Gå til innhold

Kausjonist og boligkjøp! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :) Håper det er noen som kan hjelpe meg litt her. Jeg har planer om å kjøpe en leilighet til rundt 2,5 millioner. Bor i Oslo og her er prisene ikke akkurat lave... Jeg er nyutdannet med en veldig høy inntekt, men pga studietiden har jeg ikke klart å spare om egenkapital. Jeg har en inntekt på ca 40.000 i mnd og vet jeg klarer å betjene et lån også med renteøking. For tiden betaler jeg 7.000 i huseleie hver mnd. Har en mamma som har sagt at hun kan stille som kausjonist for meg i form av egenkapital. Men spm er hvordan dette fungerer? Må vi ta en verditaks av hennes bolig, ta med til banken og "låse" manglende egenkapital i hennes bolig? Eller hvordan fungerer dette?

Takk for svar :)

Anonym poster: d218bf01fa653534f21ef13178b1f52c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min bank så hadde de oversikt over østlandsområdet, så vi trengte ingen ny verditakst. Men banken fikser alt. Det eneste foreldrene mine trengte å gjøre var å skrive under.

Anonym poster: 03e0aca98a202ea8329eb832b8a86092

Gjest Daenerys
Skrevet

Du må vite omtrent hva boligen er verd ja, og så må det ikke være for mye lån på boligen det skal kausjoneres på/i. Vi har kausjonister, de hadde taksering for noen år siden, og verdien på boligen har økt etter det, men det holdt for det vi trengte (altså de slapp å ta ny verdivurdering, som jo koster en del å gjøre). Vårt problem ble at lånet på boligen deres var allerede ganske høyt, det må være plass til å ta pant for beløpet du trenger.

Henvend deg til banken, og be dem sjekke. De trenger info om hennes lån og verdi av boligen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...