Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har utrolig dårlig samvittighet for noe som skjedde for noen helger siden. Jeg møtte en gammel kollega som jeg for noen år siden hadde et godt vennskap med. Jeg ble kjempefull og husker ikke stort, men kvelden endte i at jeg og min gamle kollega kysset.

Problemet er: Jeg har kjæreste.

Jeg har så ufattelig dårlig samvittighet!!!! Forteller jeg det til kjæresten så forlater han meg, det vet jeg. Han er verdens mest trofaste mann, og gir ikke utroskap en ekstra sjangse.

Det ligger å gnager på meg hele tiden, og jeg er redd en felles venn av oss kanskje vet om noe, men tør ikke spørre hu , i tilfelle hun ikke vet noe.

Jeg ba til og med til Gud (selvom jeg ikke er veldig kristen) om å tilgi mine synder, og håper han gjør det

Skulle ønske jeg kunne fortalt kjæresten det, for jeg elsker han over alt, han betyr så mye for meg!! Men jeg kan ikke miste han, han er mitt alt. Jeg er så utrolig sinna på meg selv :sur:

Hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: c271bce325c0e321c2d2607a6cc7de19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om det er ille nok, så var det kun et kyss. Du var full, du hadde ikke helt kontrollen og du gjorde en feil. Det kunne nok endt i verre utroskap, men du ungikk hvertfall å ha sex med han.

Jeg gjorde det samme en gang i fylla, fortalte aldri kjæresten om det, og det er jeg glad for.

Viktigste er at du lærer av det, og aldri gjør noe lignende igjen. Synes du skal prøve å glemme det, og om det ikke er store sjanser for at kjæresten din får vite det av noen andre, ikke fortell han det.

Tror det at du har dårlig samvittighet er straff nok.

Anonym poster: 9dc5e9b7e5462c7955d559a27297970b

• Liker 1
Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Jeg synes du skal fortelle kjæresten din om dette. Ja, det er en sjanse for at han ikke vil være sammen med deg, men det valget synes jeg han selv skal få. Ærlighet varer lengst.

Du vil uansett ikke ha det godt med deg selv om du skal skjule dette. Det kan godt hende han blir sint, men tilgir deg. Om han en dag finner ut av det uten at du har sagt noe, så er sjansen minimal for at han tilgir deg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har utrolig dårlig samvittighet for noe som skjedde for noen helger siden. Jeg møtte en gammel kollega som jeg for noen år siden hadde et godt vennskap med. Jeg ble kjempefull og husker ikke stort, men kvelden endte i at jeg og min gamle kollega kysset.

Problemet er: Jeg har kjæreste.

Jeg har så ufattelig dårlig samvittighet!!!! Forteller jeg det til kjæresten så forlater han meg, det vet jeg. Han er verdens mest trofaste mann, og gir ikke utroskap en ekstra sjangse.

Det ligger å gnager på meg hele tiden, og jeg er redd en felles venn av oss kanskje vet om noe, men tør ikke spørre hu , i tilfelle hun ikke vet noe.

Jeg ba til og med til Gud (selvom jeg ikke er veldig kristen) om å tilgi mine synder, og håper han gjør det

Skulle ønske jeg kunne fortalt kjæresten det, for jeg elsker han over alt, han betyr så mye for meg!! Men jeg kan ikke miste han, han er mitt alt. Jeg er så utrolig sinna på meg selv :sur:

Hva skal jeg gjøre?

Og likefullt er du utro?

Jeg har alidr skjønt dette. Folk som er utro sier at de angrer og "elsker sin partner over alt". I mine øyne har man ikke forstått hva det vil si å elske. Hvis man elsker sin partner påfører man ikke han/hun noe av det verste som finnes, nemlig utroskap. Jeg kjøper den rett og slett ikke.

Du elsker åpenbart ikke din partner veldig høyt, for da hadde du ikke gjort dette. Slike sperrer har man, selv i fylla.

Anonym poster: 3d1b47c278e92261cd10c8030ea76e18

• Liker 3
Gjest Anonym-H
Skrevet

Og likefullt er du utro?

Jeg har alidr skjønt dette. Folk som er utro sier at de angrer og "elsker sin partner over alt". I mine øyne har man ikke forstått hva det vil si å elske. Hvis man elsker sin partner påfører man ikke han/hun noe av det verste som finnes, nemlig utroskap. Jeg kjøper den rett og slett ikke.

Du elsker åpenbart ikke din partner veldig høyt, for da hadde du ikke gjort dette. Slike sperrer har man, selv i fylla.

Anonym poster: 3d1b47c278e92261cd10c8030ea76e18

Alle kan gjøre et feilsteg..

Skrevet

Du sier at "problemet er: jeg har kjæreste"

Synes som du har dårlig samvittighet for at kjæresten din skal få vite noe og ikke dårlig samvittighet for at du klinte med din gamle kollega.

Du burde gå inn i deg selv å tenke over hvorfor du virkelig klinte med denne mannen. Er du egentlig så glad i kjæresten din, eller tror du gresset er litt grønnere andre steder?

