AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #21 Skrevet 30. oktober 2012 Reir får man når disken trives, og vil formere seg. Kaniner masseformerer seg i trange bokser, det samme gjør mus og rotter. For noen dyr er god trivsel en faktor for å formere seg, mens for andre så har det ikke noe å si så lenge de kan. Og om fisken lever sånn som noen beskriver på rismarkene i Asia, så kan det ikke være så gale at en fisk lever i en bolle på mellom 3-4,5 liter med tilgang på mat, og rent vann.. Det er en overlevelsesstrategi, de lever ikke under slike forhold hver eneste dag i flere år. Og igjen, det er ikke optimalt. Det blir det samme som at et menneske godt kan overleve i en liten fengselscelle, men det er jo ikke akkurat optimalt. Et mikroskopisk kar på under 10 liter gir ikke fisken stor plass å utfolde seg på, samt at jo mindre kar, jo vanskeligere er det å holde vannverdiene stabile. Anonym poster: 6b1aef1826ed51419a766b9a422f8c9b
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #22 Skrevet 30. oktober 2012 Hva er målene på bollen du har kjøpt TS? Er ikke helt sikker på målene, men tipper 3 liter. Skal i hvertfall gå til innkjøp av en plante, men har ikke så veldig god råd så må nok vente med større bolle desverre.. Kunne ønske jeg hadde fått bedre info i dyrebutikken, da hadde jeg ikke kjøpt fisken. Har hørt tidligere at kampfisker "trives best i små boller" men da har jeg nok misforstått Anonym poster: c4e94d99f7b5e20d4b765c1dfe6544ed
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #23 Skrevet 30. oktober 2012 Ts igjen, noen som vet om den liker å ha det lyst eller mørkt best? Anonym poster: c4e94d99f7b5e20d4b765c1dfe6544ed
Guadaloupe Skrevet 30. oktober 2012 #24 Skrevet 30. oktober 2012 Huff og huff, boller er ikke for fisk sier jeg bare. Selv om fisken overlever i den betyr det ikke at den trives. Jeg snakket med en seriøs forhandler en gang som sa at en kampfiskhann ute i det fri normalt hadde et "revir" på 500 liter, men dette er jo selvfølgelig litt for mye å ha hjemme for én fisk, men et akvarium ville uansett vært bedre enn en bolle, kanskje hundre liter? Hvis de trives godt vil jo fargene deres bli sterkere og vil være vakre fisker å se på! Uansett hva du gjør, ikke bolle!
Gjest gjest17 Skrevet 30. oktober 2012 #25 Skrevet 30. oktober 2012 Her er litt mer info; http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183 Ellers er det mye info å finne på nettet, bare å søke på artsnavn :-)
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #26 Skrevet 30. oktober 2012 Her er litt mer info; http://akvaforum.no/...ile.cfm?id=5183 Ellers er det mye info å finne på nettet, bare å søke på artsnavn :-) Synes det virker som det er greit å ha de i en bolle i følge den siden? Står at de liker stillestående vann og kan ha små akvarier? Anonym poster: c4e94d99f7b5e20d4b765c1dfe6544ed
orgus Skrevet 30. oktober 2012 #27 Skrevet 30. oktober 2012 Synes det virker som det er greit å ha de i en bolle i følge den siden? Står at de liker stillestående vann og kan ha små akvarier? Anonym poster: c4e94d99f7b5e20d4b765c1dfe6544ed Et "lite akvarie" i akvarieverden er 80 liter. En bolle er ikke et akvarie.
