AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 Hei! Jeg har windows 7 på min pc, og bildene mine er lagret i mapper og vises i windows live fotogalleri. Når jeg skal rydde/sortere bildene, "drar" jeg enten ett og ett bilde og slipper det oppi mappa jeg vil ha det i - eller høyreklikker, velger "klipp ut" - og så limer jeg det inn i den aktuelle mappa evt. Dette er litt tungvint da jeg har mange bilder å rydde på plass, og som skal flyttes hit og dit - noen som vet hvordan jeg kan markere flere bilder på en gang - og så klippe ut alle de markerte og lime dem inn i ei bestemt mappe? Håper noen skjønner hva jeg mener.. Blir takknemlig for hjelp Anonym poster: 0ad113d117719e8efce4b1d888a5d69d
Antlers Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Trykk Ctrl + A for å markere alle bildene i en mappe. Deretter høyreklikker du og velger "klipp ut". Så går du til mappen du vil ha bildene i, høyreklikker og velger "lim inn" (eller trykker Ctrl + V). Skal du bare ha noen bilder som ligger etter hverandre, kan du trykke på det første bildet du vil ha med, deretter holde shift nede mens du trykker på det siste bildet du vil ha med. Så gjentar du klipp ut/lim inn delen som beskrevet ovenfor. Skal du flytte noen bilder som ikke ligger i rekkefølge, kan du holde inn Ctrl mens du trykker på de bildene du vil flytte ett etter ett. Deretter klipp/lim. Edit: Viktig at du høyreklikker på et av bildene du har markert til slutt, ellers forsvinner all markeringen, og du må starte på nytt. Endret 30. oktober 2012 av Antlers
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 Trykk Ctrl + A for å markere alle bildene i en mappe. Deretter høyreklikker du og velger "klipp ut". Så går du til mappen du vil ha bildene i, høyreklikker og velger "lim inn" (eller trykker Ctrl + V). Skal du bare ha noen bilder som ligger etter hverandre, kan du trykke på det første bildet du vil ha med, deretter holde shift nede mens du trykker på det siste bildet du vil ha med. Så gjentar du klipp ut/lim inn delen som beskrevet ovenfor. Skal du flytte noen bilder som ikke ligger i rekkefølge, kan du holde inn Ctrl mens du trykker på de bildene du vil flytte ett etter ett. Deretter klipp/lim. Edit: Viktig at du høyreklikker på et av bildene du har markert til slutt, ellers forsvinner all markeringen, og du må starte på nytt. Tusen hjertelig takk for svar! Det er det jeg har uthevet jeg ikke fikk til, og som ville spart meg for tid. Jeg forsøkte å gjøre det du beskriver - og får det til sånn annenhver gang ihvertfall Er litt usikker på hva som går galt når jeg ikke får det helt til - men jeg starter altså med å trykke inn ctrl - før jeg velger ett og ett bilde som skal flyttes. (Da holder jeg inne ctrl heeele tida frem til jeg har valgt alle bildene jeg skal flytte, og så klipp/lim - men det er kanskje bare nødvendig å trykke ctrl før jeg skal velge bilde?!) Lurer på om jeg noen ganger har høyreklikket på bildet først - og så trykket på ctrl, at det er derfor det blir feil innimellom - jeg får prøve meg litt frem! Thanx! Anonym poster: 0ad113d117719e8efce4b1d888a5d69d
Gud Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 Hvis du bruker ctrl+c for kopier og ctrl+x for klipp ut kan du være sikker på at du ikke "mister" markeringen.
Antlers Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Tusen hjertelig takk for svar! Det er det jeg har uthevet jeg ikke fikk til, og som ville spart meg for tid. Jeg forsøkte å gjøre det du beskriver - og får det til sånn annenhver gang ihvertfall Er litt usikker på hva som går galt når jeg ikke får det helt til - men jeg starter altså med å trykke inn ctrl - før jeg velger ett og ett bilde som skal flyttes. (Da holder jeg inne ctrl heeele tida frem til jeg har valgt alle bildene jeg skal flytte, og så klipp/lim - men det er kanskje bare nødvendig å trykke ctrl før jeg skal velge bilde?!) Lurer på om jeg noen ganger har høyreklikket på bildet først - og så trykket på ctrl, at det er derfor det blir feil innimellom - jeg får prøve meg litt frem! Thanx! Anonym poster: 0ad113d117719e8efce4b1d888a5d69d Bare hyggelig! Når du skal markere tilfeldige bilder, må de befinne seg i samme mappe. For å markere holder du inne Ctrl mens du venstreklikker én gang på bildene du vil ha med. Jeg synes det er greit å holde Ctrl inne helt til jeg har markert det jeg skal, men du kan også velge å bare trykke Ctrl før du trykker på et bilde, slippe opp, trykke Ctrl igjen før neste bilde, osv. Bare litt kjedelig at all markeringen forsvinner dersom du glemmer å trykke Ctrl bare én gang med sistnevnte metode. Det kommer nok til å gå lekende lett bare du blir vant til å gjøre det på denne måten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå