Gjest SmurfeLurfen Skrevet 29. oktober 2012 #1 Skrevet 29. oktober 2012 (endret) Hei! Trenger litt forslag til ny fritidsjakke. Jeg har til nå hatt en Softshelljakke fra Navigare som jeg har vært fornøyd med. Men litt kjipt hvis det regner for da blir den fort våt. Men den har holdt i noen år men vil bytte ut fordi det hadde vært greit med noe nytt. Til vanlig (til/fra skolen) bruker jeg en vinterjakke fra vero moda. Men trenger en annen jakke til bruk på turer med hunden (vinter og sommerkvelder), skiturer og litt dagligdags bruk. Liker å gå i sånn jakke til vanlig selv om motepolitiet steiler Men hva er egentlig forskjellen på alle typene? Anorakk, softshell, allværsjakke, skalljakke, vattertjakke osv.. Den jakken jeg hadde var jo ikke verdens varmeste, men er ikke ute etter det heller. For da blir det fort for varmt på kveldsturer tidlig på høsten. Jeg synes denne var fin da (svart): http://www.sportsdea...roducts_id=8825 Erfaringer med twentyfour? Blir glad for alle tips Og veldig gjerne under 1000 kr.. Endret 29. oktober 2012 av SmurfeLurfen
L'amie Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Anorakk er gjerne i bomull, softshell er vindtett, men ikke vanntett, allværsjakke/skalljakke/teknisk jakke tenker jeg er det samme (vind og vanntett), vattertjakke er en jakke med litt fôr i. Jeg ville gått for en allværsjakke/skalljakke/teknisk jakke hadde jeg vært deg. Har hørt mye bra om både Bergans, Norrøna, Stormberg og tror twentyfour skal være bra også. Fordelen med en sånn jakke er at du tar på varme/ikke-varme klær under etter forholdene. Min duger like fint på vinteren (sett at jeg er i litt bevegelse) og om sommeren. Min modell heter Gaustatoppen og er fra Bergans. Fordelen med den er at den dekker rompa (kjipt med glippe), og at den har lommer langt opp, slik at lommene ikke er iveien når jeg bruker sekk med belte. Hvis du vil ha en slik jakke, må du nok belage deg på legge litt penger i det, men til gjengjeld kan du ha den i mange år. Min forrige Bergansjakke hadde jeg i 6 år før den ikke holdt på vannet lenger (pga dårlig impregnering fra min side), og den brukte jeg daglig gjennom hele året.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Takk for svar og forklaringer :D Det er nok en allværsjakke/skalljakke/teknisk jakke jeg er ute etter Så får jeg ha på tøy under jakken, etter værforholdene. Skal sjekke litt rundt og se hva jeg finner Bra de varer lenge!
hanne_ Skrevet 2. november 2012 #4 Skrevet 2. november 2012 Det L'amie sier er helt riktig. Med allværsjakker/skalljakker så får du ofte det du betaler for. Bergans og Norrøna er kjempe bra begge deler. Men da må du som oftest opp i 3000-klassen med mindre du finner et bra tilbud. Da vil du få en vann- og vindtett jakke som vil vare i mange mange år. Stormberg og Twentyfour er "billigere" merker, og du vil få mindre tette jakker (altså jakken vil holde deg tørr over kortere tid). Den jakken du linker til har en vannsøyle på 10 000 mm. Det er stor diskusjon angående hva som er vanntett, eller ikke. Mange mener at 10 000 mm er vanntett, mens andre mener at du må opp i 15 000 mm. Bergans sin Dermizax-membran har en vannsøyle på 20 000 mm, som gjør den helt tett. For å sammenligne så har GoreTex en vannsøyle på minimum 28 000 mm. Det du vil finne med en litt dyrere jakke er at den også har bedre pusteegenskaper, så når du er i høy aktivitet så vil du mekre at du blir mindre klam og våt på innsiden av jakken. Så selv om butikkene sier at en jakke med en lav vannsøyle er tett, så vil den neppe holde deg veldig tørr i 2 timer i pøsregn. 1
Fantomina Skrevet 2. november 2012 #5 Skrevet 2. november 2012 Jeg er veldig glad i min Siljan-jakke fra Bergans (den har dessverre gått ut av produksjon nå). Det er en skalljakke med lufting under armene. Lufting under armene er gull verdt når du blir klam og svett, men det er for kaldt til å åpne jakken foran. Jakken er fin både på nordnorske sommerdager med bare en t-skjorte under og på vinteren med ull og fleece under. Den har vært med både på fjellturer, sykkelturer og skiturer. Den holder ute regn og vind, men er ikke en regnjakke. Min kostet noen tusenlapper, men jeg har allerede hatt den i tre år, og så lenge jeg behandler den godt har jeg den nok i enda flere år framover. Kjæresten min har en anorakk fra Bergans i samme stoff. Den største forskjellen på den og min jakke er at man drar den over hodet og at den har én stor lomme foran, istedenfor flere lommer i sidene. Han er veldig fornøyd med den, og bruker den som jeg bruker jakken min.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 2. november 2012 #6 Skrevet 2. november 2012 Takk for tips Blir litt dyrt med en jakke til 2-3000 akkurat nå. Så tror jeg velger av de billigere merkene. Og når det regner skikkelig så har jeg en ordentlig regnjakke jeg kan ta på i stedet Hørtes komfortabelt ut med lufting under armene. Skal se om jeg finner det også. Takk for forklaringen om vannsøyle
L'amie Skrevet 2. november 2012 #7 Skrevet 2. november 2012 Blir det for dyrt fordi du ikke har pengene, eller fordi du ikke vil prioritere det? Som Hanne_ sier så får man det man betaler for. I det lange løp er det mye billigere å kjøpe en dyr jakke som holder mål, enn en billig jakke du må bytte ut etter relativt kort tid, fordi den ikke holder mål. Det satt langt inne å kjøpe ny jakke, og særlig da jeg fant ut at drømmejakka kostet 3900kr, men jeg er glad jeg tok det valget. Husker jeg brukte 1 time i en butikker på å prøve alle jakkene (med hjelp fra selger), for så å finne ut at de ikke holdt mål - unntatt èn (Bergans Gaustatoppen). Jeg gikk skuffet ut av butikken, fordi jeg følte det var et for stort innhugg i studentøkonomien, og gikk til en annen butikk for å prøve andre jakker (ulike butikker tar inn ulike modeller). Jeg spurte selgeren om hjelp, og fortalte hva jeg trengte, og hun pekte rett på den jakka jeg egentlig hadde bestemt meg for (men hadde avslått pga prisen). Vel, det ble til slutt den jakka (fikk 25% avslag), og jommen er jeg glad for det. Den er virkelig vanntett. Helt super om sommeren i vind/regn, den er også super nå på høsten, og den klarte turen til Gaustatoppen (ja, jeg vet, ironisk ikke sant? Bergans Gaustatoppen på Gaustatoppen) helt ypperlig til tross for heftig vær. Det jeg prøver å si er at det kan sitte laaaangt inne å kjøpe et så dyrt plagg, men det er verdt det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #8 Skrevet 2. november 2012 Har du ikke et bergans outlet i nærheten? Jeg er ikke langt unna Devoldfabrikken og der kjøper jeg mine Bergans ting til som regel halv pris, noen ganger mer og noen ganger mindre. Godt utvalg der også. Anonym poster: 32f57fa5381f0a4340a0be849c289300
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 2. november 2012 #9 Skrevet 2. november 2012 Jeg kunne tatt meg råd om jeg ville. Men klarte meg veldig fint med en softshell jakke fra Navigere til 399 i mange år. Og grunnen til at jeg kjøper ny er at jeg er lei av den og andre er sikkert lei av å se meg i samme jakken. Og når det styrtregner så tørker jeg jo når jeg kommer inn. Men når jeg er på overnattingsturer i fjellet og det er meldt regn så har jeg ordentlig regntøy med
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 2. november 2012 #10 Skrevet 2. november 2012 Har du ikke et bergans outlet i nærheten? Jeg er ikke langt unna Devoldfabrikken og der kjøper jeg mine Bergans ting til som regel halv pris, noen ganger mer og noen ganger mindre. Godt utvalg der også. Anonym poster: 32f57fa5381f0a4340a0be849c289300 Bor i Oslo. Vet du om det er i nærheten her?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #11 Skrevet 2. november 2012 Norwegian outlet er ikke så veeeldig langt unna (tror det går busser direkte?). Jeg er ikke lommekjent så vet bare om den, og kun vært innom den. Synes ikke den var like bra som Devoldfabrikken men kan jo hende du finner noe bra. Anonym poster: 32f57fa5381f0a4340a0be849c289300
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 2. november 2012 #12 Skrevet 2. november 2012 Norwegian outlet er ikke så veeeldig langt unna (tror det går busser direkte?). Jeg er ikke lommekjent så vet bare om den, og kun vært innom den. Synes ikke den var like bra som Devoldfabrikken men kan jo hende du finner noe bra. Anonym poster: 32f57fa5381f0a4340a0be849c289300 Ok, takk Skal sjekke ut
L'amie Skrevet 2. november 2012 #13 Skrevet 2. november 2012 Tror det er outlet i Vestby? Ca. 40 minutter med tog fra Oslo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå