Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #1 Del Skrevet 1. mars 2004 Er det noen som kan hjelpe meg med betydningen av dette ordet? Det brukes om melanin (som gir farge i huden). På engelsk har de tydeligvis to ord for dette, men på norsk vet jeg bare om melanin.... Setningen lyder: The energy is absorbed in the darker chromophores, also called melanin. Trenger hjelp litt fort........ Tusen takk! ulogget tuppelure Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 1. mars 2004 #2 Del Skrevet 1. mars 2004 Den var ugei. Chromo betyr farge. Kodak Ecktachrome, Colorchrome. Jeg anar at photonene i sollyset påvirker molekylene i melaninet optoelektrisk, slik at de skifter farve. PS. Har du ikke Internett? Jeg vet det er et dumt spørsmål men.... www.wisenut.com og www.google.com kan med fordel anbefales hvis det er noe du lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pulverheksa_ Skrevet 2. mars 2004 #3 Del Skrevet 2. mars 2004 Chromporer er en slags celler som inneholder melanin. Og f.eks fisk kan styre disse cellene slik at den får forskjellig farge etter miljøet den lever i. Definisjonen i min biologiske dictionary lyder som følger; group of atoms in a molcule responsible for absorbing light energy and to whose presence coulor in a compound is due. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 2. mars 2004 #4 Del Skrevet 2. mars 2004 Her var det mye å velge på. http://www.wisenut.com/search/query.dll?q=...hromophores&p=0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #5 Del Skrevet 7. mars 2004 Tusen takk for hjelpen! Mitt oppdrag er utført! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 7. mars 2004 #6 Del Skrevet 7. mars 2004 Var min forklaring riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå