Gjest Wanderlust Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Hei! I morgen blir min første dag som vikar i barnehage. Jeg er 20 år gammel og har tilnærmet ingen erfaring med barn annet enn at jeg har vært barnvakt noen ganger. Jeg har heller ingen søsken. Derfor lurte jeg på om noen av dere har noen tips. Kanskje noen av dere jobber i barnehage? Jeg er redd for å ikke kunne være autoritær nok, da jeg er veldig leken selv og sympatiserer lett med barn. Hvordan burde jeg oppføre meg mot barna, og er det noe annet jeg burde tenke over? Endret 16. november 2012 av Wanderlust
kathen Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 det jeg merka når jeg prøvde meg i barnehage var at de tester deg med engang,siden jeg var ny så mente de at de ikke skulle høre på meg men jeg fikk støtte fra de andre så det gikk fort over. tror du bare skal være deg selv jeg så går det nok bra.
Maneo Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 Hør på de andre ansatte. Ikke finn deg i noe du ellers ikke hadde tolerert av barna. De tester deg fort, ja, men du blir absolutt ikke mindre likt dersom du setter grenser. Ellers synes barn nye ansatte er kjempekjekt, de kommer til å elske deg! :-)
Gjest Wanderlust Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 Takk for svar Forventer å bli testet, ja! Håper bare jeg ser i hvilke situasjoner jeg burde være streng og ikke. Vet ikke på hvilken avdeling jeg skal være, da. Håper nesten jeg skal være med de aller minste første gangen - de som ikke prater så mye!
Krisp Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Vær aktiv, delta, ta initiativ. Vær i nærheten av barna hele tiden, hold oversikten, hils på foreldre, smil og kos deg!
fruBeist Skrevet 30. oktober 2012 #6 Skrevet 30. oktober 2012 Gratulerer med nye utfordringer Praktiske tips først. Ta med gode innesko, og uteklær som passer til årstida. Det kan og være greit å ha med et enkelt skift inneklær. Har selv opplevd å bli påblødd, påtissa og påspydd på jobb. I tillegg til at du fort blir både våt og skitten ute. En annen ting, det dummeste du gjør er å være passiv, det gir dårlig inntrykk. Ser du ikke noe som skal gjøres, så enten lek med barna, eller spør de andre som er på jobb om det er noe som skal gjøres. Jeg jobber mest med barn under 3 år. Litt om mine erfaringer: I samspill med ungene så er konkrete beskjeder viktig. "Sitt fint på stolen" funker ofte dårlig før man har lært hva å sitte fint innebærer. "Sett rumpa ned på stolen og føttene fram under bordet" er en mer begripelig beskjed. En annen ting er å ikke spørre barn for mye. "vil du bli med til bordet for å spise?" funker ikke så bra. Ungen føler hun får et valg, og sier fort Nei. "Kom og sett deg, nå skal vi spise" sagt med et bestemt smil funker bedre. Andre ganger er det greit å gi valg. F.eks om barnet har flere luer, så synes de det er kjekt å få velge selv. Eller om barnet nekter å bli med på badet for stell "Vil du komme selv, eller skal jeg hente deg?" Lykke til med en både givende og krevende jobb. De første dagene som ny vikar på ukjent avdeling kan være ganske overveldende. Det er ikke sikkert personalet får så god tid til å snakke for å bli kjent, dessuten går mye av rutinene på autopilot. Men spør, og vær mottakelig for veiledning. Ble selv kasta inn i vikartilværelsen for to år siden, og har hatt nok å gjøre hele tiden. Viser man vilje både til oppgaver og til å lære får man gjerne jobbe ved behov. Kos deg, og fortell gjerne hvordan det gikk 3
Gjest Wanderlust Skrevet 31. oktober 2012 #7 Skrevet 31. oktober 2012 Gratulerer med nye utfordringer Praktiske tips først. Ta med gode innesko, og uteklær som passer til årstida. Det kan og være greit å ha med et enkelt skift inneklær. Har selv opplevd å bli påblødd, påtissa og påspydd på jobb. I tillegg til at du fort blir både våt og skitten ute. En annen ting, det dummeste du gjør er å være passiv, det gir dårlig inntrykk. Ser du ikke noe som skal gjøres, så enten lek med barna, eller spør de andre som er på jobb om det er noe som skal gjøres. Jeg jobber mest med barn under 3 år. Litt om mine erfaringer: I samspill med ungene så er konkrete beskjeder viktig. "Sitt fint på stolen" funker ofte dårlig før man har lært hva å sitte fint innebærer. "Sett rumpa ned på stolen og føttene fram under bordet" er en mer begripelig beskjed. En annen ting er å ikke spørre barn for mye. "vil du bli med til bordet for å spise?" funker ikke så bra. Ungen føler hun får et valg, og sier fort Nei. "Kom og sett deg, nå skal vi spise" sagt med et bestemt smil funker bedre. Andre ganger er det greit å gi valg. F.eks om barnet har flere luer, så synes de det er kjekt å få velge selv. Eller om barnet nekter å bli med på badet for stell "Vil du komme selv, eller skal jeg hente deg?" Lykke til med en både givende og krevende jobb. De første dagene som ny vikar på ukjent avdeling kan være ganske overveldende. Det er ikke sikkert personalet får så god tid til å snakke for å bli kjent, dessuten går mye av rutinene på autopilot. Men spør, og vær mottakelig for veiledning. Ble selv kasta inn i vikartilværelsen for to år siden, og har hatt nok å gjøre hele tiden. Viser man vilje både til oppgaver og til å lære får man gjerne jobbe ved behov. Kos deg, og fortell gjerne hvordan det gikk Tusen takk for gode råd! Det gikk veldig fint! Var på en avdeling med barn fra 1-5 år. Ble godt tatt i mot, selv om de andre ansatte ikke hadde mye tid til å prate. Barna var for det meste greie å ha med å gjøre og de hørte på meg når jeg snakket til dem. De kom løpende for å gi meg klem når det var på tide for meg å dra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå