AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 Vil det utgjøre stor forskjell å bytte ut vanlig cola med cola light mtp. vekta? Drikker iallefall en halvliter hver eneste dag, noen ganger to stk. Anonym poster: 9fee105fcb5b27ff701591e6ef2140e0
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Lettbrus er like dritt for deg som vanlig brus. Anonym poster: 9deb2555a92f30905f6d53e23f82e48c 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 vektmessig sparer du jo de kaloriene som er i vanlig cola. hvorvidt det er sunt ellers er jo en annen diskusjon. Jeg har iallefall klart å gå ned masse mens jeg drakk pepsimax. Anonym poster: 36dd9f737edfda376e184df97354dc02
Gjest Dream89 Skrevet 31. oktober 2012 #4 Skrevet 31. oktober 2012 Les om aspartam før du bruker for mye lett produkter. Er Mere skadelig for deg enn sukker. 3
Strixvaria Skrevet 31. oktober 2012 #5 Skrevet 31. oktober 2012 Lettbrus er faktisk verre, fordi sukkererstatningene (bl.a. i pepsi max) har vist seg å være kreftfremkallende. Man får også det samme problemet som med sukker; det er avhengighetsskapende stoffer også i lettbrus.
eva-80 Skrevet 31. oktober 2012 #6 Skrevet 31. oktober 2012 Jaaa, så absolutt hjelper det når du er såpass storforbruker. Bare ikke finn på noe kaloririk erstatning.
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 31. oktober 2012 #7 Skrevet 31. oktober 2012 Vil heller anbefale deg og ikke drikke brus hver dag enn å bytte ut med light-brus. 4
Gjest blah blah Skrevet 31. oktober 2012 #8 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg byttet ut Cola med Pepsi Max og det hjalp meg med å gå ned noen kilo som jeg ellers ikke ville klart (annen historie)
juliane Skrevet 31. oktober 2012 #9 Skrevet 31. oktober 2012 For å svare på det du faktisk spør om: Ja. I en halvliter cola er det 210 kcal. Dvs at du i uken sparer 1470 kcal ved å bytte til lettbrus. I året blir det 76.440 kcal, noe som i teorien tilsvarer nesten 11 kg vektnedgang - HVIS du da ikke erstatter disse kaloriene med noe annet enn lettbrus. 1
orgus Skrevet 31. oktober 2012 #10 Skrevet 31. oktober 2012 Med mindre man drikker en kasse med lettbrus om dagen, finnes det vel enda ingen seriøs konsistent forskning som viser at aspartam er hverken kreftfremkallende eller livsfarlig. Hvis du vil kutte ned på sukkerinntaket så kan du trygt drikke en lettbrus om dagen. 5
Maxiipeps Skrevet 31. oktober 2012 #11 Skrevet 31. oktober 2012 Det vil hjelpe deg med å gå ned i vekt, så lenge du ikke spiser f. eks. sjokolade for å dempe sutsuget colaen dempet før. Det er omtrent ingen kalorier i lettbrus - ergo har det ingen innvirkning på vekta. I teorien legger du ikke noe på deg av det, men enkelte kan få økt sultfølelse. Så lenge du ikke gir etter for eventuelt søtsug som den kunstige søtningsmiddelet skaper, trenger du ikke bekymre deg.
Gjest Badebuksa Skrevet 31. oktober 2012 #12 Skrevet 31. oktober 2012 Les om aspartam før du bruker for mye lett produkter. Er Mere skadelig for deg enn sukker. Ja, klarer man å helle i seg 200 liter brus om dagen, kan man begynne å tenke på det. 3
Guadaloupe Skrevet 31. oktober 2012 #13 Skrevet 31. oktober 2012 Bedre å kutte ut brus i uken enn å skifte til lettbrus. Lettbrus inneholder aspartam som er avhengighetsskapende, kjenner ei som måtte "avvennes" og hun fikk kraftig hodepine og ble veldig dårlig når hun prøvde å slutte. Hun klarte å holde seg unna lettbrus en stund, men så sprakk hun. Hun drikker en 1,5 liter flaske om dagen, sier noe om hvor avhengig du kan bli. Er faktisk bevist at folk som drikker lettbrus drikker mer brus enn de som drikker vanlig brus fordi de tror det er sunnere og dermed drikke mer "fordi de kan og det ikke gjør noe". Dette kan jeg faktisk kjenne meg igjen i, for jeg drikker kanskje ett til to glass vanlig brus på lørdagskvelden og er fornøyd med det! Venninner jeg har som drikker lettbrus drikker lett en liter eller mer på en lørdagskveld. Nå liker ikke jeg lettbrus heller, glad for det! 2
Gjest Dream89 Skrevet 31. oktober 2012 #14 Skrevet 31. oktober 2012 Ja, klarer man å helle i seg 200 liter brus om dagen, kan man begynne å tenke på det. Ofte når man bytter ut sukker med lett så er det som oftest ikke bare brus det får i. Er aspartam i ALT som det ikke er sukker i som er søtt. Saft, tyggis, brus og sååå mye mer.
Gjest Badebuksa Skrevet 31. oktober 2012 #15 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Ofte når man bytter ut sukker med lett så er det som oftest ikke bare brus det får i. Er aspartam i ALT som det ikke er sukker i som er søtt. Saft, tyggis, brus og sååå mye mer. Ja, men det er snakk om å drikke lettbrus. Ikke å spise flere kg med tyggis om dagen og drikke litervis med saft i tillegg til 150 liter med lettbrus. Jeg var også redd for aspartam selv, helt til jeg leste en artikkel om at det er såpass lite av det i brus at man måtte drikke enorme mengder (eller få i seg enorme mengder på annet vis) for at det skulle være noe man burde tenke på og kutte ut. Når det er sagt smaker jo lettbrus såpass ekkelt at det i grunn er grunn nok til å holde seg unna. Endret 31. oktober 2012 av Badebuksa 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #16 Skrevet 31. oktober 2012 Kutt ut brus! Lightprodukter er verre enn sukker! Anonym poster: 0b0bcf72aeedca1074ebdfb4e581e959
orgus Skrevet 31. oktober 2012 #17 Skrevet 31. oktober 2012 Folk er veldig overbevist om at denne lettbrusen er det samme som å sette seg på motorveien rett til helvete, men ser gjerne på kilder hvis noen har.. 5
Gjest Dream89 Skrevet 31. oktober 2012 #18 Skrevet 31. oktober 2012 Ja, men det er snakk om å drikke lettbrus. Ikke å spise flere kg med tyggis om dagen og drikke litervis med saft i tillegg til 150 liter med lettbrus. Jeg var også redd for aspartam selv, helt til jeg leste en artikkel om at det er såpass lite av det i brus at man måtte drikke enorme mengder (eller få i seg enorme mengder på annet vis) for at det skulle være noe man burde tenke på og kutte ut. Når det er sagt smaker jo lettbrus såpass ekkelt at det i grunn er grunn nok til å holde seg unna. Er ikke livredd for det. sier bare at man må være obs. Lærte en del på helsefag og der fikk vi vite om ei dame som fikk hvite flekker på hjernen av for mye aspartam. Hun ble midlertidig blind. Hun spiste kunn lett produkter for hun hadde ingen anelse om at det var skadelig.
Gjest Tigress Skrevet 31. oktober 2012 #19 Skrevet 31. oktober 2012 Det er mengda som avgjer, då. Ein halv liter lettbrus om dagen har vel lite å seie om ein ikkje er overkjensleg for aspartamen. Men det beste er jo å skifte ut brusen med vatn i staden, billegare og betre for deg.
Gjest Skaret Skrevet 31. oktober 2012 #20 Skrevet 31. oktober 2012 Det å drikke en halvliter-liter cola (lett eller ikke) hver dag er vel uansett ikke bra, men det er klart at du sparer en del kalorier på det. Du burde imidlertidig være klar over at du ikke sparer så mange kalorier som du tror. Forskning viser at kroppen blir "skuffa" når den tror den får sukker og ikke får det likevel. Dette gjør den opp for ved at du spiser litt mer til hvert måltid ellers... Den beste løsningen er nok å kutte i brusinntaket, men jeg forstår godt at det ikke er lett (:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå