AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 Har nå fått brystbetennelse nr tre på under tre uker. Jeg forstår at det er på tide å kaste inn håndkleet, jenta vår trenger jo at jeg er frisk. Men blir helt på gråten av dette. Hun koser seg sånn med puppen.. I natt har jeg hatt 40 i feber og klarer nesten ikke bevege meg.. Anonym poster: 93e63a36cfbc5092dcaf5773a1cfe35f
Gjest myr Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 Helt greit å slutte! "Flaskebarn" blir like fine som "puppebarn" bedre for jenta di at du er frisk og opplagt. 4
Teriyaki Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Mammingen er viktigere enn ammingen, var det noen her inne på KG som sa.. Er helt enig i det! Hvis ammingen forårsaker så mye problemer og smerter at du føler du ikke klarer å ta deg skikkelig av jenta di, eller at hele opplevelsen med baby blir mørkelagt, så synes jeg du kan gi opp med god samvittighet. MME er ikke gift, tross alt. Men hvis du vil prøve litt til, så er det i alle fall viktig at du unngår stramme bh-er, ikke sover på magen, har tjukk og god ull inn mot brystet, ammet ett bryst av gangen slik at brystet blir skikkelig tømt, også kan pumping være til hjelp også. Men dette vet du sikkert fra før av.. Endret 30. oktober 2012 av Teriyaki 3
Wildrose Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 Det er for mye hysteri rundt amming og hvor langt man må gå! Seriøst, det er selvsagt naturlig og bra med brystmelk, men ikke for enhver pris og dessuten synes jeg det skal være et valg, som mor tar. Du kan absolutt tenke at det er helt greit å ikke amme nå! God bedring. 2
Redbull Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg mata jenta mi med flaske, jeg har bare positive ting å si om det! Jeg fikk en helt annen frihet enn de som ammer, jeg kunne gå tur når det passa meg og ikke baby! Nei, flaske er gull verdt! 1
Orchideae Skrevet 30. oktober 2012 #6 Skrevet 30. oktober 2012 Vet ikke hvorfor jeg trykket på AB. Hvordan er det når man skal slutte å amme? Vet at det er tabletter å få for å miste melken. Og kan jeg starte på P-piller med en gang også?
Orchideae Skrevet 30. oktober 2012 #7 Skrevet 30. oktober 2012 Og tusen takk for støttende ord. Det er godt når man er litt på gråten. Vi koser oss begge to med amming, men nå orker jeg ikke mer vondt..
Redbull Skrevet 30. oktober 2012 #8 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg fikk piller av legen. Tok vel tre dager. Men jeg var ekkelt svimmel når jeg tok de. Og måtte ta de en uke eller to. Farlig å kjøre bil.
Vera Vinge Skrevet 30. oktober 2012 #9 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg skjønner godt at du ikke orker mer amming etter tre brystbetennelser på så kort tid. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å gå over til flaske, om du kjenner at du bare ikke orker mer amming og de problemene det har medført for deg. Jeg håper samtidig at du har fått hjelp til å prøve å forbygge brystbetennelser, slik at det å slutte å amme er noe du gjør fordi det rett og slett er for vanskelig å fortsette, og ikke noe du gjør fordi du tror du må fordi du ikke har fått råd og oppfølging vedr. dette på helsestasjon eller ammepoliklinikk. 1
Kahlan Amnell Skrevet 30. oktober 2012 #10 Skrevet 30. oktober 2012 Har du prøvd lecitin? Jeg slet med tette melkeganger og betennelse, men etter at jeg begynte med lecitin har jeg ikke hatt noen problemer! Ikke mer smerte, feber og tårer. Tenkte bare jeg skulle nevne det siden det virker som om du ikke liker tanken på å gi opp. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #11 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg syns det er helt greit å gi opp ammingen så lenge man har prøvd først! Amming skal absolutt ikke gå på helsa løs. Men å ikke amme fordi man vil ha mer frihet er en annen ting... Anonym poster: c554404a2e794957bea662f206c651a4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #12 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg synes det er vel tidlig å gi opp ammingen når det ikke engang er gått tre uker jeg da, men.. Med min førstefødte slet jeg med såre, blødende brystvorter, sopp og gjentatte brystbetennelser de første 2 månedene, men ga selvsagt ikke opp siden jeg visste hvor viktig morsmelken er for barnet. Etter de 2 månedene med helvete løste mer eller mindre alt seg og jeg endte med å amme til barnet var 16 mnd. Med nummer to hadde jeg også problemer med fryktelig såre, blødende og betente brystvorter (de er flate og det er vanskelig for baby å få tak). Men ga ikke opp denne gangen heller, og da baby var 5-6 uker og fikk større munn slik at det ble lettere å få tak begynte ammingen å gå som en drøm. Du har fått råd her om å prøve lecitin, det hjalp meg godt da jeg slet med brystbetennelser som følge av tette melkeganger. Hvis du ikke engang er interessert i å prøve det får jeg mer inntrykk av at du synes det er styr å amme og leter etter en grunn til å slutte, enn å faktisk prøve å få ammingen til å fungere. De aller, aller fleste opplever startproblemer med ammingen og det kan ofte ta både 2 og 3 måneder før ammingen fungerer optimalt. Men da gjelder det selvsagt å ikke gi opp! Anonym poster: 716db0a8dc85f71996d3a1e7e9f7076c 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #13 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg synes det er vel tidlig å gi opp ammingen når det ikke engang er gått tre uker jeg da, men.. Med min førstefødte slet jeg med såre, blødende brystvorter, sopp og gjentatte brystbetennelser de første 2 månedene, men ga selvsagt ikke opp siden jeg visste hvor viktig morsmelken er for barnet. Etter de 2 månedene med helvete løste mer eller mindre alt seg og jeg endte med å amme til barnet var 16 mnd. Med nummer to hadde jeg også problemer med fryktelig såre, blødende og betente brystvorter (de er flate og det er vanskelig for baby å få tak). Men ga ikke opp denne gangen heller, og da baby var 5-6 uker og fikk større munn slik at det ble lettere å få tak begynte ammingen å gå som en drøm. Du har fått råd her om å prøve lecitin, det hjalp meg godt da jeg slet med brystbetennelser som følge av tette melkeganger. Hvis du ikke engang er interessert i å prøve det får jeg mer inntrykk av at du synes det er styr å amme og leter etter en grunn til å slutte, enn å faktisk prøve å få ammingen til å fungere. De aller, aller fleste opplever startproblemer med ammingen og det kan ofte ta både 2 og 3 måneder før ammingen fungerer optimalt. Men da gjelder det selvsagt å ikke gi opp! Anonym poster: 716db0a8dc85f71996d3a1e7e9f7076c Du syns det er bedre å "bruke opp" den uerastattelige spedbarnstiden på brystbetennelse som gjør mor syk? Anonym poster: c554404a2e794957bea662f206c651a4 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #14 Skrevet 30. oktober 2012 Du syns det er bedre å "bruke opp" den uerastattelige spedbarnstiden på brystbetennelse som gjør mor syk? Anonym poster: c554404a2e794957bea662f206c651a4 Jeg synes morsmelk er såpass verdifullt for baby at det er verdt å gjennomgå litt startproblemer, ja. Det finnes løsninger for brystbetennelse, lecitin kan som nevnt forebygge og antibiotika fjerner betennelsen hvis den først er oppstått. Disse problemene vil uansett gå over etter hvert fordi brystbetennelser skyldes blokkerte melkeganger som igjen skyldes overproduksjon/problemer med å få tømt hele brystet som man ofte har i starten. Anonym poster: 716db0a8dc85f71996d3a1e7e9f7076c 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #15 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg synes morsmelk er såpass verdifullt for baby at det er verdt å gjennomgå litt startproblemer, ja. Det finnes løsninger for brystbetennelse, lecitin kan som nevnt forebygge og antibiotika fjerner betennelsen hvis den først er oppstått. Disse problemene vil uansett gå over etter hvert fordi brystbetennelser skyldes blokkerte melkeganger som igjen skyldes overproduksjon/problemer med å få tømt hele brystet som man ofte har i starten. Anonym poster: 716db0a8dc85f71996d3a1e7e9f7076c Du skrev jo selv at det var måneder med helvete. Vet du hva som er viktigere for en baby enn morsmelk? En mor som er frisk og føler seg vel Anonym poster: c554404a2e794957bea662f206c651a4 2
Nektarin Skrevet 30. oktober 2012 #16 Skrevet 30. oktober 2012 Klart det er lov å bestemme seg for at nok er nok, og du skal ikke trenge å forsvare ditt valg overfor andre. Jorda, amming er flott, men å være en fungerende mamma er faktisk viktigst! Hvis du ikke er helt klar for å gi opp enda, så ville jeg skrevet ned alt som er problematisk med ammingen per i dag, og så prøvd ut rådene du har fått til nå i tråden. Ville prøvd i en uke til, og så tatt en ny evaluering. Er det ikke noe bedre da, så ville jeg sluttet å amme. Gjør det som er riktig for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #17 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg føler med deg! Selv er min lille bare 6 dager gammel, så jeg gir ikke opp enda, men gud hvor fristende det er innimellom. Har blødende sår og sprekker på begge vortene og betennelse på grunn av det. Spreng og feber hele natten.. Lille som sover som en stein i flere timer, noe som gjør det vanskelig å få ammet ofte.. Tror det verste med det hele likevel er følelsen av å skulle mislykkes.. Jeg har ikke noe problem med mme, men har gledet meg til ammingen og da jeg fra første forsøk hadde både melk og en sugevillig krabat ble jeg så glad. Men nå, noen ganger, og særlig om natten kommer det barseltårer i strie strømmer siden det er så vondt, men jeg har så lyst, særlig for den lille... Skjønner godt om du gir deg nå, men om du skulle bestemme deg for å bite sammen tennene en stund til så ønsker jeg deg all lykke til! Anonym poster: 73af7f376e8995bbace193931ebf247d
kokkos Skrevet 30. oktober 2012 #18 Skrevet 30. oktober 2012 Lecitin redda meg og, ingen flere betennelser eller tette melkeganger. Men det et selvsagt greit å slutte. Lykke til!
Amarinda Skrevet 30. oktober 2012 #19 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg har hatt sprukne og blødende brystvorter, brystbetennelser og hylskrikende baby. Har også vært i nærheten av å gi opp.. Men jeg har ikke gjort det, nå er baby litt over 2 mnd og det har begynt å gå seg til. Men du som bare er 3 uker uti det, mine brystvorter og brystbetennelser ga seg etter 1 måned. Bruk ullinnlegg, smør med Purilan salve, pump brystene og gi melk i flaske til betennelsen gir seg etter at du har startet antibiotika. Det hjelper også å massere brystene under amming eller i en varm dusj med olje. For å unngå såre brystvorter bør du sjekke at baby tar riktig tak. Hvis du prøver etter å ha behandlet kan det jo være at brystvortene har grodd og du får en helt annen opplevelse ved amming. Hvis du allerede har behandlet 3 ganger er det som du skriver på høy tid å vurdere om du skal gå over til å pumpe og gi med flaske. Uansett, gjør som du selv vil!
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #20 Skrevet 30. oktober 2012 Amming skal da ikke gå ut over både mor og barn, som det gjør når mor får 40 i feber og blir deprimert av ammepress. I Frankrike ammes det veldig lite, og det blir da folk av dem også. Anonym poster: ff6367e87869631b8d4345b312eb22f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå