Kittykat Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 Min eldste sønn går på fotball. De har fått utlevert en bonusguide som de skal selge for 250,-. Han får ikke solgt den og jeg vil ikke kjøpe den. Bonusguiden er et hefte med et kort og mange 10-20% tilbud på forskjellige kjøpesentre. Men vi har som sagt ikke behov for dette. Han tok heftet med seg på skolen på Torsdag for å levere det og sa at han får ikke solgt det. Han fikk beskjed om at han måtte selge det. Og nå så jeg nettopp sms fra treneren ( sikkert sendt til alle som ikke har fått solgt ): Har dere fått solgt bonusguidene no? Må ha inn pengene snart. På torsdag var det også avslutning for fotballaget og pengene for det kom fra de solgte bonusguidene og loddbøker. Men jeg synes det er litt frekt og presse på barna dette. De kan ikke forvente at de skal selge disse guidene, etter flere forsøk og alle sier nei. Jeg har ikke tenkt og kjøpe den. Men sønnen vår kom hjem og sa at at han hadde fått besked om at han måtte selge den..... Jeg er fristet til å sende en irritert sms tilbake igjen og si at bonusguiden blir levert på skolen i morgen, men da virker jeg som den sure forelderen som ikke bidro til avslutningen...
Gjest chiki Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 Alle vet at når ungene går på fotball, korps og lignende må de selge skrapelodd, kakebokser, loddbøker og andre ting(som en sann bonusguide bok). Her er det titt og ofte unger innom for å selge ulike ting. Alternativet er jo at kostnadene for foreldre blir høyere om de skal slutte å samle inn penger. Husker at vi gikk fra dør til dør da vi var små, og synes det var gøy:)
Gjest meh Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 Det er da vel rett og rimelig at de som deltar på fotballen også finansierer den, og da vil nok ofte slike dør-til dør salg være et alternativ, trener skal ha litt lønn, penger til utstyr osv. 250 kroner er heller ikke allverden for de aller fleste, og det er vel ikke så alt for mye å ofre hvis han ikke klarer å selge den? 1
Chloe- Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg måtte gå dør-til-dør med slike produkter, det var jo en av forutsetningene foreldrene mine satte for å få lov til å gå på fritidsaktiviteten! Og så endte foreldrene/besteforeldrene mine ofte opp med å betale for det jeg ikke klarte å selge. Utrolig hvor mye pins og ræl de har kjøpt oppgjennom årene!
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Et tips til TS. Mitt barn måtte selge fotballodd. Hun tok da på seg drakta og stilte seg utenfor nærbutikken. Gikk greit å selge de loddene. Anonym poster: 0cadb99816150fee6d5456b96fe80b74
Kittykat Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg vet at det koster og gå på fotball. Men jeg synes akkurat dette virker som press. Sønnen min har vært ute flere ganger og prøvd og selge denne bonusguiden, men det er ingen som vil kjøpe den eller så har de allerede kjøpt guiden av en annen ( bor flere fra samme lag i samme nabolag/gate ) og da blir det vanskelig. Lodd er greit nok, det regner jeg som en selvfølge, men dette er andre gang jeg opplever dette med bonusguide. Sønnen min hadde nøyaktig det samme problemet i fjor og....
Kittykat Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2012 Det er da vel rett og rimelig at de som deltar på fotballen også finansierer den, og da vil nok ofte slike dør-til dør salg være et alternativ, trener skal ha litt lønn, penger til utstyr osv. 250 kroner er heller ikke allverden for de aller fleste, og det er vel ikke så alt for mye å ofre hvis han ikke klarer å selge den? Jeg sa til treneren sist jeg snakket med han at sønnen vår får ikke solgt den. Treneren sa at han kunne ha guiden litt til for å se om han fikk solgt den. Da var det ikke snakk om at han måtte selge guiden..... Jeg personlig synes dette er press fra trenerne, på akkurat dette. Som sagt lodd er en selvfølge, men bonusguider er nytt for meg og dermed er jeg litt skeptisk...
CalidumCor Skrevet 30. oktober 2012 #8 Skrevet 30. oktober 2012 Kan du ikke kjøpe den selv og gi den bort i julegave? Fin gave det til den som har alt
Sulosi Skrevet 30. oktober 2012 #9 Skrevet 30. oktober 2012 Ta det opp med styret evt lotterikomiteen. Spør om de kan finne på andre måter å få inn penger på som er enklere for barna å selge. Selv har jeg kjøpt opptil 4 kalendere (60 kr stk) hver jul, to kranser (200 kr stk) og kakebokser i mangfold for å hjelpe ungene mine ut. Vi kjørte ut 200 telefonkataloger en gang og nå kjører vi i snitt ti mil hver andre helg...alternativet er så høye kontigenter at barna må slutte i korps/svømming og håndball.
Mafalda Skrevet 31. oktober 2012 #10 Skrevet 31. oktober 2012 Her må vi selge kalendere hver jul og lodd hver høst- for to barn (da er vi oppe i 20 kalendere og 60 lodd....). Vi får aldri solgt mer enn tredjeparten, hvis vi er heldige, og resten gir vi bort eller slenger i papirinnsamlingen. Det er dønn irriterende, men jeg har allikevel sympati for tanken: hvis det koster 5000 kroner å gå på fotball, og du betaler 3000 kroner i året, så har barn/familier mulighet til å tjene inn de 2000 kronene ved å selge lodd/kalendere/kakebokser. De som har virkelig dårlig råd er glad for å få muligheten til dette og legger gjerne inn et ekstra gir for å få solgt det. Vi andre latsabber får skylde oss selv, pakke inn en kalender til bestemor i år også, og betale av egen lomme. Irriterende, ja, men jeg har for lengst forsonet meg med at det er sånn det funker
Mafalda Skrevet 31. oktober 2012 #11 Skrevet 31. oktober 2012 Forresten: mitt tips er å ta med kalender/kaker/utstyrpakker/bonusguider/førstehjelpsskrin osv på jobben. Hos oss er det en stilltiende overenskomst blant alle foreldre om at vi kjøper litt av hverandre- for så godt som alle har ting de må selge innimellom, og kan vi hjelpe hverandre med å bli kvitt en kransekake eller kalender, så gjør vi det.
Kittykat Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter #12 Skrevet 31. oktober 2012 Ja, det ender vel opp med at vi kjøper den uansett. Er jo ikke barna man skal peke fingeren på. Men litt frustrendes når man ikke får solgt det etter flere forsøk...
Myrthel Skrevet 31. oktober 2012 #13 Skrevet 31. oktober 2012 Her hadde jeg hoppet i taket om vi "kun" måtte betale 250 kr, for en dugnadsjobb... Jentene her driver med idrett, og vi må selge toalett/tørkepapier og kaker for flere tusen kroner hvert halvår.... Vi får regning, sammen med det vi (ungene) skal selge. Får vi ikke solgt det, må vi pent betale selv.....Itillegg må vi stille som kioskvakt, bake kaker/smøre rundstykker, kjøpe loddgaver, rigge haller, rydde haller osv.. til alle arrangementene i løpet av året....
Kittykat Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter #14 Skrevet 31. oktober 2012 Her hadde jeg hoppet i taket om vi "kun" måtte betale 250 kr, for en dugnadsjobb... Jentene her driver med idrett, og vi må selge toalett/tørkepapier og kaker for flere tusen kroner hvert halvår.... Vi får regning, sammen med det vi (ungene) skal selge. Får vi ikke solgt det, må vi pent betale selv.....Itillegg må vi stille som kioskvakt, bake kaker/smøre rundstykker, kjøpe loddgaver, rigge haller, rydde haller osv.. til alle arrangementene i løpet av året.... Nei, summen er jo ikke så stor, men vi har ikke bruk for bonusguiden, så jeg føler at det er litt bortkastede penger. Men men, sånn er det bare. 1
L'amie Skrevet 31. oktober 2012 #15 Skrevet 31. oktober 2012 Nei, summen er jo ikke så stor, men vi har ikke bruk for bonusguiden, så jeg føler at det er litt bortkastede penger. Men men, sånn er det bare. Dette er rett og slett noe man må regne med når man har unger som driver med forskjellige idretter. Har dere prøvd å gå i et annet nabolag for å selge de? Jeg har lang bakgrunn i kake-, lodd- eller kalenderselging, og har jeg ikke fått napp i eget nabolag, så har jeg gått litt lenger unna. Ikke verre enn det. Klarer man ikke selge det, så får man ta utgiften selv. Dette handler ikke om hvorvidt dere trenger/ikke trenger bonusguide, men å bidra til fellesskapet.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #16 Skrevet 31. oktober 2012 Dette handler ikke om hvorvidt dere trenger/ikke trenger bonusguide, men å bidra til fellesskapet. Det stemmer. Og en ting til: trenerne synes nok ikke det er så veldig moro å mase på at pengene kommer inn, de heller. Å sende ting i retur bare fordi man ikke trenger dem, er strengt tatt å dytte problemet over på noen andre, for det er nok ingen som er overlykkelige over å få denne bonusguiden... Anonym poster: da295f2e96abbbba68b013db84ed7938 2
kaprifolen Skrevet 31. oktober 2012 #17 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg ser at det kan være vanskelig å selge denne "på døren". Hadde nok vært lettere å selge 10 ting a 25kr, enn 1 a 250kr.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2012 #18 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg ser at det kan være vanskelig å selge denne "på døren". Hadde nok vært lettere å selge 10 ting a 25kr, enn 1 a 250kr. Enig. Jeg hadde aldri støttet naboungene med 250,-. Det er alt for høyt beløp. Jeg kjøper ikke lodd av naboungene pga mulige premier, men fordi jeg vil gi litt økonomisk støtte. 250,- er alt for mye.
Daraya Skrevet 31. oktober 2012 #19 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg kjøper lodd, men det hadde vært uaktuelt å kjøpe noe så ubrukelig til 250 kroner. Synes også at man burde være litt kritisk på dorull/tørkepapirsalg. Problemet er at ikke en gang halvparten går til laget, og det er jo det som man vil støtte.
Myrthel Skrevet 1. november 2012 #20 Skrevet 1. november 2012 Nei, summen er jo ikke så stor, men vi har ikke bruk for bonusguiden, så jeg føler at det er litt bortkastede penger. Men men, sånn er det bare. Ser den.... for det er akkurat som med kakeboksene for oss.... Skal jeg spise noe usunt, ville jeg spise noe godt - ikke ferdiglagde kaker på boks... (Heldigvis er det nok av "kakegale" mamma`r i klubben til ungene, så det hender ofte jeg får bytta bort noen kakebokser mot doruller.. .) Hadde vi ikke solgt disse tingene ville kontigenten til ungene vært mye høyere. Nå har vi mulighet til å selge noe - så vi slipper å sitte igjen med så store utgifter......(det gjør iallefall at jeg hjelper ungene litt ekstra med salget.....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå