Gå til innhold

Hater jul og den varer så jævli lenge!

Anbefalte innlegg

Gjest julehateren
Skrevet

Jeg hater tanken på å måtte feire jul og bruke masse penger og tid og energi på å være lykkelig når alt jeg vil er å slippe det hele. Jeg liker ikke jul og jeg liker ikke tanken på å måtte bruke tiden på ting jeg ikke vil, men jeg kan ikke avlyse julen i år heller. Jeg kan aldri gjøre det fordi jeghar barn. Hater det. Hvordan takler dere jula, dere som ikke liker den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biter tenna sammen og tenker at det "bare" er en gang i året.

Gjest julehateren
Skrevet

Biter tenna sammen og tenker at det "bare" er en gang i året.

.. men bare den ene gangen tar minst to måneder. Alt maset rundt jul fyller hele internett og minner meg hele tiden på det jeg ikke vil ha.

Skrevet

Hva er det som gjør at du hater den?

Hva med tiden du får med barna?

Hvis du bestemmer deg for at jula er grusom, selvfølgelig vil det også bli det da. Bestemmer du deg for at jula er trivelig og koselig blir den det.

Selv gleder jeg meg som en unge til jul. Jeg skal ikke bake så veldig mye, tre eller fire sorter og jeg skal lage noe godter. Julegavene skulle jeg begynt med for lenge siden, men har ikke kommet i gang. Trenger ikke å bli så dyrt for det bare man planlegger.

Gledermeg så enormt mye til å få tid til familien <3

Anonym poster: ad52012e492d2b6c51a4e7a150e349ae

• Liker 7
Gjest julehateren
Skrevet

Jeg har aldri hatt noe godt forhold til jula og liker ikke å ikke kunne velge hva jeg skal fylle livet mitt med. Å feire jul er en forpliktelse og det gir meg en dårlig følelse å bli tvunget inn i noe jeg ikke ønsker (har overgrepserfaring) og måtte skjule det (smil og være lykkelig!). Det eneste som gir mening er å gi en større pengesum til folk som setter pris på det (en organisasjon) og jeg hater tanken på å skulle bruke formuer på meg selv (=familien) på ting vi egentlig ikke trenger og som så bare gir et videre problem med hvor vi skal gjøre at alt sammen som vi ikke har plass til. Og jeg hater tanken på å måtte bruke energien min på ting som gjør meg dårlig istedenfor ting som gir meg glede.

Jeg har ikke bestemt meg for at julen er grusom, men jeg får den samme følelsen hvert år på denne tiden. Det er verst inntil jeg klarer å fortrenge det hele. Har også dårlig samvittighet for å "kose" oss når vi kunne brukt tiden og pengene på noen som trenger det og ønsker det. Isteden skal vi fordype oss i vår egen navle.

Tid med barna får jeg ellers i helgene, det må ikke være juleferie for å få tiden.

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig med erfaringene du sitter inne med, og der har jeg ikke noe å bidre med da jeg ikke har det minste begrep om hvordan du eller andre i samme siuasjon har det.

Men når det kommer til det øknomiske. Det er jo ingen grunn til at dere skal kjøpe ting dere ikke trenger. Jeg har vanskelig for å tro at barna har alt de trenger, klær? Sportsutstyr? Skolesekk?

Beklager at jeg må si det, men det virker for meg som om du har gått inn i en veldig negativ tankegang rundt det å feire jul. Syns du skal prøve å komme deg utav den - for barna dine sin skyld. Det å kose seg trenger ikke å være synonymt med å bruke masse penger!

Anonym poster: ad52012e492d2b6c51a4e7a150e349ae

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg har ikke bestemt meg for at julen er grusom, men jeg får den samme følelsen hvert år på denne tiden. Det er verst inntil jeg klarer å fortrenge det hele. Har også dårlig samvittighet for å "kose" oss når vi kunne brukt tiden og pengene på noen som trenger det og ønsker det. Isteden skal vi fordype oss i vår egen navle.

Tid med barna får jeg ellers i helgene, det må ikke være juleferie for å få tiden.

Det er da til en viss grad mulig å bestemme hvor mye tid og penger du vil bruke på mat, aktiviteter og gaver i forbindelse med julen.

Er enig i at det kan være vanskelig med barn, de synes som regel det er gøy å feire. Men dere trenger da ikke å gjøre så alt for mye ut av det i form av gaver!

Hva med å ha en koselig familiekveld på julaften, lag noe god mat, se en julefilm og bare slapp av. Kanskje bake litt julekaker med barna, om de er store nok til å hjelpe til med det?

I forhold til gaver kan dere jo lage ting til hverandre. Barna kan kanskje lage en fin tegning, eller noe annet morsomt til foreldrene. Dere voksne kan jo gi en familieaktivitet som gave? En tur et eller annet sted, som er morro for hele familien for eksempel.

Det skal jo være en koselig tid for både barn og voksne. Problemene kommer når man stresser for mye med at hjemmet skal være dekket fra topp til tå av dekorasjoner, at man føler krav om å kjøpe gaver til alle i familien, venner og bekjente, blant annet.

Det må du faktisk ikke, det er fullt mulig å si fra til familie og venner at du ikke føler deg komfortabel med å bruke mye penger på småting man ikke trenger. Enkelte synes kanskje det er litt merkelig, men personlig hadde jeg respektert det. Jeg har selv en søster som ikke gir gaver til jul eller bursdag (en gang i blant kanskje), fordi hun ikke ser poenget med det, og vi har en såpass stor familie at det er mye stress med gaver.

Endret av Gaea
Gjest julehateren
Skrevet

Til en viss grad kan jeg bestemme, ja, men jeg kan ikkke ha vanlige hverdager. Vi har familie som "trenger" gaver og jeg har gjort det jeg kan for at min side av familien skal begrense antall gaver kraftig. Jeg gjør minst mulig, men minst mulig er ganske mye synes jeg.

Det er ikke tankene, først og fremst, men følelsene som er problematiske og jeg kan ikke bare la være å føle like lite som jeg kan la være å puste.

Utstyr ungene trenger blir fint dekket opp i form av gaveønsker (pes å finne på hva alle skal ønske seg - for at de ikke skal få noe som de ikke trenger/ikke passer). Det er en kjempejobb å finne ut hva de skal ønske seg og i tillegg hva andre skal få.

Skrevet

Hvor gamle er ungene dine da? Hva med å bli enige med de at julegaven til alle i år er en ferietur vekk fra Norge i jula? Om det er noe dere har råd til. Ingen andre gaver til dere eller ungene, bare turen. Så kan dere kose dere en plass hvor det ikke er så mye julestemning?

Si til familie at dere ønsker dere lommepenger til turen for eksempel. Så slipper du å styre med å lage jul hjemme ihvertfall.

• Liker 4
Gjest julehateren
Skrevet

Takk for forslag, Atominca!

Det største problemet er alt det fokuset julen får overalt på internett, tror jeg, det gjør det så mye verre for meg, man slipper ikke unna med mindre man bosetter seg i fullstendig isolasjon fra slutten av oktober til midten av januar. Det er en ganske kollektiv forventning om at man skal elske jula og alle forberedelsene. Om man ikke gjør det får man finne seg en liten krok og sitte der å skamme seg alene. Liksom.

Ungene er store nok til å forvente vanlig jul og jeg kommer ikke til å ødelegge deres jul fordi jeg ikke liker høytiden. Jeg føler meg veldig ensom i dette og vil ikke ødelegge andres jul. Jeg trenger bare noen å snakke med, noen som forstår..

Skrevet

Det største problemet er alt det fokuset julen får overalt på internett, tror jeg, det gjør det så mye verre for meg, man slipper ikke unna med mindre man bosetter seg i fullstendig isolasjon fra slutten av oktober til midten av januar. Det er en ganske kollektiv forventning om at man skal elske jula og alle forberedelsene. Om man ikke gjør det får man finne seg en liten krok og sitte der å skamme seg alene. Liksom.

Ungene er store nok til å forvente vanlig jul og jeg kommer ikke til å ødelegge deres jul fordi jeg ikke liker høytiden. Jeg føler meg veldig ensom i dette og vil ikke ødelegge andres jul. Jeg trenger bare noen å snakke med, noen som forstår..

Det er sikkert noen som har skrevet dette til deg før, men ang gaver så kan det være smart å kjøpe noe hele året. Til mor, far, tanter, onkler og søsken kan du kjøpe lang tid i forveien, allerede fra januar av. Og så sier du til barna dine at du vil ha liste over hva de ønsker seg eller så blir det ikke gaver.

