Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Viss jeg har termin i f.eks april og da selvfølgelig ikke rekker å ta eksamener den våren, og går ut i permisjon i ett år, blir ikke det litt rart da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gikk på skole fram til oktober og hadde permisjon til august igjen. Tok da ikke eksamenene som skulle vært tatt det skoleåret og begynte på nytt igjen året etterpå. Jeg fikk støtte fra lånekassen hele veien, også om sommeren.

Skrevet

Vel, ikke for å skremme deg, men akkurat nå ville jeg ALDRI fått barn i studiene hvis jeg skulle velge igjen... :-? :-x

Vi sliter nå så økonomisk, vi fikk barn i april, og nå de siste 4 mnd. før sommerferien bidrar jeg med 300,- pr. mnd.... :o :-?

Det er hardt å leve på 1 månedslønning + 300,-00... :( :enig_animasjon:

Har snakket med Lånekassen også, ingenting de kan gjøre så lenge jeg er i permisjon. Kanskje ringe sosialkontoret?! :o :veldigsur:

Dette var nok ikke hyggelig lesning for deg, beklager det, men det er bare for å vise at det ikke lønner seg å få barn i studietiden. Jeg kan ikke skjønne at andre mener noe annet... :klø:

Forresten klarte jeg å ta alle eksamene ( strøk på èn da... :oops: )...

Gjest Primula
Skrevet

Fatter ikke hvordan du kan få bare 300,- kroner i måneden??? Jeg fikk barn i oktober og tok ingen eksamener før våren etter. Jeg fikk utbeltalt mye mer enn hva andre studenter får. Og det er i tillegg stipend, altså det skal ikke betales tilbake. vet ikke om det lønner seg akkurat, utgiftene blir jo større også. Men vi hadde i allefall ingen problemer økonomisk. Samboeren min var også student/delvis arbeidsledig på dette tidspunktet.

Skrevet

Vi slet heller ikke i det hele tatt når jeg fikk barn under studiene. Jeg tar ikke opp lån, bare stipend, så jeg fikk i året etter fødselen mye mer enn jeg fikk før.

Skrevet

En av grunnene til at dere kanskje fikk mere var vel at dere begge var studenter, mannen min tjener akkurat for mye til at jeg kun får minste-satsen som er 6000,- per mnd.

Det er greit, men det er fordelt slik at jeg nå de siste 3-4 mnd kun får 3 lusne hundrelapper... :-?

Jeg har snakket med lånekassen flere ganger - alt stemmer og så lenge jeg er i permisjon kan jeg ikke søke om lån i tillegg.

Sånn er det med den saken... :roll::eeeh:

Gjest Anonymous
Skrevet
En av grunnene til at dere kanskje fikk mere var vel at dere begge var studenter, mannen min tjener akkurat for mye til at jeg kun får minste-satsen som er 6000,- per mnd.

Det er greit, men det er fordelt slik at jeg nå de siste 3-4 mnd kun får 3 lusne hundrelapper... :-?

Jeg har snakket med lånekassen flere ganger - alt stemmer og så lenge jeg er i permisjon kan jeg ikke søke om lån i tillegg.

Sånn er det med den saken... :roll::eeeh:

men da må du jo ha fått mer penger de 7 første månedene da, for tilsammen skal du jo ha 8000 kr pr måned. Se på denne linken så ser du det, og da kan samboeren din tjene så mye han bare vil over brutto 21000. http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Vi fikk barn da jeg tok andre året av utdannelsen min (tok permisjon etter to måneder av året). Tok ingen eksamener det skoleåret og begynte i andre klasse i gjen til høsten. Altså tok jeg de to månedene av andre klasse som jeg gikk rett før fødselen opp igjen. Jeg fikk over ni tusen kroner utbetalt hver måned fra lånekassen + fødselspenger fra arbeidsgiver (hadde ekstrahjelpjobb ved siden av studeien). For de som ikke har hatt jobb ved siden av får engangsstønad på 30 000. Vi klarte oss kjempe fint og planlegger nå å få neste barn mens jeg går siste året på skolen. Men dersom du går siste året på skole mens du får barn så må du passe på å ikke ta avsluttende eksamen før eller etter fødsel for DA får du ingen penger!! Du må være student for å få støtte!

Skrevet

... og i tillegg til støtten fra Lånekassen får man vel engangsstønad (ca 35.000?) også? Det gjorde i alle fall jeg i min tid...

Skrevet

Jeg fikk mitt barn 10.august. Jeg skulle egentlig begynt på 3.året på BI, men fikk permisjon. Fra lånekassa får jeg kr 100 500- fordelt på 10 måneder, og i tilegg hadde jeg ekstrajobb ved siden av studiene, så fra trygdekontoret får jeg kr 12 900,- i måneden. Så jeg vil no absolutt si at det lønner seg å få barn i studietida.

Husk på at du kan kreve at trygdekontoret regner snittet fra de 3 siste årene, når de regner på fødselspengene. For meg utgjorde det kr 6000,- i forskjell enn hvis man bare brukte siste lønnslipp. Dette må du selv passe på at de gjør på trygdekontoret.

Fødselsstipendet fra lånekassa behovsprøves kun mot din mann's inntekt, ikke det du får fra trygdekontoret.

Jeg er heller ikke bundet opp av stipendet til å fortsette å studere etter permisjonen er over, jeg er for tiden i ferd med å skrive jobbsøknader.

Men hvis du føder et barn midt i en termin, vil jeg tru det naturlige hadde vært enten å begynne å studere litt før permisjonen er over. Hvis du ikke vil gå fra barnet ditt kan du kanskje lese litt på egenhånd, eller vente til høsten.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det altså sånn at jeg som student som har ekstrajobb kan få :

1) fødselsstipend fra Lånekassen,

2) engangsstønad og i tillegg

3) penger fra Trygdekontoret pga. ekstrajobben min?

Jeg har alltid trodd at man bare fikk fra Lånekassen + engangsstønad når man var student, har aldri tenkt at jeg kunne få noe fra Trygekontoret i tillegg.

Noen som vet?

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det altså sånn at jeg som student som har ekstrajobb kan få :

1) fødselsstipend fra Lånekassen,

2) engangsstønad og i tillegg

3) penger fra Trygdekontoret pga. ekstrajobben min?

Jeg har alltid trodd at man bare fikk fra Lånekassen + engangsstønad når man var student, har aldri tenkt at jeg kunne få noe fra Trygekontoret i tillegg.

Noen som vet?

Du kan vel ikke få både 2) og 3)????

Engangsstønad får man bare dersom man ikke har krav på fødselspenger (altså ikke har hatt inntekt/jobb).

Ditt alternativ 3) er fødselspenger som alle som har hatt inntekt får. Har du tjent veldigveldig lite så kanskje det heller lønner seg å velge engangsstønad. Men du kan ikke få både og.

Om du kan få stipend fra lånekassa + fødselspenger fra trygdekontoret/arbeidsgiver aner jeg ikke. Men jeg synes det høres litt rart ut....

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes også det høres rart ut, men det var jo det Sally i innlegget over meg skrev, at hun både fikk penger fra Lånekassen og fra Trygdekontoret pga. ekstrajobben sin.

Engangsstønaden vet jeg at andre studenter jeg kjenner har fått ved siden av pengene fra Lånekassen, men om de i tillegg har fått noe fra ekstrajobbene sine, aner jeg ikke.

Skrevet

joda som student får du fødselspenger fra lånekassen og kan i tillegg velge mellom engangsstønad eller fødselspenger fra trygdekontoret (hvis du har hatt jobb ved siden av studiene). En bør få trygdekontoret til å regne ut for seg om det lønner å ta engangstønaden eller fødselspenger. Pengene fra lnekassen får du uansett hvor mye du får fra trygdekontoret.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det stemmer at man får både fødselsstipend fra lånekassa og støtte fra trygdekontoret. Det er jeg et bevis på. :wink:

Fødselsstipendet er nemlig ikke innteksregulert etter din inntekt, men etter din manns inntekt (hvis du er gift). Da min mann tjener ganske bra, får jeg den laveste satsen på fødselsstipend, som er ca kr 10 000,- i måneden når man studerer på BI. Mulig den er litt lavere hvis du studerer på en offentlig skole.

Poenget er at mange ikke er klar over at man har krav på begge støttene, jeg holdt selv på å gå glipp av den. Jeg leverte inn søknaden om fødselsstipend 2 dager før fristen gikk ut, og da hadde jeg gått glipp av over 100 000 kroner!!! :o Det er det som er så typisk, man må selv finne ut av hva man har krav på av støtte fra det offentlige, det er ingen som forteller deg det. :evil:

Dette er jo penger som vi ikke hadde regnet med, altså reine bonuspenger. Så nå vi lever glade dager, og bare koser oss med babyen! :P

Skrevet

ops, glemte å logge meg på, det var altså meg, Sally, som skrev innlegget ovenfor. :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...