Arkivskap Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 For meg er det en selvfølge at barna våre er med på bryllupsfesten. Men så er det det med alkohol da. Det blir servert velkomstdrink, vin til maten, samt til kaffen. Resten må gjestene kjøpe selv. Ungene mine har aldri sett fulle folk før, så kanskje den første gangen blir i vårt bryllup? Regner med de holder ut en stund utover også. Ungene er fra 5-12 år gamle. Hvordan gjør dere det med barna?
mac84 Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 Har dere ei moden nabojente, slektning (som ikke er en selvfølgelig del av bryllupet) som pleier å passe barna dersom dere skal noe til vanlig? I så ville jeg 1) snakket med barna deres om alkohol, at folk kan bli litt "rare" hvis de drikker litt for mye, osv. og 2) spurt denne nabojenta om hun kunne tenke seg å holde et lite øye med barna under festen og bli med de hjem når tiden er moden for det (selvfølgelig mot betaling).
Gjest lisha Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 Jenta mi blir hentet enten til eller etter middagen. Kan tenke meg hun syns det blir kjedlig å sitte stille så lenge som middagen tar, med taler og slikt.. Når vi gifter oss er hun 3.5 min mening er at barn ikke har noe å gjøre på selve bryllupsfesten, når det er alkohol inni bildet!
Arkivskap Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 30. oktober 2012 Ungene kommer til å bli svært skuffet om de ikke får være med på hele festen, så de skal få være med så lenge de orker. Er vel lurest å ta en prat på forhånd ja. Kanskje snakke med noen av famiien som kan hjelpe oss å være litt obs på hva som skjer utover kvelden.
mac84 Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg tror at så lenge ikke du og barnas far, samt voksenpersoner barna har mye kontakt med i hverdagen blir veldig merkbart beruset så lenge barna er tilstede, så vil de takle dette helt fint. Jeg tror ikke barn har vondt av å være rundt personer som drikker så lenge de fortsatt føler seg trygge i situasjonen. Det har dere et ansvar for å sørge for at de gjør. Vet du for eksempel at bestefar har en tendens til å bli ufin når han drikker, så bør dere på forhånd ta en prat med bestefar og fortelle hvor landet ligger. Ser imidlertid ikke noen grunn til at barn på 5-12 år trenger å være med på hele bryllupsfesten (såfremt den ikke er over før midnatt da)... 1
Gjest Wilhelmine Skrevet 30. oktober 2012 #6 Skrevet 30. oktober 2012 Personlig synes jeg egentlig at barn som skal være med på hele festen kombinert med mye drikking hos enkelte gjester er en uting. Kommer jo an på hvor fulle gjestene blir - og hvor mange som blir det, litt god stemning er jo ikke farlig for noen, men blir det ravende fyll og hei dundrande party så synes jeg ikke barn har noe å gjøre der å gjøre. Da er det bedre at barna drar hjem (med barnevakt) litt utpå kvelden før det tar av, eller at folk viser måtehold på flaska. Skal det nå være fri flaske og barna må være med på hele festen (er det lovet tipper jeg den blir vanskelig å gjøre om), så tror jeg det er viktig at de barna kjenner best er nokså edru og utviser en trygghet, og de har også et ansvar for å sørge for at dette blir en god opplevelse for barna, ikke en skremmende. Ikke la festen bli kaos, hvis folk blir ufine må ungene få slippe å forholde seg til dette osv. Snakk også med barna i forkant og kanskje ha en kriseløsning med barnepike "klar" dersom ungene blir slitne utpå natta, synes dette ikke er noe gøy ogsåvidere. Men er det barn med på festen bør det utvises måtehold, da drikker man seg ikke drita, mener jeg
Petalouda Skrevet 31. oktober 2012 #7 Skrevet 31. oktober 2012 jeg tenker at det sikkert er nok voksne der til at barna ikke merker så mye til det, de er høye på sukker og stemning og opplevelse og sitter ikke i et hjørne sammen med "fulle bestefar" aleine lissom. vi inviterer bare mine to små tantebarn, de vil være nesten 2,5 og 5,5 år gamle da, og den eldste skal være vår blomsterpike. jeg lar det være heeelt opptil foreldrene å bestemme hvordan de løser dette.
Gjest kiara_pusen Skrevet 31. oktober 2012 #8 Skrevet 31. oktober 2012 Hos oss blir det antakelig 3 mindreårige. 9, 11 og 15. De to yngste får bli med på lasset så lenge de gidder, har ingen forventning om at dette blir en fest de har spesielt stort utbytte av etter kaker. Har en følelse av at de blir hentet av besteforeldrene. Men 15 åringen er min store bekymring! Jeg ønsker nemlig ikke at hun skal være der hele natten igjennom.Da vil verken jeg eller noen andre slappe av og slippe oss løs slik vi ønsker. Så der er jeg litt spent på hva løsningen blir, melder meg ut av hele den diskusjonen i fare for å såre eller skuffe noen.
Anglofil Skrevet 31. oktober 2012 #9 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Ta en prat på forhånd. Og så har jeg den opplevelsen at mange også begrenser seg fordi det er bryllup, ergo trenger det heller ikke å bli slik at det blir en fest fullt av fulle folk. Vi opplevde at folk var såpass mette at de egentlig drakk lite. Hvis det dog er slik at du har et par gjester du vet sikkert kommer til å drikke en del, så kan du jo prøve å skåne dem mest mulig, ihvertfall la dem oppholde seg sammen med andre gjester. Mvh Yvonne Endret 31. oktober 2012 av Yvonne
marihihia Skrevet 1. november 2012 #10 Skrevet 1. november 2012 Vår gutt er bare 1,5 år, så han hadde nok ikke hatt noe glede av å være med på en lang middag. han skal være med på vielsen og velkomsten. etter det er det barnepass på hotellet der vi skal ha middagen og festen. Vi inviterer ikke noen barn under 10 år på middagen, men de kan gjerne være med å være sammen med barnevakten i barnerommet. her arrangerer hun diverse leker, de kan tegne, spille osv. Hotellet har en egen barnevakt som er vant til å gjøre dette. foreldrene kan fritt gå inn dit under bryllupet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå