Gå til innhold

Lære å like Toro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde aldri at jeg noensinne kom til å kjøpe Toro-produkter. Jeg har alltid vært veldig opptatt av hjemmelaget mat og elsker å leke på kjøkkenet. Men nå har jeg fått en sykdom som gjør at jeg sliter veldig med kvalme og blir fort sliten. Jeg orker ikke å lage lasagne, soppsuppe eller stek. Jeg skjønner at hvis jeg skal få i meg mat så må jeg nå ty til fabrikklaget. Jeg har et ekstra problem fordi jeg ikke tåler gluten.

Jeg har smakt Toro-taco og noe Toro-gryte greier før, men husker det som salt og kjedelig.

Hvilke ferdiglaga produkter er gode? Hvis alt er salt, hva kan jeg gjøre med det?

Anonym poster: cedd1512825b616275d87d59cabcae97

Videoannonse
Annonse
Gjest blah blah
Skrevet

Det er ikke særlig mindre tungvindt å lage toro mat enn skikkelig mat (ja sliter bl.a med samme plager som deg)

Istedenfor å lage alt på en gang, så ta det heller med ro og ta mange pauser.

Ingrediensene kan kuttes opp og pakkes inn...så kan det jo stå i kjøleskapet til du orker å gjøre resten.

Om du jobber så kan du jo bruke fridagene på å lage mat som kan fryses ned, da har du mat hele uka og du slipper å gjøre annet enn å varme opp (og evnt koke ris, lage salat eller lignende)

• Liker 2
Skrevet

Om du bare bruker toro som en base, så kan du legge til ting du liker for å få en mer hjemmelaget smak :)

Om jeg må lage toro-mat fordi vi ikke har tid/råd til noe annet, passer jeg på å bruke ekstra ferske ingredienser jeg er glad i, og godt med krydder.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Synes Toro Jegergryte er god.

Og Toro Tikka Masala og Toro Indisk Korma.

Liker du ikke mye salt, hold deg UNNA toros Paella.

Den er ufyselig og alt for salt.

Skrevet

Jeg har ikke smakt så mange av toroproduktene, men jeg kan i alldall fortelle om de jeg pleier å bruke :) Toro lasagnen er kjempegod! Det samme med flere av sausene, jeg bruker mest peppersaus, provance lammesaus og fløtesaus. Risengrøten er også god, smaker som alle andre, samme med pannekakemiksen. Vet at mange jeg kjenner liker godt pasta di parma pakken, den mexicanske suppa og de asiatiske "Kit"ene :)

Anonym poster: 5576bb374c468761d88f054278ca2693

Skrevet

Tandoori-boksen er kjempegod, samme med tikka masala-kit'et og curry-kit'et. Ellers liker jeg fløtesausen, miks for ovnsgratinert kylling tandoori og thai kyllinggryte. Av mikro-rettene liker jeg korma, pasta carbonara, bali (men den spiste jeg så mye en periode at jeg ikke orker den lenger). Den ferdige tikka masalaen til Fjordland er også overraskende god. Samme med de Saritas-ferdigrettene, veldig gode, men etter å ha funnet masse bein i en av dem orker jeg ikke spise dem lenger... Og så kjøttboller med potetstappe fra Fjordland, den er god.

...men jeg aner jo ikke hva av dette som inneholder gluten :vetikke: På Fjordland-siden kan du hvert fall huke av for allergier, slik at du får mat du tåler :)

Skrevet

Om du bare bruker toro som en base, så kan du legge til ting du liker for å få en mer hjemmelaget smak :)

Om jeg må lage toro-mat fordi vi ikke har tid/råd til noe annet, passer jeg på å bruke ekstra ferske ingredienser jeg er glad i, og godt med krydder.

Har man dårlig råd kjøper man vel ikke Toro i tillegg til ekstra ferske ingredienser... ? Hovedsakelig er Toro bare dyre kryddermikser tilsatt stivelse, fett og antiklumpemiddel. Man tilsetter jo nesten uten unntak alle hovedingrediensene selv og mange "pimper" maten ekstra fordi da smaker det bedre.

Og hvis man er syk, så er vel det siste man trenger et dårligere kosthold?

Anonym poster: 24622252f8c62cb66266a8ae21c2eb16

• Liker 5
Skrevet

Har man dårlig råd kjøper man vel ikke Toro i tillegg til ekstra ferske ingredienser... ? Hovedsakelig er Toro bare dyre kryddermikser tilsatt stivelse, fett og antiklumpemiddel. Man tilsetter jo nesten uten unntak alle hovedingrediensene selv og mange "pimper" maten ekstra fordi da smaker det bedre.

Og hvis man er syk, så er vel det siste man trenger et dårligere kosthold?

Anonym poster: 24622252f8c62cb66266a8ae21c2eb16

Toro er sånn typisk ting foreldre pakker på deg når du bor på hybel og er innom hjemme "her, ta 10 poser tomatsuppe, så har du i alle fall litt"

• Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Hvis jeg bruker toro eller poseprodukter en sjelden gang så pleier jeg å ha ekstra krydder,og gjerne noe med syre for å få vekk ferdigmatsmaken.I tillegg til grønnsaker,kjøtt osv.

Men vet nå ikke om det er så sunt å kun spise toro-produker.Finnes jo enklere retter en kan lage eller noe,men nå vet jeg ikke hvor syk du er eller hva du klarer så litt vanskelig å svare på.

Skrevet

Jeg tror at i stedenfor å anbefale deg ferdigretter, så vil jeg anbefale deg å ta en titt på allergikokken.no. Det trenger ikke å være tidkrevende eller slitsomt å lage glutenfrimat fra bunnen. Dessuten er dette ofte tryggere enn å ty til ferdigmat når man har allergier. Det var ei som fortalte meg at du får tak i ferdigretter på helsekosten som smaker litt bedre og er glutenfritt. Kanskje det kan være en ide å kikke der om du har en helsekost i nærheten som har godt utvalg? Jeg vet at kinsarvik skal ha et godt utvalg i alle fall. Så kan du ha det i bakhånd på de ekstra dårlige dagene. Det er noen sauser som du kan bruke også. Blandt annet toro lett eller krydder bernais. Disse er uten gluten, melk og egg. Regner med at kvalmen ikke blir noe bedre om du får i deg gluten.

https://www.allergimat.no/butikk/s/products/category.html?d-1342853-p=1&action=O&categoryId=6008 her kan du bestille ferdigmat som er fri for gluten. Hvis du går helt til første siden så kan du velge dine allergier også når du da kikker gjennom emnene så får du opp mat du tåler. Denne nettsiden skal være trygg.

Wok f.eks. trenger ikke ta lang tid. Du kan velge om du vil kjøpe friske grønnsaker og kutte opp tidlig på dagen eller om du vil kjøpe frossene wokgrønnsaker og strimlet kjøtt også bare woker du det.

Selv har jeg melkeallergi, så jeg vet hvor slitsomt det er til tider å skulle lage all mat fra bunn av. Men med et lite barn i hus så er jeg opptatt av næringsrik mat! Noen dager orker jeg bare ikke tanker på å skulle lage all mat fra bunn av. Men da går det ann å lage pasta med kjøttsaus. En kjøttsaus trenger ikke å ta lang til å lage med en boks krossede tomater og litt krydder. Hvis du vil kan du la den puttre på stekovnen en stund, men den kan også lages og spises med en gang. Hva med å lage store porsjoner når du først orker også fryser du ned?

Har du familie eller venner du kanskje kan be om litt hjelp fra? Det er lov å spørre om de kan lage noe mat som du kan fryse ned. Tilby deg å betale for råvarene.

Ta å google deg etter blogger også. Mange fine allergiblogger der ute!

Jeg kom på en ting til som tar tid, men som ikke krever så mye av deg. Helstekt indrefilet av svin og råstekte poteter. Kutt noen poteter i båter og sleng i en ildfastform. Så krydrer du og har på litt olje og setter i ovnen som holder på å varme seg opp til 225grader. Krydre indrefileten og surr den i panna. Ha den over i en ildfastform og stek i ovnen i 25min ca. Så lar du det hvile litt. Lager f.eks. lett bernais til. Hvis du vil ha grønnsaker og orker så tar det ikke lang tid å koke opp f.eks. frossene grønnsaker. Rester i noen dager etterpå:) Håper det hjalp deg litt. Som sagt så vet jeg hvordan det er å være sliten og skulle lage allergimat samtidig. Det er ikke umulig. Jeg er ingen fan av toro selv!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvis du er syk er det ekstra viktig at du IKKE spiser Toro. Kroppen din trenger all den næring den kan få av ordentlig mat.

Du kan jo kjøre wok-retter et par ganger i uka?

Det tar maks 5 minutter, og er næringsrikt om du legger til litt ingredienser. Kjøp Findus frossenwok, lag en kjapp saus av: 2 ss tomatpure, 2 ss soyasaus, 2 ss olivenolje, 5 fedd hvitløk, litt chilli. Legg til litt nøtter/frø for å få i deg sunt fett, og kanskje kjøtt/tofu ved siden av der igjen.

Du kan lage havregrøt til middag. Det er kanskje litt "trasig", men det er kjapt og enkelt og mye mer næringsrikt en Toro.

Du kan få noen andre til å hjelpe deg å kutte grønnsaker osv. Hvis du får en venn til å komme en dag i uka og hjelpe deg med å kutte opp grønnsaker, så har du dem til resten av uka. Både i fryser og i kjøleskap fungerer.

Så du skjønner sikkert at jeg er ekstremmotstander av Toro. Og spesielt nå som du er syk er det kjempevikig at du spiser sunt og riktig! Det kommer til å gå fint :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...