Hva vil skje senere, når dere har bodd i lag lengre og hverdagene er veldig A4?

For din egen del og for kjæresten sin del burde du fortelle hele hendelsesforløpet. Lett din egen samvittighet og ta det derfra. Som sagt over, alle kan gjøre et feilsteg - men det rette er å være ærlig om det.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes du skal fortelle han det!

Jeg kysset også en annen gutt tidligere i år. Fikk utrolig dårlig samvittighet. Og valgte å fortelle det til kjæresten min med en gang. Han ble ikke blid men vi snakket om det og vi kom oss videre. Ingen unnskyldninger for hvorfor jeg gjorde det men glad jeg valgte å fortelle han det. Vi har ikke hemmeligheter for hverandre og er glad han valgte å tilgi meg.

Anonym poster: f06202f478a5a88f9f529964450ad29c

Skrevet

Takk for tips. Noen av dere henger dere opp i det jeg skriver. Det var ikke sånn ment at det et et problem at jeg har kjæreste. Men ja, jeg elsker han over alt. Det er ingen unnskyldning at dette skjedde på fylla, men jeg shotta utrolig mye tequila. Dette skulle jeg aldri gjort. Husker ingenting av kvelden bortsett fra små glimt. Husker også kollegaen min sa "hvorfor kaller du meg hele tiden for Erik?" (erik er navnet til kjæresten min). Trur kanskje jeg var så full at jeg ikke visste hvem jeg kyssa med.

Nei uff, jeg gråter hver dag!! Jeg elsker familien hans, de felles vennene våre, tradisjonene. Vi har en planlagt fremtid. Dere aner ikke kjemien mellom oss! Han er så utrolig, og tanken på hva jeg har gjort splitter hjerte mitt i mange tusen biter =( Forteller jeg han det mister jeg både han og familien hans. Jeg mister fremtiden jeg hadde med han... Faen altså! Jeg HATER meg selv!

Skrevet

IKKE fortell det. Håp på at det ikke vil komme frem fra noen andre. Hvis du tror det er en mulighet for at det kan skje, bør du fortelle det selv. Men om ikke - ikke fortell. Det var et KYSS, herregud. Jeg hadde blitt kjempesur om kjæresten min kysset en annen, men det finnes ting som er verre enn det. Ikke lag unødige problemer ved å fortelle han det. Det blir bare tull.

Anonym poster: d3eb11e9798a1e8da03c532d4fde720f

• Liker 1
Skrevet

Takk!

Det er en sjangse for at ei felles venninne kan fortelle det, men jeg er ikke 100% sikker på om hun vet det. Tørr ikke spørre. Ender bare opp med å grave min egen grav om hun ikke visste noe. Jeg lar det gå en liten stund trur jeg. Klarer jeg fremdeles ikke leve med det, forteller jeg det.. =(

Skrevet

IKKE fortell det. Håp på at det ikke vil komme frem fra noen andre. Hvis du tror det er en mulighet for at det kan skje, bør du fortelle det selv. Men om ikke - ikke fortell. Det var et KYSS, herregud. Jeg hadde blitt kjempesur om kjæresten min kysset en annen, men det finnes ting som er verre enn det. Ikke lag unødige problemer ved å fortelle han det. Det blir bare tull.

Anonym poster: d3eb11e9798a1e8da03c532d4fde720f

For et drittmennesket du er, selvfølgelig sier man det.

Anonym poster: 04fec390a2bf56662329955028295c4b

Skrevet

Om jeg var kjæresten din hadde jeg ikke ønsket å vite det. Det var "bare" et kyss og det er åpenbart at du angrer veldig. Hadde kjæresten min noe sånt og fortalt meg det hadde jeg følt at jeg måtte ha gjort noe med det, mest sannsynlig gått fra ham. Og det er ikke et kyss verdt men stoltheten min hadde ikke tålt noe annet. Om du forteller ham det nå er det vel mest for at du skal få lettet samvittigheten og føle deg bedre, ikke fordi det gavner ham.

Anonym poster: 76016641be432c271ab287bfb0289e47

• Liker 1
Skrevet

Snakk med venninna di. Si at du ikke husker noe og om hun kan fortelle om det du ikke husker.

Da vil det komme fram om hun vet noe. Og vet hun noe må du få rede på om enda flere vet.

Folk snakker og om slikt snakkes det veldig fort og veldig mye, fjæra blir fort til en hel hønsefarm.

Er det ingen som vet kan du velge å ikke si noe og heller dedikere deg 100% til kjæresten din.

Er det noen som vet trenger du heller ikke si noe, men da kommer garantert noen andre til å si noe på et eller annet tidspunkt...

Regel nummer 1 uansett - vær åpen og ærlig!

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Alle kan gjøre et feilsteg..

Det å kalle utroskap et feilsteg virker så bagatelliserende.... Utroskap er faktisk forferdelig stygt mot partneren sin, blir feil å bare avfeie det som et lite feilsteg...

Skrevet

Det jeg ikke skjønner med folk som sier at du ikke skal fortelle det, er at de setter grensene for den uvitende parten selv.

OK. Jeg er enig i utsagnet: "det var bare et kyss" her. Og jeg hadde nok tilgitt det ganske fort om jeg så virkelig anger i øynene på kjæresten...

Men jeg er ikke enig i at selv om det "bare var et kyss" for deg, så skal du la være å fortelle om det!

Når man er utro, i hvilken som helst grad av begrepet, så bør man moralsk sett alltid fortelle partneren om det, slik at han/hun kan velge hva han/hun vil gjøre med det. Å frata den uvitende parten valget, er verre enn selve handlingen i mine øyne.

For hvor går grensen til lykkelig uvitenhet? Man hører om folk som går lykkelig uvitene om utroskap gjennom hele livet. Til og med oppdrar andres barn!

Jeg hadde aldri klart å holde noe sånt skjult for ei jeg elsket. Det hadde tæret på meg noe forferdelig, hver gang jeg så henne i øynene. Jeg ville aldri glemt. Og hvis jeg mot formodning hadde glemt, hadde jeg vært forvandlet til en person jeg ikke ønsker å være...

Du gjør som du vil. Ingen her inne skal si deg hva som er rett. Men JEG synes i alle fall at de som mener du ikke skal si det "fordi det bare var et kyss" osv, har svært dårlige holdninger. Uansett om det er en aldri så liten skitten hemmelighet, så ligger den til grunn for hvem du er. Innvendig.

• Liker 2
Skrevet

FORTELL!

Jeg tror han heller vil høre det fra deg enn at denne felles vennen forteller ham det. Jeg vet i alle fall at jeg ville visst om kjæresten min hadde kysset en annen jente.

La det være opp til han om han vil fortsette forholdet med deg eller ikke.

Skrevet

Om du virkelig elsker han så forteller du han om det! Jeg har selv gjort den feilen, og det gikk mange uker før jeg turte å fortelle han om det. Jeg hadde konstant vondt inni meg, og ville egentlig ikke si det fordi jeg var redd for å miste han. Men jeg fortalte det til slutt, og det føltes så mye bedre da. Han ble sint, lei seg og jeg trur han ville jeg skulle gå der og da, men han ble. Om han virkelig elsker deg og om han forstår hvor mye du angrer vil han ikke gå.

Tenk om kjæresten din var den som hadde gjort dette, ville du ikke visst det? Går han så går han, da er det din feil. Men ærlighet varer lengst! DU har kysset en annen, DU må stå for konsekvensene. Dårlige handlinger gir dårlige konsekvenser, og du vil garantert IKKE føle deg noe bedre med tiden som kommer!!! Er du er god kjæreste så forteller du han om det!

Skrevet

Kan du leve med det? Om du kan det ville jeg ikke sagt noe. Du vet selv at det ikke lå noe i det, og sjansene for at kjæresten din ikke ser det er stor. Han vil nok føle det som et større svik enn det det egentlig var. Legg det bak deg, og tenk at gjort er gjort, og nå vet du hvertfall at det ikke skal skje igjen..!

Gjest Lurifix
Skrevet

Slike sperrer har man, selv i fylla.

This.

Seriøst er det en annen type alkohol der ute som er magisk? Jeg har vært helt usannsynlig full, men har aldri gjort noe som er imot min moral. "Jeg var full" er en helt tragisk unnskyldning.

Skrevet

Enig med Tidus. Jeg tenker også at dersom det første gang blir sånn "jeg trenger da ikke å si noe, det var jo bare et kyss", så blir det lett at dersom noe lignende skjer igjen, så kan man tenke "jaja, det var bare et kyss, det spiller ingen rolle fra eller til". Og derfra er veien veldig kort til "det var bare oralsex", eller "det var bare en natt"..

Dagens moralisering: Det jeg aldri har klart å forstå, er hvorfor folk på død og liv skal drikke seg så inni granskaugen dritings - og dét i voksen alder. Og da kommer det etterpå "åååå jeg var så full at jeg gjorde noe dumt".. Vel, kanskje du ikke skulle drukket så mye da? Kanskje det går an å gi seg etter et par glass, og ikke downe hele flaska??

Dette kommer til å komme frem en dag uansett, og jeg tror at både for begges del er det greit å få det unnagjort så fort som mulig. Husk også at jo lengre tid det går, jo mer skyldfølelse vil du få, pluss at sinnet og skuffelsen hos partneren din blir desto større om det kommer "jeg gjorde noe skikkelig dumt for 1 år siden", enn "jeg tabba meg skikkelig ut i helga" osv. Førstnevnte signaliserer at du faktisk har klart å lyve til partneren din i et helt år før du sa noe, og hvis du klarer å lyve om utroskap så lenge; what else is there? Det andre signaliserer umiddelbar anger - at du vet at du gjorde noe galt, at du har det vondt med deg selv og virkelig skulle ønske at du kunne skru tiden tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...