Gå til innhold

Hvordan grovhakke mandler og nøtter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med kniv er ingen god løsning. Ser ikke for meg at det er en mye brukt metode heller. Om så hadde jeg heller pakket det inn i et kjøkkenhåndkle og knust de med kjevle til de var passe knust.

Jeg grovhakker alltid nøtter med kniv.

Anonym poster: 4d61819d53570479dff3d021f5680f32

• Liker 6

Annonse

Går kanskje greit med nøtter, men sikkert ikke like greit med mandler?

Poenget mitt var i bunn og grunn om der finnes en maskin, eller tilbehør til diverse kjøkkenmaskiner som gjør at det kan grovhakkes.

• Liker 2

Går kanskje greit med nøtter, men sikkert ikke like greit med mandler?

Poenget mitt var i bunn og grunn om der finnes en maskin, eller tilbehør til diverse kjøkkenmaskiner som gjør at det kan grovhakkes.

Du vil ha en egen maskin som kan hakke nøtter? Du må ha god skapplass på kjøkkenet :)

• Liker 4

Annonse

Å ta fram en kniv og hakke over nøttene og mandlene som ligger på en fjøl er da raskere enn å finne fram ekstradelen til "whatever", sette den på, fylle opp med ingredienser, hakke det opp, tømme ut innholdet, vaske ekstradelen og sette bort igjen?

• Liker 6
Annonse

Jeg bruker også kniv. Raskt, enkelt og ikke masse deler som må vaskes.

Skulle jeg forsøkt noe annet, ville jeg prøvd en foodprosessor med pulseffekt. Da har man mer kontroll på hvor finhakket det blir.

• Liker 2

Bruker selvsagt et godt trebrett og en skarp kniv. Enkelt og greit. Lett og lite søl.

Om man slår nøtter og mandler gjennom en plastpose, få man ikke masse plastfiller i nøttene da???

Husker forøvrig at min bestemor hadde en "dings" for dette. Som et plastglass på hode med kniver inni som man trykket ned med en stang. Har aldri sett noe sånt i butikken.

Endret av Themis
  • Liker 2

Å ta fram en kniv og hakke over nøttene og mandlene som ligger på en fjøl er da raskere enn å finne fram ekstradelen til "whatever", sette den på, fylle opp med ingredienser, hakke det opp, tømme ut innholdet, vaske ekstradelen og sette bort igjen?

Det tror jeg ikke...

Kjøkkenmaskinen er likevel fremme når det skal bakes. Tar ikke lengre tid å montere på en liten ekstra del og hive nøtter oppi en det gjør å finne frem kniv, skjærebrett og nøtter. Selve hakkingen tar da 5-7 sekunder med en kjøkkenmaskin mot 3-5 minutter med kniv, ergo god til til å vaske raskt over en ekstra del.

I tillegg så hiver en ikke utav innholder, men en tilsetter resten av ingrediensene så en får laget ferdig det en holder på med.

Uansett, dette var ikke det jeg lurte på så blir dratt langt ut diskusjonen nå.

Hvis jeg vil ha jevnest mulig størrelse og ingen små/knuste biter bruker jeg kniv. En god kokkekniv løser oppgaven raskt og effektivt.

Det hender jeg kaster det i foodprocessor og trykker 2-3 ganger på knappen. Da får jeg også ganske fint, hakkede nøtter. Men det er alltid noen som kommer seg unna.

Innimellom bruker jeg også morter, eller pose+kjevle. Da er resultatet at enkelte er helt pulverisert, og andre biter er for store.

Min konklusjon er at dersom man skal ha hakkede nøtter av jevn størrelse til knekkebrød, brød, kjeks etc. er en god kniv det beste verktøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...