om dyrlegen likevel hadde stått på sitt, hadde jeg kontaktet et par andre veterinærer for å se om de deler samme mening som den første.

Skrevet

Da har vi veldig lik tankegang akkurat der. Blir nok til at jeg avventer, klarer rett og slett ikke tanken på å avlive en så livsglad hest. Jeg som eier kjenner han jo best, og vil best se om han har det godt eller vondt. Koble inn andre dyrleger var heller ikke så dumt. Har du noe erfaring om det er lurt å sette hesten på et stort beite med litt ulendt terreng, eller er det bare tull det jeg har hørt?

TS

Skrevet

Så lenge hesten ikke viser tegn på smerte og ellers har det bra så er det selvfølgelig bare å vente å se hva som skjer videre!

Regner med at det er tatt røntgen av begge bakbein? Hva med å sende disse til for eksempel bjerke, nvh eller andre for å få tilbakemelding fra de?

Hvor i landet bor du?

Kan hende at jeg kan anbefale en dyrlege, tror jeg har grei oversikt over en del rundt i landet :)

Å sette hesten på beite med ulendt terreng ville jeg hørt med veterinær som har sett på hesten om. I utgangspunktet er det veldig greit da hesten selv kan bestemme hvor mye den vil bevege seg, og ikke minst selv ha kontroll på hvor det er vondt å gå og hvor hesten trives med å gå.

Vet for eksempel om spatthest som helst går i nedoverbakke de periodene den har vondt. Dette er i tillegg en hest der ikke bare i de to vanlige glideleddene som har grodd sammen, men i tillegg er det to andre ledd hvor det også er forkalkninger. Denne hesten har jeg ofte sett stå i nedoverbakke når den har dårlige perioder, mens i gode perioder er den som alle andre hester og løper og tuller mye.

Anonym poster: 9435456734fc1075f4b3ecad6812fccd

Skrevet

Bor litt utenfor Kr.sund :) Begge bakbein har blitt tatt røntgen av ja, så det er jo en mulighet.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...