Slapp litt av med julevasken, det er bedre å ta en skikkelig vårrengjøring når man faktisk ser skiten. Få barna og mannen til å hjelpe deg med både vask, rydding, pynting og baking. Bakingen kan du også ta ned på et minimum. Bak det som folk faktisk spiser, og pøs heller på med alle slags nøtter, mandariner og litt godteri i juletiden.

Ingen tvil om at det blir stress de siste dagene før julaften, men forsøk å planlegge godt. Skriv lister og kryss av etterhvert som ting blir gjort, og som jeg skrev lenger oppe her; få familien din til å hjelpe deg.

Forsøk å finne ritualer som du liker, som feks at dere tenner et levende stearinlys ved frokostbordet hver morgen i adventstiden, at far og barn pynter juletre slik at du får tid til det du må gjøre osv.

Anonym poster: 38b301fd0c9b0f45654886e0181e5e0c

• Liker 1
Skrevet

Vet du hva, jeg forstår deg VELDIG godt! Har hatt samme følelser for jul i mange år. Erfaringene fra barndomshjemmet var en totalt utslitt mamma som vasket og bakte og handlet og stresset til klokka var fem på juleaften, og som virket helt utslitt når jula kom. Det samme mønsteret klarte jeg å adoptere, dessverre. Det førte til at jeg i mange år begynte å grue meg fra oktober omtrent, til jula var over. Måtte lage hyggelig jul for ungene sin del.

Et år reiste vi bort i desember, til et land hvor nesten ingen var opptatt av juleforberedelser. Der fant vi roen. Vi hadde høytlesning av bok i adventstida, tente levende lys om kvelden, hørte på norsk julemusikk, lagde julekort og sendte hjem til moderlandet, slapp å kjøpe julegaver (annet enn til ungene fra oss), vi koste oss med strand, nye venner, avslappet tilværelse. Denne erfaringen gav oss nye tanker om jul og juleforberedelser:

- vi kan ha samvær i adventstida med julemusikk, høytlesning, julekort, gode pepperkaker fra butikken.

- vi kjøper kun gaver til aller nærmeste familie (max 10 presanger mot tidligere 25-30)

- vi gleder oss til å slappe av, UTEN kjøpepress, UTEN jag, UTEN å bry oss om at handelstanden prøver å omskape oss til shoppinggale mennesker som MÅ ha alt som er i butikken.

- vi har ikke julegardiner som må opp, ingen vinduer som må vaskes, ingen voldsom vasking (helgevask ja, det klarer seg)

- vi pynter juletre og klarer å kose oss, spiser god mat, ser TV, hører på julemusikk.

Ungene kommenterte de første årene etterpå at de fikk færre presanger. Javel, men det de fikk fra oss, kostet litt mere, vi kunne bruke mere penger på gaver til dem når vi kuttet ut alle våre venners barn og fettere og kusiner - som likevel får alt for mange presanger og ikke husker hvem som ga dem hva.

Vi har to ganger tilbrakt julen i et fremmed land, og det har vært nødvendig for å bryte mønsteret med stress og jag. Nå har vi et avslappet forhold til jul og julefeiring. Tror nok at når ungene blir voksne, så velger vi heller å dra på safari eller på en liten seilbåt i karibien i hele desember måned. Glemmer hele julestresset. Har forresten inntrykk av at vi nordmenn er ekstrem i forhold til stress i desember måned, vi har mere penger enn mange andre i Europa og er innmari materialistiske, og lar oss "suge" med i jaget etter den perfekte desember/julefeiringen.

Puh....

Klarer du å sette ned foten og stenge ute det vannvittige styret rundt jul og julefeiring?

Anonym poster: d463ba2692721d59a8b6aeae4e953b74

• Liker 1
Gjest Starlit
Skrevet

Psykolog?

Dumt å ska måtte bruke mye energi for å prøve å unngå alt som minner om ordet "jul"...

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg har aldri hatt noe godt forhold til jula og liker ikke å ikke kunne velge hva jeg skal fylle livet mitt med. Å feire jul er en forpliktelse og det gir meg en dårlig følelse å bli tvunget inn i noe jeg ikke ønsker (har overgrepserfaring) og måtte skjule det (smil og være lykkelig!). Det eneste som gir mening er å gi en større pengesum til folk som setter pris på det (en organisasjon) og jeg hater tanken på å skulle bruke formuer på meg selv (=familien) på ting vi egentlig ikke trenger og som så bare gir et videre problem med hvor vi skal gjøre at alt sammen som vi ikke har plass til. Og jeg hater tanken på å måtte bruke energien min på ting som gjør meg dårlig istedenfor ting som gir meg glede.

men kan du ikke legge opp jula litt annerledes da?
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er da til en viss grad mulig å bestemme hvor mye tid og penger du vil bruke på mat, aktiviteter og gaver i forbindelse med julen.

