Gå til innhold

Vil det har noe for seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg vil ha både meg og samboer opp av sofaen og inn i en faster kropp.

Det jeg da lurer på, vil det ha noe for seg at vi går en times tur hver dag, og legger om kosten til mer rent kjøtt, grønnsaker, fullkorn o.l?

Det jeg vil ha som mål er at vi skal etter hver bli motivert til å komme oss på treningsstudio. Men føler vi må legge om litt rutiner først.

Vil vi se noe resultater av turgåing og kostholdsendring? Jeg er 24 (jente) og er 89 kg, han er 25 og 103 kg.

Anonym poster: 237047eee8e56f044a61c663d93ac7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja skal fungere veldig bra det ! Regn ut hvor mye kalorier kroppen din forbrenner.

Jeg veier ca samme som du og jeg har blitt anbefallt å ikkje spise meir en 1500 kalorier om dagen, men aldri gå under 1200 heller.

Anbefaller shapeupclub app til telefon, den regner ut hvor mye kroppen din forbrenner i forhold til vekt, høgde og alder.

Så kan du legge in allt du spiser der. og kilo og midjemål.

Hvis du går på underskudd og beveger deg ( turgåing er fin start ) da skal vekta gå ned :-)

Godt at dokke begynner sakte så dokke ikkje sprekk så fort :-)

Lykke til !

Skrevet

Det har absolutt noe for seg!

For veldig mange er den dytten/mestringsfølelsen man får av å gjøre en kostholdsendring sammen med en vektnedgang det som skal til for å starte et aktivt liv.

Jeg er ikke spesielt fan av å telle energi, mest fordi det er unøyaktig og fordi det legitimerer det å være enormt opptatt av energimengden i en gitt mat. Energimengden har ingenting med hvor sunt det er.

I tillegg er det nærmest umulig å vite nøyaktig hvor mye man bruker fra dag til dag.

De viktigste grepene man tar er å eliminere de store synderne. Sukker og godteri. Selv om det ikke inneholder noe energi eller sukker bør man også unngå sukkererstatninger til vanlig. Ikke fordi det farlig, men fordi det er med på å forme smaken din. Alt skal ikke være søtt.

Du er absolutt inne på noe når du snakker om kostholdsendringen. Kjøtt, egg, fisk og fugl er viktige kilder til protein. Det er ingen nødvendighet å kjøpe magert kjøtt. Fete kutt er like sunne og ofte mye billigere. Det man skal unngå er farseprodukter eller behandlede produkter som er tilsatt andre ting.

Grønnsaker kan man spise så mye man vil av. Grønnsaker blir bedre dersom man ikke overkoker dem og gir dem litt krydder som salt og pepper. Dersom man unngår ferdigprodukter så trenger man ikke å tenke på mengden salt dette gir.

Mange synes det er greit med fullkorn, selv har jeg kuttet ut alt korn, men litt skader ikke om du tåler gluten.

Søte frukter er greit, men ikke overdriv. Bær er bedre og inneholder mer vitaminer og mindre sukker.

Nøtter er gode som snacks. Prøv gjerne å inkludere nøtter i brød om man ikke har kuttet alt korn.

Prioriter fett som energi. Et jevnt høyt inntak av fett gjør at kroppen blir bedre til å bruke fett som energi og derfor vil øke fettforbrenningen. Det er imidlertid slik at dersom man har et jevnt over høyere energiinntak enn forbruk, så vil ikke kroppen bruke noe særlig av lagret energi.

Det er også slik at karbohydrater hemmer bruk av fett som energi, skal man basere energiinntaket på fett bør man være bevisst på at man samtidig ikke kan ha et stort inntak av karbohydrater.

Dette er ting dere må prøve ut og finne ut hva som passer best for dere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...