AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 Hei alle sammen Håper det er noen som kan hjelpe meg litt her. Jeg har planer om å kjøpe en leilighet til rundt 2,5 millioner. Bor i Oslo og her er prisene ikke akkurat lave... Jeg er nyutdannet med en veldig høy inntekt, men pga studietiden har jeg ikke klart å spare om egenkapital. Jeg har en inntekt på ca 40.000 i mnd og vet jeg klarer å betjene et lån også med renteøking. For tiden betaler jeg 7.000 i huseleie hver mnd. Har en mamma som har sagt at hun kan stille som kausjonist for meg i form av egenkapital. Men spm er hvordan dette fungerer? Må vi ta en verditaks av hennes bolig, ta med til banken og "låse" manglende egenkapital i hennes bolig? Eller hvordan fungerer dette? Takk for svar Anonym poster: d218bf01fa653534f21ef13178b1f52c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 I min bank så hadde de oversikt over østlandsområdet, så vi trengte ingen ny verditakst. Men banken fikser alt. Det eneste foreldrene mine trengte å gjøre var å skrive under. Anonym poster: 03e0aca98a202ea8329eb832b8a86092
Gjest Daenerys Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 Du må vite omtrent hva boligen er verd ja, og så må det ikke være for mye lån på boligen det skal kausjoneres på/i. Vi har kausjonister, de hadde taksering for noen år siden, og verdien på boligen har økt etter det, men det holdt for det vi trengte (altså de slapp å ta ny verdivurdering, som jo koster en del å gjøre). Vårt problem ble at lånet på boligen deres var allerede ganske høyt, det må være plass til å ta pant for beløpet du trenger. Henvend deg til banken, og be dem sjekke. De trenger info om hennes lån og verdi av boligen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå