Gå til innhold

Svart avføring, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget i går at jeg hadde helt svart avføring. Hjelp! Hva kan dette være, og når bør jeg ta en ringe til legen? Håper jeg ikke ekler ut noen, men jeg hadde to toalettbesøk i går. Ved første var avføringen fin, men ved andre merker jeg at papiret var svart - derfor tok jeg en rask titt i skålen og oppdaget at noe av avføringen var normal farge, mens noe var svart. Syns jo dette var litt skummelt...

Det skal sies at jeg drakk 3 øl og en halv flaske rosevin på lørdag. Jeg leste at rødvin kan gjøre avføringen nesten svart. Kan rosevin gjøre det samme? Dagen etter hadde jeg ikke avføring, noe som gjorde at det...kom litt mer enn normalt på mandag. Jeg hadde også litt vondt i magen på søndag og mandag, men ikke noe utpreget, bare en litt murrende følelse.

Ellers spiste jeg mye blåbær på søndag, og på mandag. Har omtrent spist to fulle skåler i løpet av de dagene. Dette leste jeg også at kunne påvirke fargen på avføringen. Ellers har jeg spist det samme som jeg normalt spiser, men byttet ut kaffen med svart te.

Jeg har gått på jerntabletter før, og da ble avføringen svart, men på en annen måte. Klarer ikke forklare forskjellen helt. Ellers føler jeg meg frisk og rask og har ikke vondt i magen, og den er heller ikke spesielt urolig.

Er dette noe jeg bør se an, eller ringer jeg til legen med en gang? Jeg har en legetime i begynnelsen av neste uke. Tror dere det går fint å se an situasjonen frem til da? Eventuelt kutte ut blåbær og svart te og se om det blir bedre? Jeg føler meg som sagt helt fin ellers, men jeg vil jo ikke risikere helsa...

Takk for svar!

Anonym poster: 95816f00051f8ee4a5a36f5eababc01f

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Høres ut som om det blåbæra gitt;-)

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om det blåbæra gitt;-)

Håper virkelig det. Blir jo litt nervøs... Spiser blåbær stadig vekk, men ikke så mye som jeg har gjort de siste dagene. Det pleier bare å være litt på frokostblanding. Hvor mange dager bør jeg la det gå før jeg eventuelt tenker på lege da? Sånn hvis jeg slutter å spise blåbær liksom, og ser om det blir noen forandring. Avføringen er ellers normal og slik den pleier å være for meg.

- TS

Anonym poster: 95816f00051f8ee4a5a36f5eababc01f

Skrevet

Herregud, ro ned. Du er sannsynligvis helt frisk, du har bare spist blåbær.

Gud, som du krisemaksimerer bæsjen din. Jeg blir helt flau!

Anonym poster: ef882944179c3b52b6600d9a36e5c5eb

• Liker 2
Skrevet

Sannsynligvis er det noe du har spist. I sjeldne tilfeller er det blødninger i tarmen som gir svart avføring, så hvis det vedvarer eller du får vondt tar du en tur til legen.

Anonym poster: 5f364f887b416bd2e97eea72cfb247d5

Skrevet

Det er nok blåbæra kjære venn, det samme skjer med meg når jeg spiser masse fersk blåbær! Blåbær er bare bra for kroppen, masse vitaminer og antioksidanter, så bare fortsett å spis blåbær :laugh:

Gjest mari kontrari
Skrevet

Kan også bekrefte at det kan være blåbærene. Føler du deg ellers fin så kan skyldes gjerne fargeendringer mat, og er helt ufarlig. Vedvarer det når du kutter ut mat som gir farge kan du heller spørre legen din om det må sjekkes.

Hilsen trodde-hun-var-dødssyk til hun kom på at hun hadde spist et tonn med rødbeter... :klaske:

Skrevet

Det er nok blåbæra, det kan jeg fortelle av erfaring :fnise:

Anonym poster: cad130471f9b44275259d4af36e895b2

Skrevet

Unnskyld for at jeg fniser, men dette er normalt når du spiser blåbær :fnise:

Trengte noe å smile av, så takk :D

Jeg kan nevne at jeg har også opplevd veldig mørk bæsj når jeg brukte jern-tabletter jeg fikk hos legen under graviditet :gravid:

Anonym poster: 550c3ef716db629925a941056f41a83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...