Gå til innhold

Manisk depresiv?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har erfaring med personer som er manisk depresiv? Har ikke så veldig mye greie på det området, bare en som sa til meg at denne personen kunne virke manisk.

Enkelte dager går det i 150 og så kan det roes litt ned andre dager. Kan ikke føre en skikkelig samtale før det hisses seg opp og han har rett i alt.

Hadde vært veldig takknemelig for noen svar, for dette er uholdbart i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manisk depresivitet fungerer ofte som en pendel; du er enten langt oppe eller langt nede. I de maniske periodene har man det bra, er glad, og får unna masse. I depresive perioder er man langt nede, trist, lei og deprimert.

Den vanligste behandlingen er medisiner som blir skrevet ut av psykiater.

Vet ikke helt om jeg vil betegne det du beskriver som manisk depresivt, men det er nok uansett lurt og snakke med fagpersonell.

Hva er egentlig din relasjon til vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han er veldig høyt oppe nå, noe som ikke er han. Personen er en stille type. Han fikser og ordner alt nå, masse proskjekter på en gang. Han har ikke brukt penger på over to år, men nå kjøper han ting og tang, men ikke av de store summer, i dag kom han hjem med mobiltelefon noe vi ikke har råd til denne mnd.

Han prater hele tiden og det skiftes fra det ene emne til det andre emne.

Så det er ut fra dette jeg lurer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg kjenner litt til en som er manisk depressiv (Han innlegges på psykiatrisk avdeling fra tid til annen da, når det trengs som mest, han er nok ganske plaget)

Pappa kjente ham da dette begynte. Plutselig en dag dukket han opp på jobb, hadde kjøpt ny bil! Hadde selvsagt ikke penger til det da, så det måtte ordnes når dette ble oppdaget etter noen dager (levere bilen tilbake altså) Denne mannen kunne finne på å dra til Oslo (bor på Vestlandet) og bruke myyye penger, helt på impuls. I sine maniske periode. I de depressive var det selvsagt langt tyngre. Det er nok derfor han innlegges innimellom. Han er gift og har tre barn, stort sett er han velfungerende, men det er nok ikke helt eltt for kona.

Jeg tror en god ide må være, etter at man har fått diagnosen hos en proffesjonell, IKKE lage noe slikt selv, at den friske i forholdet har ansvaret for økonomien, og at den som er syk da altså bare har tilgang på små mengder penger av gangen, ikke noe kredittkort, etc. På den måten kan man kanskje forebyge noen av problemene, for jeg trur stor pengebruk er ganske vanlig i de maniske periodene. Mister jo bakkekontrollen på en måte.

Men helt klart: en slik diagnose må settes av en proffesjonell. Gå til legen, få en psykiatrisk vurdering. Ikke noe "selvdiagnosering" på såpass alvorlige ting. Det finnes behandling, men forutsetter korrekt og profesjonell diagnose. Og vær obs på at enkelte kan finne det en anelse provoserende om du sier "jeg trur du er manisk depressiv" i feil øyeblikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest nå

Minner meg litt om en vennine av meg som fikk den diagnosen.

Før hun fikk diagnosen var hun i hundre. Ikke så ille i begynnelsen, men ble værre etter hvert. Pratet om alt, skiftet tema hele tiden og hvis ingen orket å høre på hva hun sa ble hun kjempe lei seg. Når hun var manisk like før hun ble lagt inn sov hun nesten ingen ting, fløy rundt over alt hele tiden.

Prøv å få din venn til å gå til psykolog hvis han vil.

Uansett, veninen min er en av mine beste veninner og hun lever helt normalt i dag på medesiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ny betegnelse på manisk depressivhet er bipolar lidelse og den finnes i flere varianter. Bipolar I er den "originale" med alvorlige maniske og depressive perioder. Bipolar II er en "light" variant med hypomane faser og depresjoner. Så har vi de som har rapid cycling. De svinger fort..gjerne fra time til time.

Etter det du beskriver høres han veldig bipolar ut. Dette kan utvikle seg til psykose dersom han ikke får rask behandling. I verste fall må han innlegges. Ta han med til fastlegen eller legevakt. Der vil han bli henvist videre til psykiater og få riktig diagnose og dertil egnede medisiner, sannsynligvis noe stemningsstabiliserende ala Litium, Orifiril eller Lamictal.

I tillegg bruker man ofte antipsykotika mot psykotiske manier, f.eks. Zyprexa.

Men gå til lege og få dette avklart. Det er kun en psykiater som kan gi denne diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Enig i at det høres ut som rapid cycling. Vanligvis er en bipolar person huypoman i flere uker eller måneder, før de så synker ned i dyyype depresjoner.

Rapid cycling er med hurtige svingninger, fra dag til dag eller til og med fra time til time.

Sjekk ut disse linkene:

http://www.nettpsykiateren.no/article.php?sid=14

http://www.nettpsykiateren.no/article.php?sid=32

http://www.thefarm.nu/bipolar.htm

Håper dette er til hjelp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan også være emosjonell ustabil personlighet, det ligner mye på bipolar lidelse.Uansett er det veldig viktig at han kommer til psykiater/psykolog.Med medisiner kan denne sykdommen håndteres veldig bra, og pasienten kan få et tilnærmet normalt liv.Uten behandling kan dette utvikle seg til, som nevnt her, psykoser, han kan sette seg i enorm gjeld (svært vanlig), ødelegge forholdet, og, nesten farligst av alt, havne ned i en dyp depresjon og finne på noe dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storesøster

Søsteren min er Manisk Depressiv. Helt utrolig. En dag er alt bare fryd og gammen og hun er så fornøyd og så plutselig får hun skikkelige nedturer. Hun har 3 selvmordsforsøk bak seg og er nå på et behandlingshjem. Hun har problemer med å gå ut blant folk og trener med dette. Hun går også på sterke medisiner som gir henne vann i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør passe litt på for hvor større oppturener jo brattere er ofte nedturen. Han kan få sjokk når han begynner å tenke over oppførselen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du bør passe litt på for hvor større oppturener jo brattere er ofte nedturen. Han kan få sjokk når han begynner å tenke over oppførselen sin.

Dette var et latterlig svar og tyder på en utrolig uvitenhet.

Jeg er bipolar selv. En person som er syk kan ikke "tenke over" oppførselen sin. Når man er manisk vet man ikke selv at man er på vidda før man har fått en diagnose. Med tiden kan man lære å kjenne igjen symptomene, men det hjelper ikke det døyt å prøve å ta seg sammen. Heller ikke skjønner man at det man har gjort i manien faktisk ikke er normalt når man er "normal" eller depressiv. Som sagt må det innsikt til.

Det stemmer heller ikke at nedturene trenger å være bratt. Manisk depressive svinger ikke hele tiden men kan ha lange normale perioder innimellom.

Jeg er rapid cycler selv og det er ikke slik at man seiler hele tiden mellom ytterpunktene.

Jeg er ikke for at andre skal foreslå diagnose på noen måte. Dette er meget provoserende for den det gjelder. Det er bedre å oppfordre om å få legetime og henvisning videre til psykiater.

Det er nevnt psykolog over. En psykolog kan ikke behandle medikamentelt. Mange bipolare trenger ikke hjelp av psykolog eller gå i terapi da det ikke dreier seg om et personlighetsproblem eller forstyrrelse, men om en humørlidelse. Som er forårsaket av en kjemisk forstyrrelse i hjernen. Medikamentet Lamictal er egentlig en epilepsimedisin. Dette kan bidra til at folk faktisk har en sjanse til å forstå at bipolaritet er en organisk hjernesykdom.

Over var også nevnt emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Dette heter nå borderline p.f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...