Gå til innhold

Rask melkesyre på spinning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg sliter litt med at jeg så raskt opplever å få melkesyre i beina når jeg er på spinningtimer. Føler at dette hindrer meg i å virkelig ta i så mye som jeg ønsker! Noen tips til hvordan jeg kan trene for å forbedre dette? Jeg kan dessverre ikke løpe grunnet en kneskade+betennelse i legg, men driver gjerne med styrketrening og som sagt spinning.

Tusen takk for hjelp.

Anonym poster: a056bb04b2cb98affce217a6606fadd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du drevet med spinning? Kan hende du må rett og slett trene over en periode og det blir gradvis bedre av seg selv?

Kan du evt skru ned noe av tyngden så du heller får litt mer fart på beina? Eller ha kortere pauser mellom låtene selv om det skal egentlig være en lengre økt?

Gjest Tigress
Skrevet

Du må ta i mindre! Så blir du betre etter kvart.

Skrevet

Sørg for at du varmer skikkelig opp. Enten må du varme opp litt før spinningtimen, eller så må du ikke være så hard på belastningen i starten av timen.

Anonym poster: 104a1421eefb5eeefd3014032dfd18d2

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Jeg er i latterlig dårlig form ellers, men elsker spinning! :D

Jeg ville prøvd å kuttet ut den vanlige spinningstimen med spinning interval. For min del synes jeg det er bedre når det er mange korte arbeidsperioder, og pauser etter hver topp.

Men bli ordentlig varm, kjenn hvordan varmen spre seg utover kroppen som damen skriker foran der. :)

Skrevet

Svaret er enkelt: Du går ut for hardt.

Det er vanlig, veldig vanlig. Sykling krever lite ren styrke, du løfter ofte ikke rumpa fra setet en gang. Dermed er belastningen i beina liten, og det er lett å feilvurdere hvor hardt det er. Så da tar man i så man i hvert fall ikke tar i for lite. Å kjenne at det biter fra første øyeblikk er imidlertid alt for hardt.

Aerob kapasitet, altså hjertes evne til å levere oksygen til musklene, klarer ikke holde følge. Ganske fort kommer derfor virkeligheten og banker på. I dette tilfellet i form av melkesyre.

Det er bedre å kjøre intervaller med ganske jevn belastning. Det betyr at det kjennes lett til å begynne med, men at det er tøft på siste del av siste intervall. Å få til det er det som øker formen fortest, og forbrenner mest energi.

Alternativet er at du har alt for høy belastning og derfor superlav fart på pedalene.

(Fysiologien er ikke nøyaktig beskrevet men poenget stemmer.)

Skrevet

Takk for svar dere, om enn litt sent!

Testet i dag ut med mindre belastning, og følte jeg hadde en kjempedårlig time, selv om jeg svettet. Jeg får bare fortsette og prøve, til jeg finner perfekt styrke/fart osv!

Bor ikke i Norge akkurat nå, og finnes dessverre kun en type spinning her, den jeg går, så intervaller osv blir vanskelig der. Får evt. prøve dette for meg selv på sykkel!

Anonym poster: a056bb04b2cb98affce217a6606fadd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...