Gå til innhold

Når vaskes og pyntes det til jul hos deg?

Anbefalte innlegg

Gjest barista
Skrevet

Som overskrifter sier, så lurer jeg rett og slett på din julevask og pynting.

Når tar du julevasken?

Hva innebærer den?

Vaskes det noe i mellomtiden til jul?

Når pyntes det til jul?

Deler du pyntingen opp i bolter, hvordan?

Jeg vurderer å pynte meget tidlig i år.

Som student havner alt dette midt oppi min eksamenstid. Første eksamen ut er 23, og deretter går det i ett med eksamener 29, 3, 4 +++ Jeg har endel eksamener i år, noen ekstra fag og noen tas opp. Så mye stress!

Av den grunn tenkte jeg å ta julevaska nokså tidlig, allerede neste uke. Med nedvask av tak, vinduer, vegger, skaper og golv. Og vil ha unnagjort julepynten tidlig, slik at jeg i eksamensperioden ikke trenger å tenke på det, og sitte hjemme å lese i julestemning.

Er det rett og slett litt rart hvis jeg pynter til jul allerede i siste helga i November, rett etter første eksamen, rundt den 24,25 November?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det full jul 1. Desember. (utenom juletre) det kommer to uker før julaften. Synes det er koselig å ha det oppe noen uker - siden jula ryker ut 1. Januar her i huset. Da synes jeg det er godt å "komme tilbake til hverdagen" for meg er jula kun i desember :)

Vasker i grunn ikke noe mer til jul enn ellers. Er perfeksjonist året rundt, så her er det like rent hele året :P

• Liker 1
Skrevet

Du kan vel pynte tidlig hvis det passer for deg? :)

Butikkene er jo i full gang med jul allerede, så om du tar julevask og pynt i slutten av november er du ikke alene om det, sånn sett.

For oss er det helt poengløst å vaske til jul før ganske tett oppunder, for det blir rotete og møkkete på et blunk :ler: Vasker nok en av de siste helgene før jul, men ikke så veldig mye mer enn vanlig. Må ha rene vinduer, da!

Adventspynten kommer opp den helga det er første søndag i advent, og juletreet pleier vi å få opp ca 19.-20.-21. desember. Da kommer også den røde pynten og nissene fram. Orker ikke vente helt til lille julaften, jeg synes jula er koseligst før jul, ikke langt uti januar- så vi begynner heller litt tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker og pynter til 1.søndag i advent. Jeg er veldig nøye på rydding i hverdagen så å gjøre litt rent innimellom er like fort gjort mot jul som ellers i året. :) Julepynten tar jeg ned igjen over nyttår, variere litt hvor lenge jeg gidder å ha det framme.

Juletreet kommer inn 2 uker før julaften. :)

Har som en lengre opp her gjort hele Desember til jul. :)

Skrevet

Slik gjør jeg det:

Lørdag før 1. søndag i advent vasker jeg vinduer, i hvert fall på innsiden (utsiden hvis det er plussgrader ute). Dagen etter henger jeg opp stjerner og setter opp lysestaker i vinduene. Finner fram adventstaken.

1. desember henger jeg opp adventkalenderen og får på plass utebelysning. Setter fram adventpynt.

13. desember (Luciadagen) kommer julegardinene på plass på kjøkkenet, og litt julepynt kommer fram. Henger krans på døra.

23. desember pynter vi juletreet, legger på juleduker osv.

Jeg vasker ikke ekstra mye før jul. Tar golvvask, støvtørking og støvsuging som vanlig.

• Liker 1
Skrevet

Vi tar ikke skikkelig julevask, bare vanlig rent. Så begynner vi pyntingen den 1 desember.

• Liker 2
Skrevet

I år blir det full nedvasking av leiligheten 5. desember. Grunnen til det er at vi må flytte ut i en mnd pga oppussing av bad og får ikke flytte hjem igjen før 5. desember. Da kommer leiligheten til å være dekket av støv! Tusen takk fantastiske borettslag som gjør det så tett opp mot jula! Så da orker jeg sikkert ikke pynte før helgen etter. I fjor pyntet vi ikke noe særlig. Grunnen til det var at julepynten var i en bod langt unna. Jeg nektet å kjøpe ny. Gleder meg egentlig til å pynte i år, men tror det kommer til å havne litt i siste rekke. Føler jeg ikke kan tenke jul i det hele tatt med tanke på at vi bor i bagger måneden før. Har ikke noe sted å sette julegaver eller noe pga dette. Er ikke veldig positiv til denne oppussingen :P Vært mye tull i mange måneder nå!