Gjest gjest17 Skrevet 30. oktober 2012 #28 Skrevet 30. oktober 2012 Behøver nødvendigvis ikke koste så mange kronene for ett mer passende kar heller, vet ikke hva du måtte gi for bollen din eller var det muligens en sånn ferdigpakke? http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=4903&pageId=1023
orgus Skrevet 30. oktober 2012 #29 Skrevet 30. oktober 2012 Behøver nødvendigvis ikke koste så mange kronene for ett mer passende kar heller, vet ikke hva du måtte gi for bollen din eller var det muligens en sånn ferdigpakke? http://www.webzoo.no...903&pageId=1023 Må jo gjerne ha litt mer enn kun karet også da.. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38040104
Gjest Dream89 Skrevet 30. oktober 2012 #30 Skrevet 30. oktober 2012 Kampfisker ble brukt ut i åkere for og spise fluer og larver og slikt og de ble satt i en liten kopp. Så de tåler det meste. Men de trives utrolig godt med planter. Og kun en hann! Ellers tar de som oftest livet av hverandre. Skal du ka fler så er den gyllende"regel" 2 hunner perr hann:)
Gjest gjest17 Skrevet 30. oktober 2012 #31 Skrevet 30. oktober 2012 Må jo gjerne ha litt mer enn kun karet også da.. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38040104 Selvfølgelig :-) Var derfor jeg spurte hva selve bollen kostet.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #32 Skrevet 30. oktober 2012 Behøver nødvendigvis ikke koste så mange kronene for ett mer passende kar heller, vet ikke hva du måtte gi for bollen din eller var det muligens en sånn ferdigpakke? http://www.webzoo.no...903&pageId=1023 Kjøpte bollen på et loppemarked hadde så lyst på et dyr, men siden det er dyrt og ikke egnet å ha f.eks. katt inne, tenkte jeg at jeg kunne få en fisk istedet. Bollen kostet altså 30 kr. Så et akvarie hadde blitt dyrt for meg. Men ser nå at dette ikke var helt heldig, kanskje jeg bør prøve å selge fisken til noen med akvarie? Vil jo ikke at den skal mistrives hos meg stakkars! Får bare dårlig samvittighet når jeg ser på den nå jeg.. Anonym poster: c4e94d99f7b5e20d4b765c1dfe6544ed
orgus Skrevet 31. oktober 2012 #33 Skrevet 31. oktober 2012 Kjøpte bollen på et loppemarked hadde så lyst på et dyr, men siden det er dyrt og ikke egnet å ha f.eks. katt inne, tenkte jeg at jeg kunne få en fisk istedet. Bollen kostet altså 30 kr. Så et akvarie hadde blitt dyrt for meg. Men ser nå at dette ikke var helt heldig, kanskje jeg bør prøve å selge fisken til noen med akvarie? Vil jo ikke at den skal mistrives hos meg stakkars! Får bare dårlig samvittighet når jeg ser på den nå jeg.. Anonym poster: c4e94d99f7b5e20d4b765c1dfe6544ed Hvis du følger med litt på finn så tipper jeg du kan få en 50liter for et par hundrelapper, som i eksemplet jeg linket til ovenfor
Gjest blah blah Skrevet 31. oktober 2012 #35 Skrevet 31. oktober 2012 Akvaforumet har et underforum med kjøp og salg. Der kan man sikkert finne noe som selges billig eller gis bort Ellers har jeg et 60liters akvarie med noe smått utstyr, men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal kvitte meg med det eller ikke.
kattepus89 Skrevet 31. oktober 2012 #36 Skrevet 31. oktober 2012 Er litt sjokka over hva jeg leser her.... Flere kampfiskhanner sammen?! så lenge det er flere hunner enn hanner? Hannene dreper hverandre, period. Hunnene må ha MANGE gjemmesteder. En bolle uten filtrering på under 40L er IKKE et akvariet som er bra for noen som helst fisk. Du kan putte en katt i et bittelite bur, gi den mat og vann så overlever den. Men har den det bra bare fordi den overlever? I en bolle på 3 ltr vil det hopes opp Nitritt veldig raskt og det er dødelig for fisken. Håper for all del du ikke bare hev oppi litt vann og en fisk og litt grus liksom... Det virker som om mange tror det er så enkelt. For all del, med en gang en ansatt på en butikk sier det er greit med fisk i bolle så kan du stole på at de ikke har nok peiling.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #37 Skrevet 31. oktober 2012 Håper for all del du ikke bare hev oppi litt vann og en fisk og litt grus liksom... Det virker som om mange tror det er så enkelt. For all del, med en gang en ansatt på en butikk sier det er greit med fisk i bolle så kan du stole på at de ikke har nok peiling. Ts her, jeg har bare en fisk altså. Og hadde aquasafe i vannet, pluss at jeg lot den posen fisken lå i ligge å få lik temperatur som vannet i fiskebollen. Har tenkt til å kjøpe et større akvarie til den, men må bare finne et jeg har råd til. Men hvor stort er egentlig 40l? I en liten studenthybel er det ikke ideelt med et svært akvarie. Kjenner jeg er irritert over de i dyrebutikken, syns de burde gitt meg mye mer informasjon(selv om jeg har ansvaret for fiskens i bunn og grunn) Men den har jo like stor plass nå som den hadde i dyrebutikken så tror ikke den kan ha det værre ihvertfall Anonym poster: c4e94d99f7b5e20d4b765c1dfe6544ed
Gjest heklepleddet Skrevet 18. desember 2012 #38 Skrevet 18. desember 2012 En gullfiskbolle egner seg kun til en type innhold, nemlig potetgull og annet snop! Tenk deg selv i gullfiskens sted slik: Ville du bodd i et mørkt og trangt kott med dårlig luftsirkulasjon hvor du vasser i din egen møkk og føler du har inntrengere på alle kanter? ELLER Ville du valgt et stort og lyst hus med god utluftning, regelmessig renhold og trygge omgivelser? Gullfiskboller er dyreplageri!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå