Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som går/trener spor med hundene sine?

Hvor, hva og hvordan er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går blodspor. Har blod i en imsdal-flaske og legger spor med ca 1meters mellomrom. Pleier å legge spor på et par hundre meter. Belønning i enden av sporet.

Skrevet

Gjør det ganske likt som Bobler over her.

Varierer lengden på sporet, blodmengden og hvor gammelt det er.

Skrevet

Hvor kjøper dere blod? Tispa mi er to år, kan ikke ha a løs! Har veldig lyst til å begynne med dette. Er det bare å legge opp et spor, eller trener dere opp på en "spesiell" måte?

Er helt blank, beklager.

Skrevet

Du går ikke blodspor løs. Du har en sporsele og en langline på 15m.

Startet med korte spor, med ca 0,5m mellomrom. Korte økter, og kun rett frem. Nå går jeg lengre spor, med vinklinger. Du skal gå ca 5m bak hunden. Finner masse hvis du googler litt.

Kjøper blod-pulver fra V&H, men du kan også få tak i blod fra slakter f.eks. :)

Skrevet

Det finnes matblod.Men jeg er ikke sikker på prisen. Så det i dag på Meny

Skrevet

Man får kjøpt blod av storfe (matblod) i de fleste ferskvarediskene rundt om.

Det finnes mange gode sider om blodspor om man googler litt, ellers er det noen gode bøker som også er verdt å lese. Et annet alternativ er jo å melde på blodsporkurs.

Ellers vil jeg anbefale deg å sette deg litt inn i blodspor trening før du begynner, da det er mye å tenke på både når man legger og går sporet. Vindretning, våt eller tørr mark, mye ferdsel og høyninger/dybder i terrenget spiller inn på hvor vanskelig det blir for hunden, og ikke minst hvordan hunden vil gå sporet.

Forskjellige raser går også spor forskjellig, så det kan være greit å vite hvordan din rase går blodspor så du vet hva du skal forvente.

Skrevet

Anbefaler deg å lese deg godt opp på blodspor før du setter i gang, ev. høre om noen kan hjelpe både deg og hunden i første omgang?

Jeg bruker både blodpulver og matblod, kommer an på vi får tak i.

Skrevet

Skal selvfølgelig "lese" meg opp og undersøke dette før jeg begynner. :) Moren min har gått kurs, så skal prate med henne også. Tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...