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg vasker jevnlig uavhengig av om det er jul eller en annen høytid, så det gjør jeg slik som jeg pleier.

Når det gjelder pynt kommer jeg nok til å sette opp vanlig pynt ganske tidlig i desember. Juletreet kanskje i midten av desember. Akkurat det er jeg litt usikker på.

• Liker 1
Skrevet

her har ting blitt pusset opp og nå står badet litt for tur. Jeg tar vanligvis rom for rom og vasker tak og vegger og alt mulig, og sånn blir det nok i år også :) Og så kommer julepynten frem litt etter litt fra 1. søndag i advent :)

Skrevet

Jeg vasker ikke noe ekstra til jul, med småbarn og hund må gulvene uansett vaskes ett par ganger i uka. Tørker støv osv. en til to ganger i uka. Det eneste jeg gjør ekstra før jul er å pusse alle vinduene og bytte gardiner.

Vi pynter til jul 1. advent, det eneste som kommer senere er juletreet. Det pynter vi lille julaften.

• Liker 1
Gjest tarandus
Skrevet

Nå eier ikke jeg huset, så samboer'n er nok den med det siste ordet, men jeg ønsker å pynte til jul lørdag før 1.søndag i advent. Vi skal ikke ha mye pynt, men adventsstake og litt sånt vil jeg gjerne ha :)

Gjest Solsmil
Skrevet

jeg begynner tidlig i november, men tar litt og litt. Tar da ting som ikke blir så fort skittent igjen først, som inni skuffer og skap, og rom som ikke blir så mye brukt. Adventsstake, atventsstjerne, lilla duker, røde gardiner og litt nøytral julepynt (type stjerner og sånt, som ikke skriker jul men likevel er julepynt) tas fram 1. desember eller første søndag i advent. Juletreet tas fram lille julaften, mens nissene og slikt kommer samtidig, eller noen dager før

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg har aldri vasket rundt til jul. Sånt vil jeg heller gjøre på våren når lyset kommer. Jeg gjør rent som vanlig, men rydder/tørker støv litt ekstra i desember. Henger opp adventsstjerne og får på plass adventsstaker samt julegardiner til 1. advent. Har noen få pynteting/duker/løpere som kommer opp tidlig i desember. Disse er ikke typiske julete. Bytter håndklær og tannbørste på badet. Da er det lilla som teller. Finner fram julekrusene mine og bruker de hele desember. Juletreet blir satt opp den 22. og pyntet den dagen eller dagen etterpå. Da kommer også all julepynten fram.

Skrevet

Jeg vasker jevnlig, og har ikke noe behov for å vaske ekstra til jul.

Det eneste jeg finner frem til første søndag i advent er adventstake og julehjerte til vinduet. Jeg bruker ikke lilla, her i huset er det hvite lys hele året.

Lager til et lite tre med lys uten samtidig, og tenkte jeg skulle finne noen koselig julegardiner til kjøkkenet i år. I kjøkkenvinduet henger jeg opp noen juleting jeg har hatt lenge, men bare noen ganske få.

Lille julaften tørker jeg støv, støvsuger og vasker gulv. Så pyntes treet og litt annen julepynt settes frem. Jeg pynter egentlig mindre og mindre for hvert år. men litt må jeg ha,

:heks:

• Liker 1
Skrevet
Er det rett og slett litt rart hvis jeg pynter til jul allerede i siste helga i November, rett etter første eksamen, rundt den 24,25 November?
Advent og jul skal være kos, ikke stress og rigide regler. Det blir som med flagget; det er bedre å heise flagget (på syttende mai, for eksempel) slik at det er oppe i stanga, selv om du må gjøre det før soloppgang eller det blir hengende noen timer etter solnedgang. Reglene gjelder for offentlig flagging, men for private gjelder flaggreglene kun som et sett med skikk-og-bruk-anbefalinger.

Tradisjonelt består jo julestria av bakst og klargjøring til romjula, og det var mot slutten av adventsperioden det skulle skrubbes og skures.

I våre dager er det gjerne omkring første søndag i advent at adventsstaken og juledukene hentes frem, og julegardiner for viderekomne...

At handelstanden prøver å dytte i oss pepperkaker omtrent fra august synes jeg er en uting. Synes julepynting burde starte ved advent. Men det gjelder offentlig pynting og kjøpepress. Som privatperson synes jeg det er viktigere at du legger opp løpet slik at du får maksimum glede og minimum stress. Hvis dette innebærer at du må tjuvstarte ei uke med advent, så kjør på.

Det er mye mer kos å inhalere grønnsåpeduft i selskap med nissen, og holde bok og øyelokk oppe med julekaffe, enn å nyse husstøvmidd og ha dårlig samvittighet fordi lesinga hindrer deg i å lufte hybelkaninene.

Her er det vinduspuss og julegardiner i adventshelga, dørkrans og noe julepynt. Rundvasken til jul spres på ledig hjemmetid i førjulsukene. Lillejulaften pynter jeg julekvisten (er anti tre og anti plast, og pro gammel opphavelig tradisjon). Og 6.januar pakkes ruklet vekk, og vinterferien planlegges.

• Liker 2
Skrevet

Advent og jul skal være kos, ikke stress og rigide regler. Det blir som med flagget; det er bedre å heise flagget (på syttende mai, for eksempel) slik at det er oppe i stanga, selv om du må gjøre det før soloppgang eller det blir hengende noen timer etter solnedgang. Reglene gjelder for offentlig flagging, men for private gjelder flaggreglene kun som et sett med skikk-og-bruk-anbefalinger.

Tradisjonelt består jo julestria av bakst og klargjøring til romjula, og det var mot slutten av adventsperioden det skulle skrubbes og skures.

I våre dager er det gjerne omkring første søndag i advent at adventsstaken og juledukene hentes frem, og julegardiner for viderekomne...

At handelstanden prøver å dytte i oss pepperkaker omtrent fra august synes jeg er en uting. Synes julepynting burde starte ved advent. Men det gjelder offentlig pynting og kjøpepress. Som privatperson synes jeg det er viktigere at du legger opp løpet slik at du får maksimum glede og minimum stress. Hvis dette innebærer at du må tjuvstarte ei uke med advent, så kjør på.

Det er mye mer kos å inhalere grønnsåpeduft i selskap med nissen, og holde bok og øyelokk oppe med julekaffe, enn å nyse husstøvmidd og ha dårlig samvittighet fordi lesinga hindrer deg i å lufte hybelkaninene.

Her er det vinduspuss og julegardiner i adventshelga, dørkrans og noe julepynt. Rundvasken til jul spres på ledig hjemmetid i førjulsukene. Lillejulaften pynter jeg julekvisten (er anti tre og anti plast, og pro gammel opphavelig tradisjon). Og 6.januar pakkes ruklet vekk, og vinterferien planlegges.

Det var forresten første gang jeg har hørt at private flaggregler er skikk og bruk. En vimpel kan henge oppe hele tiden, men ikke det vanlige flagget. Der gjelder like regler offentlig og privat.

Du får det å til å høres ut som om man tar julevasken i November om man pynter tidlig at man dropper alt som kalles normal rengjøring i hverdagen fram til etter jul. Selv om jeg pynter tidlig så har jeg det rent hele Desember og ingen sitter å innhalerer hybelkaniner og støv. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke å la være kommentering - flaggregler gjelder for ALLE (typ ikke fotballflagg og denslags, men alle norske) flagg, uansett hvem som henger de opp og hvor de henger. FYI.

• Liker 3
Skrevet

Første søndag i advent;

Henger opp julegardiner

pakkekalender

adventsstjerner i alle vinduene

englespillet

julecdene

røde kopper på kjøkkenet

kongerøkelsen

adventskranser på alle dørene

lyskjede utendørs

små juletrær på barnas rom med lys

lilla telysholdere gjennom huset

Gleder meg <3

Skrevet

Jeg klarer ikke å la være kommentering - flaggregler gjelder for ALLE (typ ikke fotballflagg og denslags, men alle norske) flagg, uansett hvem som henger de opp og hvor de henger. FYI.

Og hva er egentlig straffen om man ikke følger flaggreglene? :klo:

:heks:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...