Gå til innhold

Jula, en sann glede?..... mange sliter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke den som gleder meg mest til jul og har vel ikke gjort det siden jeg var barn, men selv da hadde jeg ambivalente følelser rundt denne "familiære" høytiden. Noe av grunnen til dette var nettopp familiesplittelse, skillsmisse og at den ene av mine foreldre ble sittende alene i jula, mens vi andre "hygget" oss.

Jeg er priviligert å ha en familie jeg drar til hvert år samt eget barn som gleder seg stort over dette sånn som barn BURDE gjøre..

Alikevel syns jeg at jula er en jævlig trist tid nettopp fordi at veldig mange sliter gjærne ekstra mye i denne tia, og jeg kjenner til mange som har det sånn. og opplevd det selv.

Så er det jo gjærne sånn at folk skal "lette sammvittigheten" sin ved å slenge noen kroner i kassa til Frelsesarmmen eller kjøpe et = oslo magasin. etc... og det er jo igrunnen veldig fint. Men hva med resten av året? Er vi like flinke til å ta "vare på hverandre" året rundt..? eller er det bare i julestria og andre høytider "godheten" når fram....

Jeg syns hele jula for øvrig er et hinsidis kaos og pengesluk, og jeg blir rett og slett litt kvalm når jeg observerer halv-psykotiske mennesker fly desperat rundt i butikker og hamstrer som om det skulle utløses en verdenskrig hvert øyeblikk...til julemusikk på full guffe...

Så er det "familiekos".på julaften! full idyll! og de som er alene eller ikke minst unger som sitter med dødsangst og gruer seg til fyllekalas...litt vel bitter-søtt er det ikke?

lurer på om noen her inne har noen tanker rundt dette. forslag til hyggelige ting man kan gjøre for andre..? noen som gruer seg? gleder seg?... ønsker å dele...?

Jula er fin den, særlig hvis man har familie,god mat, gaver, tak over hodet...noen som bryr seg, noen å bry seg om...

Men deværre ikke for alle! :(

Anonym poster: ee0e6eac225856f1435b428486d34039

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene mine inviterer naboen somer enkemann.

Selv er jeg ikke noe glad i jula så passer på at jeg alltid må jobbe.

Anonym poster: 6f31befe61ed2a53032581df2032de13

• Liker 1
Skrevet

Samme her, jobber alltid i jula. Har ikke kontakt med familie og vil ikke trenge meg på venner.

Anonym poster: 2b1e956f004d59c28fd8fe7e116b0a14

Skrevet

Foreldrene mine inviterer naboen somer enkemann.

Selv er jeg ikke noe glad i jula så passer på at jeg alltid må jobbe.

bedre betalt også sikkert... :)

Skrevet

bedre betalt også sikkert... :)

Egentlig ikke, har fastlønn.

Skrevet

Egentlig ikke, har fastlønn.

Jeg er ikke den som gleder meg mest til jul og har vel ikke gjort det siden jeg var barn, men selv da hadde jeg ambivalente følelser rundt denne "familiære" høytiden. Noe av grunnen til dette var nettopp familiesplittelse, skillsmisse og at den ene av mine foreldre ble sittende alene i jula, mens vi andre "hygget" oss.

Jeg er priviligert å ha en familie jeg drar til hvert år samt eget barn som gleder seg stort over dette sånn som barn BURDE gjøre..

Alikevel syns jeg at jula er en jævlig trist tid nettopp fordi at veldig mange sliter gjærne ekstra mye i denne tia, og jeg kjenner til mange som har det sånn. og opplevd det selv.

Så er det jo gjærne sånn at folk skal "lette sammvittigheten" sin ved å slenge noen kroner i kassa til Frelsesarmmen eller kjøpe et = oslo magasin. etc... og det er jo igrunnen veldig fint. Men hva med resten av året? Er vi like flinke til å ta "vare på hverandre" året rundt..? eller er det bare i julestria og andre høytider "godheten" når fram....

Jeg syns hele jula for øvrig er et hinsidis kaos og pengesluk, og jeg blir rett og slett litt kvalm når jeg observerer halv-psykotiske mennesker fly desperat rundt i butikker og hamstrer som om det skulle utløses en verdenskrig hvert øyeblikk...til julemusikk på full guffe...

Så er det "familiekos".på julaften! full idyll! og de som er alene eller ikke minst unger som sitter med dødsangst og gruer seg til fyllekalas...litt vel bitter-søtt er det ikke?

lurer på om noen her inne har noen tanker rundt dette. forslag til hyggelige ting man kan gjøre for andre..? noen som gruer seg? gleder seg?... ønsker å dele...?

Jula er fin den, særlig hvis man har familie,god mat, gaver, tak over hodet...noen som bryr seg, noen å bry seg om...

Men deværre ikke for alle! :(

Ikke alle har det like godt, og julen er tung for mange. Derfor startet vi i fjor opp noe som vi kaller alternativ jul, der vi låner ett lokale der alle er invitert. Vi lager julemiddag og koser oss sammen. Dette ble en så står suksess at jeg gleder med til å gjenta det i år. Blir så glad av å se at andre blir glad. :-)

Skrevet

Hadde det ikke vært for at jeg har et barn så ville jeg GLATT valgt å jobbe hele julen og nyttår. Synd det er en uskreven plikt av foreldre å feire jul med barna :P

Er alltid så deprimert i jula så arbeid eller frivillig arbeid ville vært det beste for meg, men må lide meg gjennom feiringen for barna. Joda, det er kos, men skulle ønske man kunne være egoistisk og sendt barnet og faren til stefamilien min i julen slik at jeg kunne jobbet.

Anonym poster: e0cf5c934328e90875c3e6876dd5b757

Skrevet

Ja, det er dessverre sånn. Men om man lar andres sorg påvirke ens egen glede sitter man igjen uten noe glede noengang. Om du koser deg med god middag, tenker du på de som sulter?

Innimellom gjør man jo det, man er jo menneske, men om man gjør det hver gang blir man jo bare sorgfull..

At noen stresser og flyr rundt i juletider får være dems sak. Jeg var en av de før, nå bruker jeg maks en dag på alle julegaver, og tillater meg å kose meg med godteri, tegnefilmer, julemat, gaver og familie selv om jeg vet godt ikke alle har det like fint som meg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner flere som putter på seg en kosemoseoverdosemaske hver jul enn som genuint liker jul. Det er ingen annen tid på året man blir tvunget sammen med mennesker man egentlig ikke liker for å tvangskose seg i flere dager. Alle disse som hardnakket påstår at de faktisk liker jul har sannsynligvis en masse misfornøyde folk rundt seg som ikke kan komme ut døra fort nok.

Anonym poster: 2c43798a460e801f591ecc75d9416a52

Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så negative. Joda, jeg forstår selvsagt barn som har alkoholiserte foreldre, eller ensomme mennesker som ikke har noen å gå til. At jula er vond for dem er lett å forstå.

Men jeg føler nesten det har gått litt sport i å mislike jula, og "kos" blir sagt og skrevet i en foraktelig tone, som om det skulle være noe negativt å kose seg. Man trenger ikke hoppe på materialismen og kjøpe gaver til mange tusen kroner, man trenger ikke lage syv sorter og vaske huset opp og ned før julaften. Man gjør det man selv ønsker for at det skal bli en hyggelig jul for en selv.

Men noen ser ut til å foretrekke å leke grinchen, og heller sitte i en krok og klage fremfor å gjøre noe selv for å få en fin jul.

Endret av Tabris
  • Liker 7
Skrevet

Jeg har opplevd mange gode juler. Nå er det redusert til noe jeg helst vil la passere. Grunnen til det er at jeg ikke har særlig familie igjen. Jeg orker heller ikke pga sykdom å invitere til meg. Da blir det en jul i ensomhet. Jeg opplever jula som veldig familiær og få inviterer en utenforstående. Jula er en lukket høytid. Jeg har tidligere invitert til meg utenom familie, men opplever at nå som jeg er alene så blir jeg ikke invitert tilbake/inkludert.

Skulle gjerne ha jobbet i jula jeg, men jobben min er stengt. Også i romjula.

Så til den alternative julefeiringen. Kunne faktisk vært et fint alternativ, men all kollektivtransport har sluttet å gå og uten bil så snakker vi om en stor taxiregning. Ikke alle har økonomi til det heller.

Så da kjøper jeg julegaver og skriver julekort. Jeg prøver å glemme resten. Jeg har sluttet å ha juletre og pynter minimalt. Jeg prøver å overse alt som "alle" er med på i desember som jeg må avstå fra. Blandt annet pga økonomi og egen sykdom. Jeg er bare så glad når vi skriver januar igjen og jeg nok en gang har gått igjennom en desember måned som har vært vond.

Anonym poster: 8ee403bc2afe272835bfa34c5ab966e2

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

For meg er jula en herlig høytid. Familien samles, vi spiser god mat og rett og slett koser oss. Jeg har bare gode minner knyttet til jula og jeg skal gjøre mitt ytterste for at barnet vårt skal få de samme gode minnene og følelsen til jul.

Jeg er selvfølgelig klar over at mange ikke har de samme følelsene, og at de gruer seg av forskjellige grunner. Men jeg akter ikke å ha dårlig samvittighet for at jeg koser meg med denne høytiden.

Jeg nekter å tro at jula blir noe bedre for de som har det vondt av at jeg boikotter den/har det fælt også.

• Liker 3
Skrevet

Hvis man sliter så er jula en ekstra vond opplevelse.

Hvis man har det bra er jula en ekstra bra opplevelse.

Jeg har personlig på begge sider av bordet og forstår hvorfor jula vekker følelser på godt og vondt.

Skrevet

Vi har invitert bekjente og kollegaer som er alene i de tidene hjem til oss :) Men dessverre så takket dem nei.. :/

• Liker 1
Skrevet

Min familie har hatt besøk av andre (også opptil en hel annen familie på fire stk) tre juler. Jeg og min mann er fortsatt i etableringsfasten på den måten at vi ikke har alle julefeiringene hjemme hos oss. Vi feirer fortsatt stort sett hos våre foreldre som har muligheten til det. I år skal vi til mine foreldre. Svigermor har booket oss til neste jul. Da blir det nok sikkert en hjemmejul året etter det igjen (hvis svigerfar fortsatt lever da), der vi inviterer ham hjem til oss igjen (svigers er skilt).

Anonym poster: 3877102a43238c4b065fea2f86466167

Skrevet

Jeg prøver å tenke på alle andre året rundt, rundt juletider også. I år føler jeg meg noe redusert pga av at det nylig ble slutt mellom meg og sambo, splittet familie (min far blir alene på julaften mest sannsynlig siden vi var med han i fjor) og dødsfall i nær familie for en mnd siden. Tror nok denne jula kommer til å bli min tyngste noensinne, i sterk kontrast til min beste noensinne, som var i fjor.

Jeg har selv vært en person som har gledet meg utrolig mye til jul, hatt fokus på pynting, musikk og julekos, men i år skulle jeg egentlig bare ønske at vi hoppet over denne høytiden. Jeg har sagt meg frivillig til å jobbe mest mulig, men julaften kommer jeg nok ikke unna desverre :( Utrolig trist å tenke at det fins mennesker som har denne angsten jeg føler for jula, år etter år. Tankene mine går til de <3

Anonym poster: 8e4afcf62030bfb0a33297ac3933c081

Gjest Elissima
Skrevet

Jula blir jo hva man gjør det til da. Jeg var ikke så fan før men nå syns jeg det er koselig. Gjør ikke så mye ut av det,men pynter litt og koser meg med god mat. Liker å bruke tid på julegaver til mine nærmeste. Når det gjelder mine venner så har vi blitt enig om å droppe julegaver til hverandre og tar heller en hyggelig middag et sted. Gleder meg til jul!

Til dere som sliter med jul, så ikke prøv å få alt perfekt. Det viktigste er å kose seg :) Og de fleste jeg kjenner bryr seg faktisk ikke så mye om gavene de får er fancy eller ikke. Tror de som stresser mest også er de som er mest misfornøyd når jula er over..

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så negative. Joda, jeg forstår selvsagt barn som har alkoholiserte foreldre, eller ensomme mennesker som ikke har noen å gå til. At jula er vond for dem er lett å forstå.

Men jeg føler nesten det har gått litt sport i å mislike jula, og "kos" blir sagt og skrevet i en foraktelig tone, som om det skulle være noe negativt å kose seg. Man trenger ikke hoppe på materialismen og kjøpe gaver til mange tusen kroner, man trenger ikke lage syv sorter og vaske huset opp og ned før julaften. Man gjør det man selv ønsker for at det skal bli en hyggelig jul for en selv.

Men noen ser ut til å foretrekke å leke grinchen, og heller sitte i en krok og klage fremfor å gjøre noe selv for å få en fin jul.

Fordi de man tvinges til å feire jul med blir pissesure om de ikke får noe de vil ha, på tross av at de ikke har klart å ønske seg noe konkret.

Fordi de man tvinges til å feire jul med stresser noe idiotisk på at ALT skal vær perfekt! Treet, pinnekjøttet, kålrotstuingen, riskremen, ølet, innpakngspapiret og gavene i seg selv.

Fordi alle snakker drit om de som ikke er der.

Fordi den som ikke følger det tradisjonelle og detaljplanlagte programmet tilpunkt og prikke er en festbrems.

Fordi en i årets alle andre 364 dager alleree har et anstrngt forhold til de en tvinges til å feire jl med.

Rent generelt så hanlser ikke julen om å sette rpis på mennesker en bryr seg om, men om å kjøpe de dyreste gavene, spise mest og ha det føkkings største treet som er å oppdrive. Det er jul i butikkene fra tidlig oktober og alt handler om å selge mest mulig.

I år slipper jeg unna, og det er en lettelse det er vanskelig å sette ord på. Ok, jeg må kjøbe gaver, men jeg har komet dit atjeg forteller folk i rene ord "Jeg ønsker meg ikke en dritt og har ikke plass til noenting som helst. Gi faen i å kjøpe noe".

• Liker 2
Skrevet

Første julen etter skilsmissen ville jeg være alene, jeg har aldri likt jul noe særlig.

Men da kom venner og kolleger og nærmest kranglet med meg fordi ingen skal sitte alene på julekvelden. Selvsagt skulle jeg være hos dem.

Dette er jo tøv, de har 51 andre uker i året de kan invitere på kos og mat. Så disse menneskene var nok mer opptatt av å lette sin egen samvittighet- om ikke det er fordi jeg er så fryktelig festlig at de ikke kunne tenke seg å gå gjennom hele julekvelden uten meg.

Anonym poster: 286a2519004e310a328803800dc22973

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...