Er enig i at det kan være vanskelig med barn, de synes som regel det er gøy å feire. Men dere trenger da ikke å gjøre så alt for mye ut av det i form av gaver!

Hva med å ha en koselig familiekveld på julaften, lag noe god mat, se en julefilm og bare slapp av. Kanskje bake litt julekaker med barna, om de er store nok til å hjelpe til med det?

I forhold til gaver kan dere jo lage ting til hverandre. Barna kan kanskje lage en fin tegning, eller noe annet morsomt til foreldrene. Dere voksne kan jo gi en familieaktivitet som gave? En tur et eller annet sted, som er morro for hele familien for eksempel.

Det skal jo være en koselig tid for både barn og voksne. Problemene kommer når man stresser for mye med at hjemmet skal være dekket fra topp til tå av dekorasjoner, at man føler krav om å kjøpe gaver til alle i familien, venner og bekjente, blant annet.

Det må du faktisk ikke, det er fullt mulig å si fra til familie og venner at du ikke føler deg komfortabel med å bruke mye penger på småting man ikke trenger. Enkelte synes kanskje det er litt merkelig, men personlig hadde jeg respektert det. Jeg har selv en søster som ikke gir gaver til jul eller bursdag (en gang i blant kanskje), fordi hun ikke ser poenget med det, og vi har en såpass stor familie at det er mye stress med gaver.

det med gaver.. Unger er veldig opptatt av pakkene under treet da.
Gjest julehateren
Skrevet

men kan du ikke legge opp jula litt annerledes da?

Tror ikke det, gjør så lite som er forsvarlig allerede, men jeg påvirkes av lykkeforventningene andre har til meg og "gleden" som spres p nett. Jeg ønsker meg aksept for å mislike jula. Den skaper bare trøbbel for meg. Dessverre kan den ikke velges bort, det er minuset med å ha barn (tenk dere om dere som misliker jul og andre obligatoriske glad-dager!), må forholde meg til den. Hvordan kan jeg slippe å føle og bli panisk og depressiv?

Skrevet

Jeg er ikke særlig begeistret for juletiden. Jeg synes det er masete og egentlig ikke så veldig hyggelig - og ikke minst er det et slitsomt kjøpepress. I grunnen ønsker jeg å reise bort i juletiden (til varmere strøk), og så droppe alt - men det blir ikke mulig i år, og man slippe jo ikke unna all gaveinnkjøp av den grunn.

Du bruker kanskje unødvendig mye energi på julen, egentlig. Du behøver jo i prinsippet ikke å forholde deg så mye mer til julen enn ved å kjøpe julegaver og lage julemat (eller bli invitert bort, så du slipper det) på julaften. Hvis du vil gi barna adventskalender, kan den være ferdigkjøpt, og alt av julekaker smaker dritt fra før, så det kan du bare droppe. Gjør det så enkelt som mulig.

Skrevet

Hvordan kan jeg slippe å føle og bli panisk og depressiv?

Røm landet!

Tilbring de to siste ukene i desember i Egypt, Indonesia, Tyrkia, Athen eller en liten øy langt uti havgapet, uten internett, uten kjedebutikker og TV-signaler.

• Liker 1
Skrevet

Jul er bare en dag, og det er ingen grunn til å stresse før det :)

Hva med å sette en regel for deg selv at du kun skal bruke to dager på jula i år? èn til å kjøpe gaver og matvarer, og en til selve feiringen. Da sparer du deg selv for mye stress, og jeg tviler på at barna vil merke det.

Du sier du ikke liker å bruke så mye penger på dere. Hvis du har oppdratt ungene dine bra og de er av den empatiske typen kan dere jo foreslå at dere i den nærmeste familien skal bruke pengene på å gi gaver til foreldreløse barn i år. Regner med at de uansett vil få gaver fra andre slektninger.

Skrevet

Reis bort. Eller meld deg ut av jula. Det er faktisk nok å si "jeg ferier ikke jul". Da slipper du å kjøpe gaver, og å bry deg. Du blir kanskje kalt Grinchen, men det gjør jo ingenting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...